D Daniel 109 skrev:
Kan de? De styr väl redan i dag över så mycket produktion de kan till högpris tid.
Jovisst gör man det och för att innehålla vattendomar.

Nu har iaf solen gått och lagt sig i Tyskland.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, vi skulle väl ha Norges natur med fjordar så kan man bara släppa ner vattnet med maximal fallhöjd....
Men det har vi inte.
Men den energi vi har går att lagra utan problem.

pacman42 pacman42 skrev:
Vattenkraften kan ju tjäna mer pengar på att garantera el för vindkraften än vad de skulle tjäna annars.
Man skulle väl kunna säga att de pengar vindkraftsbolagen förlorar på sina PPA tjänar vattenkraften till stor del, men utan att behöva garantera något.

Man skulle väl kunna tänka sig att vindlraftsbolag med PPA skulle vilja köpa vattenkraftsel till garanterat pris och volym när det inte blåser, men det skulle bli en dålig affär för de tjänar mer på spotmarknaden när det inte blåser…

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Man skulle väl kunna säga att de pengar vindkraftsbolagen förlorar på sina PPA tjänar vattenkraften till stor del, men utan att behöva garantera något.

Man skulle väl kunna tänka sig att vindlraftsbolag med PPA skulle vilja köpa vattenkraftsel till garanterat pris och volym när det inte blåser, men det skulle bli en dålig affär för de tjänar mer på spotmarknaden när det inte blåser…
Jo men vilket kraftbolag skulle gå in i en sådan affär?
I fallet Markbygden handlar det då om miljardbelopp och kunden Norsk Hydro.
https://montelnews.com/nordic/news/...bygden-ett-ansoker-om-forlangd-rekonstruktion

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…

Jag skulle iofs vända på det. Vattenkraftsvolagen vill ha vindkraft för att spara på vattnet så att de får betalt för bägge...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle iofs vända på det. Vattenkraftsvolagen vill ha vindkraft för att spara på vattnet så att de får betalt för bägge...
Jo men tar du Vattenfall så stryper de vattenkraften allt som går i enlighet med vattendomar inkl att man får reglera ner kärnkraften. Varför skulle de stötta ett bolag som Markbygden Ett som kineserna äger?
https://www.di.se/nyheter/kinas-miljardnota-for-att-radda-svensk-vindkraft/

P paralun skrev:
Jo men tar du Vattenfall så stryper de vattenkraften allt som går i enlighet med vattendomar inkl att man får reglera ner kärnkraften. Varför skulle de stötta ett bolag som Markbygden Ett som kineserna äger?
[länk]
Jag menar att detta skulle gynna vindkraft ägd av Vattenfall.

Skellefteå Kraft agerar redan på detta sätt och sparar vatten med vind. Det gör att de kan skriva attraktiva PPAer med företag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det finns ingen stor fördel att ha vind och vattenkraft i samma bolag.

B basseman skrev:
Även om det är nedskalade kkv så är tekniken långt i från beprövad och visat sig kunna leverera el till ett rimligt pris. AP1000 och EPR är långt i från beprövade konstruktioner, dessa typer håller dess tillverkare på att designa om så där är vi tillbaka på ruta 1.
Jag kan hålla med om att inte köra på EPR eller AP1000 (eller deras SMR-varianter). Även om jag nog hellre skulle satsa på en AP1000-baserad reaktor än de franska om jag var tvungen att välja. Men det vore ju bättre att satsa på några som tänkt på kostnadskontroll redan från början.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag menar att detta skulle gynna vindkraft ägd av Vattenfall.

Skellefteå Kraft agerar redan på detta sätt och sparar vatten med vind. Det gör att de kan skriva attraktiva PPAer med företag.
Detta borde vara en bra affär.
När det blåser sparar man vatten, som sedan kan användas när det är högre efterfrågan och pris.

Det gör man ju redan.

Man får ytterligare avans om man gör det med sina egna energikällor än via marknaden. Mindre risker för det egna bolaget

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
...Här har du vad Svenska Kraftnät säger om behovet av planerbar el:
[länk]

Och här har du vad regeringen säger:
[länk]

De säger i princip att vi måste ha planerbar elproduktion. Det som händer annar när vi når 70% icke planerbar produktion är att vi får extrema prisvariationer där vissa, läs hushållen, tvingas avstå från el. Det går naturligtvis att installera dieselgenerator i varje villa men då vill jag se ett nationellt program för detta för att hålla nere kostnaderna.

Här har du en rapport från Chalmers som är extremt positiv till förnybar energi.
[länk]

De behandlar ett scenario med 75% vind och sol (sidan 13, .3.3 Vad gör vi när det inte blåser?). De förutsätter lagring i olika former. Bland annat vätgas, varmvatten och gasturbiner som drivs av biogas.

Som jag skrivit tidigare, visa vätgas i fullskaledrift så skall vi ta en diskussion sedan. Precis alla, även miljöpartister, förutsätter planerbar elproduktion. Det är bara det att de som vill ha mer vind och sol förutsätter att biogas och vätgas kommer att fungera. Bra, men innan vi skapar ett förnybart elsystem vill jag se några fullskaleförsök och det existerar mig veterligen inte i Sverige. Kanske vore dags för regeringen att sätta av 10 miljarder eller så för att bygga några försöksanläggningar.
jag frågade om du kunde beskriva vad som händer i elsystemet när andelen icke planerbart når 70-80% som du skrev tidigare

...Om man ökar andelen planerbar kraft till sisådär 70-80% inträffar intressanta saker i elnätet. Sedan om det är ett havererat ställverk eller annat är ointressant för slutkunden...

och du lägger upp länkar till två olika webbsidor och en rapport som säger att det är bra med planerbar kraft – javisst, det är ingen som sagt emot det – inget om vad som händer med elsystemet...

men du målar upp ett nytt skräckscenario, utan referens:

...Det som händer annar när vi når 70% icke planerbar produktion är att vi får extrema prisvariationer där vissa, läs hushållen, tvingas avstå från el. ..

det är alltså inte "intressanta saker i elnätet längre"? utan att hushållen inte längre har råd att betala för strömmen när det blir 70% icke planerbar produktion?

varför hittar du på det? det är uppenbart fel – som ett kanske inte perfekt exempel så kan vi ju titta på vårt kära grannland Danmark som i förra månaden inte bara hade 70% icke planerbar elproduktion, utan 82%:
Graf över andel sol- och vindkraft i dansk elproduktion och elpris i juni 2024. Elpris varierar i DK1 och DK2, med en genomsnittlig andel sol- och vindkraft på 82%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

undrar hur många som fick gå från gård och grund där

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Naturligtvis skulle lagring av energi kunna lösa detta men jag ser inga stora anläggningar i drift och inte ens statliga aktörer verkar intresserade.
att det inte finns några stora lager idag lär nog främst bero på att vi för närvarande primärt balanserar mot vattenkraft och/eller fossila bränslen

båda finns och är billigare än att bygga nya lager, men på sikt räcker inte vattenkraften och det fossila fasas ut över tid – men vi är inte där ännu

Ska det göras något vid vattenkraftverk så är det väl komplettera med batterier för att minska slitaget på turbiner med tillhörande reglerutrustning och ge möjlighet till snabbare stödtjänster.
det förekommer redan att vattenkraftverk i Sverige kompletteras med batterier

Med striktare vattenreglering minskas toppeffekten i många små vattenkraftverk ute i nätet.
jo, vi har väldigt många små vattenkraftverk i landet, i runda slängar har vi 500 vattenkraftverk som producerar 99% av vattenkraften, sen har vi 1000 vattenkraftverk till som producerar den sista procenten – det är inte uppenbart att de har möjlighet att bistå med effekt när det efterfrågas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.