pacman42 pacman42 skrev:
Åtminstone de två första riskerar att leda till stora kostnader för staten, blir det en överetableting så är det staten som får ta smällen. I praktiken så leder det till att villkoren inte blir så bra för de som vill bygga. Det tredje förstår jag inte hur det fungerar...
Jo men alternativet med industrier som går omkull eller flyttar till USA, Kina, Indien är ännu värre.
Vattenfall skulle inte riskera något om staten gick in som garant för SMR-reaktorer i Ringhals samt vindprojektet Kriegers Flak.

Jag tror man får ihop det här men den vinnande alliansen i EU-Bryssel har en rejäl utmaning.

P paralun skrev:
Jo men alternativet med industrier som går omkull eller flyttar till USA, Kina, Indien är ännu värre.
Vattenfall skulle inte riskera något om staten gick in som garant för SMR-reaktorer i Ringhals samt vindprojektet Kriegers Flak.

Jag tror man får ihop det här men den vinnande alliansen i EU-Bryssel har en rejäl utmaning.
Problemet är ju att göra det med likvärdiga konkurrensvillkor. Det kan bli riktigt illa om staten inte tänker sig för.

Hade jag varit lagstiftaren hade jag krävt en tillgänglighet på minst 75% för energislaget som byggs.

pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är ju att göra det med likvärdiga konkurrensvillkor. Det kan bli riktigt illa om staten inte tänker sig för.

Hade jag varit lagstiftaren hade jag krävt en tillgänglighet på minst 75% för energislaget som byggs.
Det regleras ju via elhandelsavtalet och man är ju helt enig i Bryssel om att det behövs nya avtalsvillkor i ett reviderat avtal. Sen lyckas man då inte få ihop elhandelsavtalet pga kärnkraftens villkor i avtalet.

Om exempelvis ett PPA-avtal innehåller både vindkraft och vattenkraft och garanterar leverans, då är ju det inget problem för elnätet. Frågan är dock om vindkraftverken är beredda att ställa upp på de villkoren. Vattenkraften kommer ju att kunna spela ut vindkraftvolagen mot varandra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om exempelvis ett PPA-avtal innehåller både vindkraft och vattenkraft och garanterar leverans, då är ju det inget problem för elnätet. Frågan är dock om vindkraftverken är beredda att ställa upp på de villkoren. Vattenkraften kommer ju att kunna spela ut vindkraftvolagen mot varandra.
Jo men så mycket mer vattenkraft kan det inte bli och Vindelälven måste bevaras.
Sen får ju varje bolag lägga fram sin kalkyl för prövning om staten är intresserad av att vara garant.
Jag kan inte se något problem med Vattenfall, KriegersFlak samt Ringhals.

P paralun skrev:
Jo men så mycket mer vattenkraft kan det inte bli och Vindelälven måste bevaras.
Sen får ju varje bolag lägga fram sin kalkyl för prövning om staten är intresserad av att vara garant.
Jag kan inte se något problem med Vattenfall, KriegersFlak samt Ringhals.
Vem har sagt att det måste vara ny vattenkraft? Utan statens inblandning kan man skriva PPA ned existerande vattenkraft också.

pacman42 pacman42 skrev:
Vem har sagt att det måste vara ny vattenkraft? Utan statens inblandning kan man skriva PPA ned existerande vattenkraft också.
Jo men för existerande vattenkraft med en mycket låg kostnad behövs det inga PPA-avtal.
Däremot för ny elproduktion och speciellt ny planerbar fossilfri elproduktion.
Inget kraftbolag får ju ihop en kalkyl idag.

P paralun skrev:
Jo men för existerande vattenkraft med en mycket låg kostnad behövs det inga PPA-avtal.
Däremot för ny elproduktion och speciellt ny planerbar fossilfri elproduktion.
Inget kraftbolag får ju ihop en kalkyl idag.
Vattenkraften kan ju tjäna mer pengar på att garantera el för vindkraften än vad de skulle tjäna annars.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Långtidslagring av energi är fortfarande en dröm till någon gång i framtiden.
Akkajaure 6,6TWh😉

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vattenkraften kan ju tjäna mer pengar på att garantera el för vindkraften än vad de skulle tjäna annars.
Jo men nu är ju avtalen till för att elkraftsbolaget som bygger ny elproduktion ska ha en garanterad inkomst.

Men vi får se hur det går och jag följer Euractiv och deras undersida om just energi&miljö
Man skapar enkelt ett gratiskonto om man är intresserad
https://www.euractiv.com/sections/energy-environment/

Sen blir man mycket förvånad över hur urvattnad den svenska debatten är och just för energi är ju det en gemensam EU-angelägenhet. Helt rätt och vi måste ta oss igenom det här gemensamt i Europa.

pacman42 pacman42 skrev:
Men de hade nog inte fått en annan kund för sitt PPA till lika bra villkor, för då hade de skrivit det avtalet...
Avtalet var ju idiotiskt. Vad säger att de inte kunnat skriva ett annat?

B basseman skrev:
Akkajaure 6,6TWh😉
Inte bara det. All vår vattenkraft om man bortser från vattendomar.

K karlmb skrev:
Inte bara det. All vår vattenkraft om man bortser från vattendomar.
Njau, vi skulle väl ha Norges natur med fjordar så kan man bara släppa ner vattnet med maximal fallhöjd....
Men det har vi inte.

K karlmb skrev:
Avtalet var ju idiotiskt. Vad säger att de inte kunnat skriva ett annat?
Du kan få bli chef för backdealingen. Den som med facit i hand alltid kan berätta hur det egentligen skulle ha gjorts.

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kan de? De styr väl redan i dag över så mycket produktion de kan till högpris tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.