S Styrman_jansson skrev:
På tal om diskussionen kring Danmark och ”intressanta saker” så hittade jag detta inlägg.

Jag har dålig koll på vad vilka ”Katternö” eller författaren är men att situationerna inträffat gick att hitta på andra ställen. Sedan hur allvarlig den var känner jag mig inte tillräckligt insatt för att bedöma.

Före detta chefen för Danska kraftnätet har också sagt;
”– När försörjningstryggheten mäts visar den på en rimlig nivå för Danmark, något sämre för elområde DK2 än för elområde DK1. Men det förutsätter ett helt intakt internationellt samspel. Vid total isolering från omvärlden blir det fysiskt omöjligt för Danmark att täcka sina egna behov när det inte blåser”

I denna artikel.

På det hittar jag många artiklar om ett eftersatt elnät där ny produktion på många ställen inte kan anslutas.

Nej Danmark känns inte som ett bra exempel för framtida elförsörjning…
tjaa, utan att ha kollat långt ifrån alla så tror man kan säga att många länders elnät har sina brister – Danmark har inte per automatik ett bra elnät bara för att de har en hög andel förnybart

några kommentarer:

– att väderprognoserna slog kraftigt fel är ju illa och blir förhoppningsvis bättre med tiden (inte minst med fler mätpunkter och erfarenheter från fler vindkraftverk till havs) – samtidigt får länder med kärnkraft också stora avvikelser när kärnkraftverk snabbstoppar hela eller delar av produktionen och den "avvikelsen" kan vara både större och pågå längre (men inträffar måhända inte lika ofta)

– TN-artikeln skrevs när alla bet på naglarna, i september 2022 – Putin/Gazprom hade precis stängt av all gasleverans genom Nord Stream och gaspriset i Europa slog all-time high-rekord, Frankrikes kärnkraft hade sina problem och gick med cirka 13 GW lägre effekt än normalt för säsongen, och vattenståndet i Rhen var så lågt att fullastade kolpråmar inte tog sig fram

elpriserna skenade uppåt, eltillgången var hotad, ingen visste hur hösten/vintern skulle komma att se ut – Danmark var inget undantag

och som artikeln säger så kunde Danmark vara beroende av import i ett tufft läge, men det gäller också exempelvis Sverige, både då och i tillbakalutad fredstid

Svenska kraftnät redovisar återkommande sin kraftbalansrapport för vintern och den brukar lika återkommande peka på att "vi kan ha ett importbehov under ansträngda lägen den kommande vintern" (precis som Danmark då)

under 00-talet var det än värre och Sverige var en pålitlig nettoimportör av el från utlandet, medan vi idag är vi stor nettoexportör – vi nettoimporterar ytterst sällan och den upphandlade effektreserven är mindre nu än för 10-20 år sedan

– problem med att ansluta ny produktion till (eller uttag från) elnätet är Danmark verkligen inte ensamma om – den klagovisan hörs från många länder, inte minst Sverige

ett långsamt igångsättande utav förstärkning av elnäten blir en flaskhals och elnät som inte hinner med den snabba utbyggnaden utav elproduktionen, som i sin tur drivs på för att avveckla både fossilanvändningen och beroendet utav Ryssland

och för att knyta ihop säcken med "hög andel förnybart" och skrämma upp alla som förfasas framtiden, så är EU på god väg på att bli förnybart dominant (fast det återstår och mycket, men så skriver vi bara 2024 i år) – och en färsk titt på situationen visar att juni såg ut så här för unionen för just sol- och vindkraft:

Diagram som visar EU:s andel sol- och vindkraft [%] och elbehov [GW] för januari och juni 2024. eltillgången variera över tid och följer specifika mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


i juni ligger andelen sol- och vindkraft och sticker upp över 50 % utav den totala elproduktionen under korta stunder på helgerna (när elförbrukningen är lägre än under vardagarna)

från dygnsvariationen inser man också att det är solen som bidrar kraftigt, men där produktionen går skapligt i takt med människans cykliska elbehov med en högre förbrukning dagtid

däremot under en vintermånad som januari kommer det mesta av solvinden från vindkraften och andelen sol- och vind utav elproduktionen blir lägre (bland annat för att elbehovet/-produktionen då är högre)

tillsammans med annat förnybart (främst vattenkraft och biobränslen) så bestod EUs energimix för elproduktion under första halvåret 2024 utav ungefär 50% förnybart,25% kärnkraft och 25% fossilt – ett år tidigare var det fossila nyttjandet 30%
 
  • Gilla
daVinci och 3 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Sprit, statens andel är 73% av priset.
Eller cigg, 70-80% skatt. Ännu mer idag kanske.
Infografik som visar hur beskattning av cigaretter fördelas: 32,80 SEK punktskatt, 12 SEK moms, 14,60 SEK produktion och distribution. Text: "Totalt 70-80% skatt per cigarettpaket".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://conveniencestores.se/tidningsartiklar/2556-skatten-styr-till-stor-del-priset-pa-cigaretter

Lär väl inte dröja länge innan tullen börjar intressera sig för elsmuggling.
- Jaha ja, här hade vi massa batterier i bakluckan! Då får vi plocka fram mätaren och kolla så att de inte är laddade med olaglig ström!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var har jag uttryckt oro för vad elproducenterna tycker om något? Och var har jag skitit i vad konsumenter tycker?
Här:
Jag är inte elproducent, och jag talar för den fria marknaden. Jag kan dock tänka mig att det finns många elproducenter också som är besvärade av den när de ser att priset på deras varor går ner i konkurrensen.
Kosumenterna, inkl de företag som konsumerar el, är i din värld tydligen mindre intressanta.
Eller vad menade du egentligen?
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet att konceptet frihet är svårhanterligt för dig, men jag är inte orolig för vad företagen tycker. Jag är orolig för vad effekten blir när klåfingriga politiker tror sig kunna rigga marknader för sina egna intressen. Det blir alltid sämre än när marknadsmekanismer tillåts verka.
Vad fan vet du om vad jag tycker om frihet?
Frihet ska väl vara för alla då och inte bara för elproducenter?
Nu är det inte en avreglerad marknad vi talar om när det gäller transmissionskablar över gränserna.
Anledningen till det kan du ju fundera på, vi andra inser att det nog finns en del rationella skäl, särskilt när elmarknaderna och infrastrukturen ser så annorlunda ut bara 50 mil söder om Skåne.
Ditt frihetssnack ekar tomt när du helt ignorerar vad svenska elkonsumenter tycker, utan mal på om frihandel som en gammal grammofonskiva.
Klåfingriga politiker, där håller jag med dig, de skulle gett fan i att sälja ut Nordpool och lämna det åt marknadsgamarna.
Det var trots allt en mellanstatlig, väl genomtänkt organisation från början. När dina fria marknadskrafter släpptes in i hela EUs elsystem, såg vi hur bra det funkade.
Du kanske ska fokusera på att förklara varför det är den enda vägen framåt.
Inte alla som klagar över dessa effekter idag är kommunister och allmänt sinnessvaga vilket du mer än antyder.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker bara att du har fel.
Ja, och du kan inte backa upp det med logiska argument.
 
Har nordpool varit något annat än en handelsplats för el?
 
K karlmb skrev:
de skulle gett fan i att sälja ut Nordpool och lämna det åt marknadsgamarna.
Det var trots allt en mellanstatlig, väl genomtänkt organisation från början
Nordpools funktion har inte ändrats överhuvudtaget bara för att handelsplatsen fått ny ägare.
Återigen visar du att du kan noll om Elhandel.

För nåt år hävdade du att Nordpool fortfarande var statligt å hänvisade till en Wikipediasida som inte uppdaterats på 10år🤣
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nja, Svenska Kraftnät och Statnett har inte släppt ägandet helt, men de insåg väl att de själva inte var bäst lämpade att driva en börshandelsplats även om det gäller el som är ganska annorlunda an aktier.

Så här beskriver NordPol själva sitt ägande.

Ägarstruktur för Nord Pool: Euronext 66% och TSO Holding 34%. Logotyper för Statnett, Svenska Kraftnät, EPSO-G och TSO Holding visas nedanför ett cirkeldiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nja, Svenska Kraftnät och Statnett har inte släppt ägandet helt, men de insåg väl att de själva inte var bäst lämpade att driva en börshandelsplats även om det gäller el som är ganska annorlunda an aktier.

Så här beskriver NordPol själva sitt ägande.

[bild]
Och det var väl snarare besluten att flytta all elhandel dit i kombo med "en gemensam elmarknad för hela Europa" som jag avsåg som klåfingrigt.
 
K karlmb skrev:
besluten att flytta all elhandel dit
Var fanns handeln innan menar du?
Lika historielös å okunnig som vanligt.

Ett tag trodde du Nordpool var ett geografiskt område å inte en elbörs…
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var har jag uttryckt oro för vad elproducenterna tycker om något?
K karlmb skrev:
Här:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är inte elproducent, och jag talar för den fria marknaden. Jag kan dock tänka mig att det finns många elproducenter också som är besvärade av den när de ser att priset på deras varor går ner i konkurrensen.
Ok. Ingenstans alltså.

Då orkar jag nog inte bry mig om övriga missförstånd.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och det var väl snarare besluten att flytta all elhandel dit i kombo med "en gemensam elmarknad för hela Europa" som jag avsåg som klåfingrigt.
När menar du man var klåfingrig?
Så länge har elen varit börshandlad?
När Nordpol fick nyaägare?
När fler länder (stater? ;-) ) fick lov att handla sin el på handelsplattformen?

Sen kan man förstås undra varför New York börsen indirekt ska vara största ägare av elbörsen.

Åter till svensk elhandels ursprung.
Först kom man på att elhandel var bra för Norge och Sverige.
När man väl flyttat elhandeln till en börs och hittat på algoritmer för att buda, matcha och sätta dagenförehandelspriserna timme för timme, så spelar det väl mindre roll vem som äger börsdatorerna?

NordPol är från 1993, men Norge och Sverige har handlat el mellan sig längre än så.
Hur länge beror väl lite på vad man menar och hur långt tillbaka i tiden man backar.
Den svenska avregleringen av elmarknaden skedde 1996.

Ur ett svenskt perspektiv kan man se ursprunget till nordpol vara ett kontrollrum på Vattenfall där man lånade ut kapacitet i svenska kraftledningar till Norge för att de skulle kunna transportera el från Nordnorge söderut genom Sverige och in i Norge igen.
Men tillgång och efterfrågan varierade så ett behov av att sätta ett pris på elen uppstod.
Man kom på att elen var värt olika mycket vid olika tidpunkter.
Tillgången kunde variera beroende på fyllnadsgrad i vattenmagasinen, tillgång och efterfrågan.

Då uppstod problemet med hur man sätter elpriset och norrmännen (Statnett) var kreativa och skapade en handelsplats.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, eftersom det jag kommenterade var elbolagens girighet.
Jag hittade ingen koppling, och du har inte kunnat redovisa någon.

Att det mest elproduktion byggts tidigare har ju inget med saken att göra. Om du menar det får du visa logiken.
 
D Daniel 109 skrev:
Vattenfall hade ett resultat på 17miljarder kr förra året. Är det att se som lönsamhetsproblem?
När jag tittar i deras årsrapport ser jag avkastning på eget kapital på 5.9% för 2023.

Givet ränteläget 2023 ser jag det som att man får alldeles för lite betalt för risk och därmed är Vattenfall olönsamt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Citat från artikeln:
Ju mer vindkraft, desto större överskott som inte kan användas när det blåser. Samtidigt spelar det ingen roll hur många vindkraftverk man har, de kan inte producera något när det inte blåser. Priserna kommer bli ännu lägre och negativa allt oftare alltmedan perioder av stiltje fortfarande kommer medföra en situation av akut effektbrist för samhället. Det förblir en gåta hur expansion av vindkraft skall kunna tillgodose Sveriges framtida elbehov.
Det hjälper inte att hälla bensin på elden helt enkelt...
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
harka harka skrev:
– TN-artikeln skrevs när alla bet på naglarna, i september 2022 – Putin/Gazprom hade precis stängt av all gasleverans genom Nord Stream och gaspriset i Europa slog all-time high-rekord, Frankrikes kärnkraft hade sina problem och gick med cirka 13 GW lägre effekt än normalt för säsongen, och vattenståndet i Rhen var så lågt att fullastade kolpråmar inte tog sig fram
Mindre detalj men jag skulle säga att det som gav de riktigt höga priserna var att LNG-anläggningen i Freeport for i luften. Då försvann på ett ögonblick ca 25% av USA's export av naturgas.
Det skedde 8 Juni om jag inte missminner mig. Och tittar man på priserna på TTF så hade dom fallit tillbaka efter invasionen i Ukraina till 79 EUR/MWh (där dom var redan i Okt året innan pga att asiater spekulerade i en stor högkonjunktur) men så exploderade de under Juni-juli. Och föll inte tillbaka förrän nästa år.
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

Iom att en hel del el produceras i Europa av naturgas så blev USA's exportbortfall av stor betydelse
harka harka skrev:
– problem med att ansluta ny produktion till (eller uttag från) elnätet är Danmark verkligen inte ensamma om – den klagovisan hörs från många länder, inte minst Sverige
Jag har ställt frågan till de som gråter för att man inte kan koppla in ny förbrukning omgående, hur mycket mer dom vill betala i nätavgift för att nätägarna skall ligga med överkapacitet.

Jag har fått exakt 0 sakliga svar.
Gråterskorna verkar ha uppfattningen att nätägarna skall ligga med stor överkapacitet och de skall på något magiskt sätt inte kosta ett öre. I vart fall inte för gråterskorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.