403 526 läst · 10 201 svar
404k läst
10,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
På vägen du betalar transporteras tex mat är det dåligt?makhno_ skrev:
Lite svårt att hänga med men jag betalar även för underhåll av vägar för bensinfordon vilket jag verkligen inte vill. Finns flera dåliga lärar som avlönas med mina pengar. Säkert även nån sjuksköterska som helst inte vill träffa folk.Jag betalar även för en massa andra politiker som höjer sina egna löner.
Ja, om det finns co2 mässigt effektivare lösningar.G OMathson skrev:
Transporter är ju som de flesta vet också för billiga. Varor skickas kors och tvärs för små vinster.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Och alldeles strax här, det är nog många med mig som funderar på att installera AC för att få dräglig temperatur inne framöver, det lär ju inte bli svalare iaf.K krfsm skrev:Australien är ett bra exempel på ställen där solceller verkligen är fantastiskt - stort AC-behov, litet uppvärmningsbehov, effektbehovet stämmer någorlunda väl med när effekttillgången är störst och som bonus har de 150-200 soltimmar per månad mitt i vintern.
Samma sak med Spanien, Portugal etc. Solceller är superbra.
Medlem
· Halland
· 4 220 inlägg
Och varför prisades kolkraften ur? För att världsmarknadspriset på kol ökade? Eller för att man la högre skatt på kolkraft för att göra den olönsam?W witten skrev:
Alltså - frågan var, var är förnybart billigare utan subventioner än fossil kraft är idag före det att diverse itprisningsskater lagts på fossil energi?
Antagligen ingenstans och så kommer det att förbli. Om vi skall ställa om till förnybart så måste vi acceptera det nya N-ordet ”MINDRE”, ett ord som brukar driva gröna hipsters till raseri när man tar upp saker med dom för de vet väldigt väl att konsekvenserna blir - att den elektriska paketcykeln och den organiska latten går upp i pris.
Säger alltså jag som bytte den dieseldrivna komfortabla familjebussen till en bensindriven mikrobil med tvåsiffrigt antal hästkrafter och som numera åker kollektivt 90 minuter enkel väg till jobbet. Så jag snackar inte, jag handlar. Men det är denna typ av obehagliga kompromisser vi alla kommer tvingas till i en snar framtid nära dig.
Och förresten, i december vaknade jag ofta till 12-14 grader i sovrummet för vi hade inte råd med el till värmepumparna.
Svaret är överallt, utan subventioner så hade fossilt varit helt otänkbart att använda, det står och faller med subventioner i varje steg.A Anders_Nilsson skrev:
Gällande förändringar i samhället så spårs inte dina förändringar bli vanliga, däremot anses allmänt välståndet finnas i städerna, att bo när arbete, skolor och annat är melodin, det kommer heller inte vara så många betydande ekonomiska hubbar i Europa, norden har väl förväntats kunna rymma två eller tre, that's it.A Anders_Nilsson skrev:Och varför prisades kolkraften ur? För att världsmarknadspriset på kol ökade? Eller för att man la högre skatt på kolkraft för att göra den olönsam?
Alltså - frågan var, var är förnybart billigare utan subventioner än fossil kraft är idag före det att diverse itprisningsskater lagts på fossil energi?
Antagligen ingenstans och så kommer det att förbli. Om vi skall ställa om till förnybart så måste vi acceptera det nya N-ordet ”MINDRE”, ett ord som brukar driva gröna hipsters till raseri när man tar upp saker med dom för de vet väldigt väl att konsekvenserna blir - att den elektriska paketcykeln och den organiska latten går upp i pris.
Säger alltså jag som bytte den dieseldrivna komfortabla familjebussen till en bensindriven mikrobil med tvåsiffrigt antal hästkrafter och som numera åker kollektivt 90 minuter enkel väg till jobbet. Så jag snackar inte, jag handlar. Men det är denna typ av obehagliga kompromisser vi alla kommer tvingas till i en snar framtid nära dig.
Och förresten, i december vaknade jag ofta till 12-14 grader i sovrummet för vi hade inte råd med el till värmepumparna.
Ordet subentioner är inte särskit tydligt i sammanhanget. Subventioner betyder i allmänhet att det utgår ett ekonomiskt stöd. Inte att du anser att skattetrycket borde vara högre.A Anders_Nilsson skrev:
Där skiljer du dig från globala standarder i bedömning av subventioner, i Sverige får tex bönder en skattelättnad på diesel men om de vill köra fossilt får de betala fulla skatter, då försäkrar man sig såklart om en fortsatt hög fossilanvändning och det anses som en subvention.D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att det finns en energibrist i det långa perspektivet. Men andra naturresurser kan det bli brist på.A Anders_Nilsson skrev:Och varför prisades kolkraften ur? För att världsmarknadspriset på kol ökade? Eller för att man la högre skatt på kolkraft för att göra den olönsam?
Man kan väl diskutera "subventioner". Och det har ju folk gjort med dig.D djac skrev:
Men det går ju rätt lätt att konstatera att den fossila energin absolut inte står för alla kostnader som den för med sig.
Att det t.ex. dör miljontals människor varje år i olika lungrelaterade åkommor p.g.a utsläppen är bara en sak, till det kan man lägga alla vårdkostnader, jag tror inte heller att den fossila industrin ersätter fullt ut alla som dör vid gruvbrytning, transporter etc.
Jag vet att du djac anser att den fossila är mer subventionerad än så, och visst skulle jag kunna samtala en hel kväll om det, men i vilket fall håller jag nog bara delvis med dig i alla de delar du framför.
T.ex. ges ju resebidrag även till de som kör elbil, bara som ett exempel.
Men jag är dock helt med på att den fossila energin absolut inte bär alla sina samhällskostnader.
Jag har, som vanligt, ingen egen åsikt om hur detta ska mätas eller definieras, jag tittar på de stora globala rapporterna ang subventioner och de följer internationella standarder för detta, att jag skulle skapa en egen är otänkbart, för få timmar och dagarMikael_L skrev:
Man kan väl diskutera "subventioner". Och det har ju folk gjort med dig.
Men det går ju rätt lätt att konstatera att den fossila energin absolut inte står för alla kostnader som den för med sig.
Att det t.ex. dör miljontals människor varje år i olika lungrelaterade åkommor p.g.a utsläppen är bara en sak, till det kan man lägga alla vårdkostnader, jag tror inte heller att den fossila industrin ersätter fullt ut alla som dör vid gruvbrytning, transporter etc.
Jag vet att du djac anser att den fossila är mer subventionerad än så, och visst skulle jag kunna samtala en hel kväll om det, men i vilket fall håller jag nog bara delvis med dig i alla de delar du framför.
Men jag är dock helt med på att den fossila energin absolut inte bär alla sina samhällskostnader.
Medlem
· Halland
· 4 220 inlägg
Den fossila energin har inneburit att medellivslängden ökat med 20-30 år, förslitningsskadorna minskat radikalt och många barnsjukdomar vaccinerats bort. Vill ni inte acceptera att allt detta kommit av fossil energi så, visst, lev lyckliga. Men det är fossil energi som lyft oss ur medeltiden.Mikael_L skrev:
Man kan väl diskutera "subventioner". Och det har ju folk gjort med dig.
Nja, viset har den underlättat. Men man ska inte inbilla sig att det är enbart på grund av den utvecklingen skett.