D
D Dayangel skrev:
ACn är ju tämligen klapprutten med avstängd motor.. hade nu tanten hund eller barn i bilen när det är gassande sol och 30 grader så är det väl föga konstigt att man vill hålla bilen sval. Ungefär som när man låter bilen puttra en kvart på vintermornarna när det är -20 ute. Utsläppsmål < bekvämlighet
Ja, många är inte bättre än så och det får ju kanske då vara evidens för att allmänheten inte kan hantera fossila bränslen, de bör då inte heller vara tillgängliga för dessa.

Man kan ju tex kliva ur bilen om den står parkerad i 30 gradig värme, men hon tänkte kanske inte så långt och då är det god man som ska in på lodrätt fyra!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
till priset av att allt och alla dör
Det är den här synen jag vänder mig emot. Tycker den är både alarmistisk och populistisk.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Det är hur som inte valfrihet, det är ekonomiskt tvång.
Vad kallar du lönearbete, skatt, hyra etc. etc. All ekonomi är tvång det är bara mekanismerna för tvånget som varierar. Att olja är billigt är ingen naturlig sak. Det är ett resultat av politik, regelverk och subventioner. Som de flesta förstår har oljeprodukter sålts till ett pris som inte, på långa vägar, täcker kostnaderna för konsekvenserna. Alla som använt oljeprodukter har satt kommande generationer i en helt enorm skuld och ansvaret för detta är väldigt ojämt fördelat.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är den här synen jag vänder mig emot. Tycker den är både alarmistisk och populistisk.
Lite retoriska överdrifter måste väl accepteras? En eländig stark reducerad mänsklighet som till största delen lever i ännu större lidande än nu kan förkortas till "allt och alla dör" i vardagligt tal tycker jag.

Konsekvenserna av co2 utsläppen dödar ju redan enorma mängder människor. Ett problem är att det inte är så lätt att bena ut konsekvenskedjorna. Migration och krig är väl det som kommer hända snabbast.
 
Redigerat:
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Lite retoriska överdrifter måste väl accepteras?
Ja, men inte till den grad att de blir missvisande. Jag tror att de flesta, oavsett åsikt i sakfrågan, skulle må bra av att veta mer och känna mindre kring klimatfrågan.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Mikael_L
sakfrågan och klimatfrågan ..?

Jag fattade inte riktigt, vad var sakfrågan?
 
Samma.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Vad kallar du lönearbete, skatt, hyra etc. etc. All ekonomi är tvång det är bara mekanismerna för tvånget som varierar. Att olja är billigt är ingen naturlig sak. Det är ett resultat av politik, regelverk och subventioner. Som de flesta förstår har oljeprodukter sålts till ett pris som inte, på långa vägar, täcker kostnaderna för konsekvenserna. Alla som använt oljeprodukter har satt kommande generationer i en helt enorm skuld och ansvaret för detta är väldigt ojämt fördelat.

Lite retoriska överdrifter måste väl accepteras? En eländig stark reducerad mänsklighet som till största delen lever i ännu större lidande än nu kan förkortas till "allt och alla dör" i vardagligt tal tycker jag.

Konsekvenserna av co2 utsläppen dödar ju redan enorma mängder människor. Ett problem är att det inte är så lätt att bena ut konsekvenskedjorna. Migration och krig är väl det som kommer hända snabbast.
Vet inte med dig, men en stor del av min motivation för "tvånget" att jobba och slita är för att få välja och göra lite vad jag vill för slantarna man tjänar. Tar man i slutskedet bort den valfriheten med ekonomiska medel i form av sanktioner (typ som att straffbeskatta kött) så kan man ju börja fundera på varför man ens skall anstränga sig lika mycket framöver. Jag känner vidare inte att jag har en innestående skuld till nån som förtjänar det mer än någon annan, typ ofödda generationer. Att oljan är och har varit subventionerad är inget jag motsäger här men ska mänskligheten börja skriva skuldlappar på precis all livsstil vi haft och kanske önskar ha framöver så börjar det bli lite väl larvigt, föd inga fler små dvärgar om världsarvet nu är så hemskt liksom.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är den här synen jag vänder mig emot. Tycker den är både alarmistisk och populistisk.
Ok, hur ska man prata då, inte säga som det är och använda bebisrösten, allt så att de okunniga inte blir kränkta och kan fortsätta köra på tryggt bakom skygglapparna?

Att det ska vara så kontroversiellt att vilja ge sina barnbarn och deras barn en liten möjlighet att ha det drägligt, många av skadorna vi har orsakat med vår lättja är ju permanenta, det får vi bara lägga på det oändliga skuldkontot, men vi skulle faktiskt kunna bromsa utvecklingen och ge oss mer tid, om intresse hade funnits.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men inte till den grad att de blir missvisande. Jag tror att de flesta, oavsett åsikt i sakfrågan, skulle må bra av att veta mer och känna mindre kring klimatfrågan.
Allt och alla kommer att dö, jordens tid med liv är begränsad, vårt leverne accelerar förloppet och gör att det tiden kommer kantas av större lidanden än nödvändigt, beskriv gärna vad som skulle vara missvisande, ren fakta om än lite dyster.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
D Dayangel skrev:
Vet inte med dig, men en stor del av min motivation för "tvånget" att jobba och slita är för att få välja och göra lite vad jag vill för slantarna man tjänar. Tar man i slutskedet bort den valfriheten med ekonomiska medel i form av sanktioner (typ som att straffbeskatta kött) så kan man ju börja fundera på varför man ens skall anstränga sig lika mycket framöver. Jag känner vidare inte att jag har en innestående skuld till nån som förtjänar det mer än någon annan, typ ofödda generationer. Att oljan är och har varit subventionerad är inget jag motsäger här men ska mänskligheten börja skriva skuldlappar på precis all livsstil vi haft och kanske önskar ha framöver så börjar det bli lite väl larvigt, föd inga fler små dvärgar om världsarvet nu är så hemskt liksom.
Det är ganska många friheter som tagits ifrån oss över tid, ibland är det kunskap och vetenskap som sätter stopp och ibland är det moral och kultur som ändras, behöver inte ta exempel du kan nog komma på massor själv om du tänker efter. Att det inte är ok att permanent skada andra människor och vår allas miljö inte väcker någon form av eftertanke och reflektion är förvånande.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Ok, hur ska man prata då, inte säga som det är och använda bebisrösten
Tja, man kan ju börja med att inte medvetet missförstå, det brukar hjälpa.

Sen kan man ju läsa på lite, gärna om saker man inte kan så mycket om, men känner starkt för. Är man exempelvis orolig för den ökade mängden naturkatastrofer kan man ju se hur vi drabbas av dem. Om fler eller färre dör, om kyla eller värme är värst osv.

Är man istället mer oroad för kostnaden för att hantera de skador vi gör, och vad exempelvis en koldioxidskatt skulle behöva vara för att hantera det så kan man ju läsa på om det.

Och när jag säger läsa på så menar jag i den breda mittfåran av konsensuskunskap i forskarvärlden.

En massa saker är oroväckande med klimatförändringar och annat, inte tu tal om det, men att tro att allt är kört och att det inte går att hantera problemen saknar vetenskapligt stöd.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Allt och alla kommer att dö, jordens tid med liv är begränsad, vårt leverne accelerar förloppet och gör att det tiden kommer kantas av större lidanden än nödvändigt, beskriv gärna vad som skulle vara missvisande, ren fakta om än lite dyster.
Tvärtom, allt har blivit bättre för människan över tid. Ett par exempel.

Stapeldiagram: genomsnittligt årligt antal dödsfall orsakade av katastrofer minskar över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjediagram som visar minskning av globala barnadödligheten före fem års ålder mellan 1990-2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, man kan ju börja med att inte medvetet missförstå, det brukar hjälpa.

Sen kan man ju läsa på lite, gärna om saker man inte kan så mycket om, men känner starkt för. Är man exempelvis orolig för den ökade mängden naturkatastrofer kan man ju se hur vi drabbas av dem. Om fler eller färre dör, om kyla eller värme är värst osv.

Är man istället mer oroad för kostnaden för att hantera de skador vi gör, och vad exempelvis en koldioxidskatt skulle behöva vara för att hantera det så kan man ju läsa på om det.

Och när jag säger läsa på så menar jag i den breda mittfåran av konsensuskunskap i forskarvärlden.

En massa saker är oroväckande med klimatförändringar och annat, inte tu tal om det, men att tro att allt är kört och att det inte går att hantera problemen saknar vetenskapligt stöd.
Ja, där får man hålla sig, jag är ju amatör så egna bedömningar avhåller jag mig ifrån. Att anlägga ett kortsiktigt perspektiv är ju de klimatskeptiskas paradgren, -höhö, global uppvärmning, nu regnar det ju och är kallt!?

Det råder ju i övrigt så massiv koncensus inom detta området att man får riktigt ut i tassemarkerna för att hitta stöd för något avvikande. Det som händer är att man får högre upplösning på sina bedömningar som ju visat sig varit lite väl försiktiga och optimistiska, det blir värre snabbare än vad man kunnat förvänta (bla för att förväntade åtgärder inte genomförs, som i Sverige).

Det står ju rätt klart att om vi inte gör stora förändringar i närtid, så är det 'allt kört' scenariot som gäller, sen får ju var och en tycka vad de vill om vad det innebär, tex har jag svårt att se de utrotade arter som försvinner kontinuerligt, komma tillbaks, där är det nog kört, som ett exempel.

Men även här och nu finns det ju saker som jag inte tycker är bra, tex (lite varierande uppgifter) att mellan 230'-400' döda årligen, bara inom EU, från luftföroreningar, det finns kanske de som tycker detta är lagom, jag tycker det är mycket.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tvärtom, allt har blivit bättre för människan över tid. Ett par exempel.

[bild]
[bild]
Ja men då så, nemas problemas, vi är på rätt spår!
Mitt sparkonto växer också, så jag kan bara bekräfta hur ljust det ser ut framöver!
 
D Dayangel skrev:
Vet inte med dig, men en stor del av min motivation för "tvånget" att jobba och slita är för att få välja och göra lite vad jag vill för slantarna man tjänar. Tar man i slutskedet bort den valfriheten med ekonomiska medel i form av sanktioner (typ som att straffbeskatta kött) så kan man ju börja fundera på varför man ens skall anstränga sig lika mycket framöver.
"Valfriheten" du har att lägga dina slantar är extremt begränsad och redan helt och hållet format av politik och dess ekonomiska konsekvenser. Att kött och bensin varit billigt var felaktig prissättning eftersom konsekvenserna inte vartit del av priset.

D Dayangel skrev:
ska mänskligheten börja skriva skuldlappar på precis all livsstil vi haft och kanske önskar ha framöver så börjar det bli lite väl larvigt, föd inga fler små dvärgar om världsarvet nu är så hemskt liksom.
Jag är inte intresserad av skuldlappar eller skamkänslor för saker som *redan skett*. Däremot tycker jag att det är helt absurt av vuxna människor att avsäga sig ansvar för sina handlingar pga. futtig bekvämlighet och tomma livsstilsdrömmar. Känner man inte hur det går emot i princip alla värderingar människor någonsin haft.
 
  • Gilla
  • Älska
buffyin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.