Mikael_L
Ja lite så.
Som jag skrev, inget jätterevolutionerande.

Men ett snabbare sätt att komma till samma slutsatser som jag gjorde.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag vet inte varför biodrivmedel inte skulle vara menigslöst.
För att det är så små mängder och att användningen av det tränger ut annan användning som i sig blir fossil nu. Det finns ingen efterfrågan på det utan kraftiga subventioner av fordonen eller tvångsinblandning i fossila bränslen. Det är, för att tala med Magdalena Andersson, för dyrt.

Och så håller det kvar industrin i lågeffektiva förbränningsmotorer, vilka vi nu har alternativ till.

Men inget av det var min poäng. Min poäng var att du tyckte att vi som ett land som släpper ut mer än medel per capita inte behöver göra något. Att jag hackade på ditt exempel på något du trots allt tyckte vi kan göra var en bisak.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Det enda sättet att få över processer till andra alternativ än flytande bränslen är att dessa blir dyra att använda. De stigande priserna på grund av krav på att fasa ut fossilt är inte ett problem, det är en del av lösningen. Det ökar lönsamheten att producera bränslen som är baserat på något annat än fossila källor, och ökar lönsamheten att minska konsumtionen av dessa bränslen.
 
  • Gilla
  • Älska
harka och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De stigande priserna på grund av krav på att fasa ut fossilt är inte ett problem, det är en del av lösningen.
Det är både och. Naturligtvis är det generellt ett problem när saker blir dyrare. Det ger välfärdsförluster och sådana drabbar alltid dem med minst marginaler hårdast.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Ja, naturligtvis blir det välfärdsförluster om man ska komma ifrån en billig energikälla till något som är hållbart, men dyrare.

Vi löser inte resursfördelningen genom att hålla nere priset på flytande bränslen. Drabbar det en grupp för hårt behöver resurser omfördelas på andra sätt.
 
  • Gilla
harka och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det enda sättet att få över processer till andra alternativ än flytande bränslen är att dessa blir dyra att använda. De stigande priserna på grund av krav på att fasa ut fossilt är inte ett problem, det är en del av lösningen. Det ökar lönsamheten att producera bränslen som är baserat på något annat än fossila källor, och ökar lönsamheten att minska konsumtionen av dessa bränslen.
Du missar ett problem - att kostnadsläget ökar. Detta är samma som att spårvagnen inte blir snabbare bara för att man gör bilen långsammare genom diverse åtgärder.

När man gått över till bioenergi kommer kostnaderna att ha ökat och vi kommer att bli fattigare.
 
D
A Anders_Nilsson skrev:
Du missar ett problem - att kostnadsläget ökar. Detta är samma som att spårvagnen inte blir snabbare bara för att man gör bilen långsammare genom diverse åtgärder.

När man gått över till bioenergi kommer kostnaderna att ha ökat och vi kommer att bli fattigare.
Nja, man ändrar ju också sina vanor, när flygbiljetten till Thailand blir 2,3, kanske 4 gånger dyrare så bokar man inte helt enkelt. Vi har ändrat våra vanor jättemycket men det sker över tid så folk tänker bara inte på det.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Du missar ett problem - att kostnadsläget ökar. Detta är samma som att spårvagnen inte blir snabbare bara för att man gör bilen långsammare genom diverse åtgärder.

När man gått över till bioenergi kommer kostnaderna att ha ökat och vi kommer att bli fattigare.
Ja, det blir dyrare. Det måste det bli om vi ska gå ifrån ett bränsle som bara är att pumpa upp ur backen. Det kommer att kosta mer. Det är inget jag missar. Räkna med att det blir dyrt att flyga när flyget har en reduktionsplikt på 27% 2030.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Nja, man ändrar ju också sina vanor, när flygbiljetten till Thailand blir 2,3, kanske 4 gånger dyrare så bokar man inte helt enkelt. Vi har ändrat våra vanor jättemycket men det sker över tid så folk tänker bara inte på det.
Eller slutar att jobba då det är för dyrt ta sig dit med egen bil, tex ensamstående som jobbar skift några mil från jobbet.
 
  • Gilla
OramaC
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Du missar ett problem - att kostnadsläget ökar. Detta är samma som att spårvagnen inte blir snabbare bara för att man gör bilen långsammare genom diverse åtgärder.

När man gått över till bioenergi kommer kostnaderna att ha ökat och vi kommer att bli fattigare.
Ja det kan ju vara så att köpfesten vi haft i hundra år p.g.a billig energi som förstör vår jord som bieffekt, samt fördubblat antalet människor på vår jord, som alla har munnar som ska mättas, nu lider mot sitt slut.

Om inte, tar allt slut på ett annat, värre, sätt.
 
  • Gilla
harka och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Eller slutar att jobba då det är för dyrt ta sig dit med egen bil, tex ensamstående som jobbar skift några mil från jobbet.
Vi andra tänker lite större och lite globalt, serru ...

Men jag läste vad du skrev i alla fall.
 
D djac skrev:
Nja, man ändrar ju också sina vanor, när flygbiljetten till Thailand blir 2,3, kanske 4 gånger dyrare så bokar man inte helt enkelt. Vi har ändrat våra vanor jättemycket men det sker över tid så folk tänker bara inte på det.
Fördelen med det är ju att man slipper trängas med en massa mindre bemedlade på turistorterna.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Eller slutar att jobba då det är för dyrt ta sig dit med egen bil, tex ensamstående som jobbar skift några mil från jobbet.
Ja, att jobba lågbetalt med långa resor i bil kommer bli svårt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi andra tänker lite större och lite globalt, serru ...

Men jag läste vad du skrev i alla fall.
Och hur ska jag tolka att du läste det jag skrev och vadå "serru"? Globalt, blir det bättre om Sveriges välstånd minskar?
Nu när svenska kronan slagit rekord i lägsta värde blev "svensk el" ännu dyrare för oss men inte för dansken eller tysken då elen väl i huvudsak inte handlas i sek.
 
G
D djac skrev:
Ja, att jobba lågbetalt med långa resor i bil kommer bli svårt.
Ja, det är ju tyvärr oftast de som "inte har det så fett" som drabbas mest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.