Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fullständigt meningslösa åtgärder. Vi har subventionerat biodrivmedel i decennier utan att det gjort någon nytta.

Att säga att det är oviktigt att göra något i Sverige för att sen komma dragande med biodrivmedel pekar på en annan agenda än den jag har i alla fall.

Jag tror förvisso också på att ta bort de värsta problemen först. Då bör man exempelvis stödja polsk kärnkraft framför svenskt grönt stål. Det ger mer. Men det ändrar inte på faktumet att vi trots vår koldioxidfria elproduktion släpper ut mer CO2 än snittet.
Jag vet inte varför biodrivmedel inte skulle vara menigslöst. Metanol är ett utmärkt bränsle med låga utsläpp. Biogas lika så.
Ska vi räkna in utsläpp så släpper en elbil ut lika mycket co2 som ca 20000 mils körning ned vanlig bil. Laddas den dessutom på fossil el så blir ekvationen ännu sämre. Det är inte ovanligt i andra länder.
Vidare så hävdar jag envist att så länge de stora utsläpparna inte minskar sina utsläpp drastiskt så har våra 1.4 promille ingen inverkan.
 
Redigerat:
S Styrman_jansson skrev:
Biogas har väl länge varit helt fritt från energiskatt? ( även om det ev. är slut på det nu [länk]).

Sedan vore det ju intressant att veta vilket biodrivmedel som inte ger koldioxidutsläpp ut ur avgasröret. Kan du nämna något?
Att biodrivedel inte släpper ut något tror väl ingen (hoppas jag) men de flesta släpper iaf ut betydligt mindre än fossilt. All minskning borde väl vara av godo kan man tycka. Framför allt i ett land som står för den hiskeliga mängden 1.4 promille årligen globalt.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Vidare så hävdar jag envist att så länge de stora utsläpparna inte minskar sina utsläpp drastiskt så har våra 1.4 promille ingen inverkan.
Det är ju ganska få som mördas i Sverige, så varför arbeta på att minska det antalet?
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Guzzen1 skrev:
Ska vi räkna in utsläpp så släpper en elbil ut lika mycket co2 som ca 20000 mils körning ned vanlig bil.
Du märkte kanske inte vad konstigt du utrycker dig här. 🤣

Är det en copy/paste från en text från internets undersida?
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag vet inte varför biodrivmedel inte skulle vara menigslöst. Metanol är ett utmärkt bränsle med låga utsläpp. Biogas lika så.
Ska vi räkna in utsläpp så släpper en elbil ut lika mycket co2 som ca 20000 mils körning ned vanlig bil. Laddas den dessutom på fossil el så blir ekvationen ännu sämre. Det är inte ovanligt i andra länder.
Vidare så hävdar jag envist att så länge de stora utsläpparna inte minskar sina utsläpp drastiskt så har våra 1.4 promille ingen inverkan.
Det har florerar massor olika beräkningar kring hur mycket co2 som tillverkningen av en elbil motsvarar i körda fossilmil. Allt från 2-4000mil till 20000mil som du skriver. Sanningen är nog snarare som vanligt att "det beror på". Men spelar det någon roll? En modern bil ska ju klara 20 000mil utan några stora reparationer så elbil blir ju rätt val i vilket fall.

Sedan är det ju klokt att hålla liv i de ICE-bilar vi har så länge som är rimligt och kan vi köra dem på biodrivmedel desto bättre.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag vet inte varför biodrivmedel inte skulle vara menigslöst. Metanol är ett utmärkt bränsle med låga utsläpp. Biogas lika så.
Ska vi räkna in utsläpp så släpper en elbil ut lika mycket co2 som ca 20000 mils körning ned vanlig bil. Laddas den dessutom på fossil el så blir ekvationen ännu sämre. Det är inte ovanligt i andra länder.
Vidare så hävdar jag envist att så länge de stora utsläpparna inte minskar sina utsläpp drastiskt så har våra 1.4 promille ingen inverkan.
Om man bortser från dina hittepåsiffror om hur mycket en elbil släpper ut så är alla biobränslen en så korkad idé att man måste ta sig för pannan. Förutom att det inte finns råvaror så att det räcker ens till lilla Sverige, än mindre hela världens fordonspark, så är det ett otroligt ineffektivt sätt att lagra solenergi (platskrävande fotosyntes -> kemisk lagring av energi i sockerarter -> dieselkrävande skörd -> omvandling av den kemiskt lagrade energin till tex etanol i en energikrävande process -> energikrävande transport till macken -> ineffektiv förbränning i motorn där det mesta blir värme).

Om det inte är definitionen av att gå över ån för att hämta vatten så säg.

Ett annat fel du har är att ditt perspektiv att se på situationen är för smalt. Det har idag 2023 ingen större betydelse om en enskild elbil fått sin el från vare sig vindkraft eller härsken tjockolja. Det vi måste uppnå är en total systemomställning där slutmålet är att fossila bränslen är borta och transport och energisystem får förlita sig på ersättningstekniker.

Nu är allt en salig blandning men det gör inte slutmålet grumligare.

Vilket land skorstenarna och avgasrören finns i spelar ingen roll om alla ska sluta släppa ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Om man bortser från dina hittepåsiffror om hur mycket en elbil släpper ut så är alla biobränslen en så korkad idé att man måste ta sig för pannan. Förutom att det inte finns råvaror så att det räcker ens till lilla Sverige, än mindre hela världens fordonspark, så är det ett otroligt ineffektivt sätt att lagra solenergi (platskrävande fotosyntes -> kemisk lagring av energi i sockerarter -> dieselkrävande skörd -> omvandling av den kemiskt lagrade energin till tex etanol i en energikrävande process -> energikrävande transport till macken -> ineffektiv förbränning i motorn där det mesta blir värme).

Om det inte är definitionen av att gå över ån för att hämta vatten så säg...
Fast vi gör ju även biobränslen av restprodukter. T.ex. görs HVO100 till viss del och biogas till 100% av restprodukter/avfall. Vad gäller biogas så går även restprodukterna av biogasproduktionen som konstgödsel. Känns ju inte så dumt, eller hur?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Fast vi gör ju även biobränslen av restprodukter. T.ex. görs HVO100 till viss del och biogas till 100% av restprodukter/avfall. Vad gäller biogas så går även restprodukterna av biogasproduktionen som konstgödsel. Känns ju inte så dumt, eller hur?
Det är bra men det är så begränsad mängd att det inte räcker till alla bilar. Använd det i långdistansflyg istället.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
det fans ju en plan på att fasa ut fossila bränslen och ersätta med alternativ. Men det har man gått i från. Det finns det även för flyget, men den utfasningen är ändå extremare. Just nu är det låg inblandning. Men den ska öka kraftigt.
 
D Daniel 109 skrev:
det fans ju en plan på att fasa ut fossila bränslen och ersätta med alternativ. Men det har man gått i från. Det finns det även för flyget, men den utfasningen är ändå extremare. Just nu är det låg inblandning. Men den ska öka kraftigt.
Jag tror inte att den del av bilflottan som drivs på flytande bränslen någonsin, eller i varje fall inte på annat än väldigt lång sikt, kommer att bli helt fossilfri. Jag kan inte se var lösningen skulle vara.
 
Nej, då måste den väl bort då. Men att ställa krav på att byta ut bränslet är en rimlig väg att gå. Det kommer att prisa ut bränsledrivna alternativ på bred front. Det är väl det resultatet du vill ha. Att fortsätta med billiga fossila bränslen och hoppas att det löser sig fungerar inte.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med. Jag har inget emot krav på utbyte. Men lösningen kommer att självdö.
 
Mikael_L
Här har vi en annan som tycker sig upptäckt samma sak som mig.
Dvs att de senaste två årens elpriser inte har med någon försämrad produktion, eller ökad efterfrågan att göra.
Vi skulle haft likadant även med alla gamla reaktorer igång.


sorry för twitterlänk, kan eller vill ni inte öppna, så är det inget revolutionerande att se, lite likt mina övningar, med grafer som visar att Svensk elproduktion inte har någon synbar minskning, och att förbrukningen inte är synbart höjd - tvärtom. Och lite resonerande om detta.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
W witten skrev:
Det är bra men det är så begränsad mängd att det inte räcker till alla bilar. Använd det i långdistansflyg
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här har vi en annan som tycker sig upptäckt samma sak som mig.
Dvs att de senaste två årens elpriser inte har med någon försämrad produktion, eller ökad efterfrågan att göra.
Vi skulle haft likadant även med alla gamla reaktorer igång.


sorry för twitterlänk, kan eller vill ni inte öppna, så är det inget revolutionerande att se, lite likt mina övningar, med grafer som visar att Svensk elproduktion inte har någon synbar minskning, och att förbrukningen inte är synbart höjd - tvärtom. Och lite resonerande om detta.
Är jag dum eller är det enda de kommer fram till att vi behöver fylla exportledningarna för att sänka vårt elpris? Det är väl känt sedan länge.
 
Drar man den slutsatsen har man nog missat grunderna i marknadsekonomi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.