G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, man kan ju börja med att inte medvetet missförstå, det brukar hjälpa.

Sen kan man ju läsa på lite, gärna om saker man inte kan så mycket om, men känner starkt för. Är man exempelvis orolig för den ökade mängden naturkatastrofer kan man ju se hur vi drabbas av dem. Om fler eller färre dör, om kyla eller värme är värst osv.

Är man istället mer oroad för kostnaden för att hantera de skador vi gör, och vad exempelvis en koldioxidskatt skulle behöva vara för att hantera det så kan man ju läsa på om det.

Och när jag säger läsa på så menar jag i den breda mittfåran av konsensuskunskap i forskarvärlden.

En massa saker är oroväckande med klimatförändringar och annat, inte tu tal om det, men att tro att allt är kört och att det inte går att hantera problemen saknar vetenskapligt stöd.
Väldigt svårt att veta att de man läser är i "mittfåran" då nästan allt idag är polariserat och ofta har en agenda.
 
G OMathson skrev:
Väldigt svårt att veta att de man läser är i "mittfåran" då nästan allt idag är polariserat och ofta har en agenda.
Vilka agendor finns i klimanforskarvärlden och vilka incitament ligger bakom dessa?
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
G
makhno_ makhno_ skrev:
Vilka agendor finns i klimanforskarvärlden och vilka incitament ligger bakom dessa?
Finns säkert där också, forskaren får väl oftast betalt av någon men de flesta har nog väldigt svårt att tolka forskningen direkt och är hänvisade till tolkning av andra, se tex hur olika IPCC rapporterna tolkas i olika medier. Agendan är väl som vanligt makt, pengar, styra över andra, enligt övertygelser som liknar religion.
 
D
G OMathson skrev:
Finns säkert där också, forskaren får väl oftast betalt av någon men de flesta har nog väldigt svårt att tolka forskningen direkt och är hänvisade till tolkning av andra, se tex hur olika IPCC rapporterna tolkas i olika medier. Agendan är väl som vanligt makt, pengar, styra över andra, enligt övertygelser som liknar religion.
Är det verkligen svårt att veta var mittfåran är i just denna frågan, den har i princip konsensus och så har det varit i femtio år, de som sticker ut kan ju antingen knytas till oljeindustrin eller partier som är lierade med denna?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Finns säkert där också, forskaren får väl oftast betalt av någon men de flesta har nog väldigt svårt att tolka forskningen direkt och är hänvisade till tolkning av andra, se tex hur olika IPCC rapporterna tolkas i olika medier. Agendan är väl som vanligt makt, pengar, styra över andra, enligt övertygelser som liknar religion.
Oj, vet du att precis varenda ord där kvalar in på alla tecken på konspirationsteorier. 😂
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, vet du att precis varenda ord där kvalar in på alla tecken på konspirationsteorier. 😂
Och tråden handlar egentligen om elproduktion men har nu gått över till klimatet och ändå tyckte mp och Yngeman med flera att det va en bra ide att tex lägga ner r1 och r2. Märkligt!
Nu menade säker nötegårdsgubben forskare och inte media men svts klimat reporter verkar inte ha samma åsikter som Elsa W? Båda får betalt av mej som skattebetalare.
Ja ja, vi lever vidare, bara vi kör kinesiska elbilar som drivs av kinesiska solceller och vindkraft så blir allting bra🤣
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Och tråden handlar egentligen om elproduktion men har nu gått över till klimatet och ändå tyckte mp och Yngeman med flera att det va en bra ide att tex lägga ner r1 och r2. Märkligt!
Nu menade säker nötegårdsgubben forskare och inte media men svts klimat reporter verkar inte ha samma åsikter som Elsa W? Båda får betalt av mej som skattebetalare.
Ja ja, vi lever vidare, bara vi kör kinesiska elbilar som drivs av kinesiska solceller och vindkraft så blir allting bra🤣
Att lägga ner R1 och R2 var verkligen att göra klimatet en stor otjänst.

Vad tråden ursprungligen handlade om var ju dock inget med klimatet, utan att jag hade märkt att Svensk elkraftproduktion var bättre än någonsin (vilken parameter man än kikade på - effekt, energi eller import).
Men ändå tjötade politiker (och andra, även fölk på detta forum) om att elpriserna berodde på att vi hade fått så dåligt med elproduktion - dvs verkligheten stämde inte alls överens med kartan.

Nu är ju tråden sen länge hopplöst förlorad, så jag bryr mig inte längre vad som diskuteras i den.

Men är vi överens om att det var dåligt för klimatet att R1 och R2 stängdes?
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Och tråden handlar egentligen om elproduktion men har nu gått över till klimatet och ändå tyckte mp och Yngeman med flera att det va en bra ide att tex lägga ner r1 och r2. Märkligt!
Nu menade säker nötegårdsgubben forskare och inte media men svts klimat reporter verkar inte ha samma åsikter som Elsa W? Båda får betalt av mej som skattebetalare.
Ja ja, vi lever vidare, bara vi kör kinesiska elbilar som drivs av kinesiska solceller och vindkraft så blir allting bra🤣
Du fick mothugg av Mikael för att du misstänkliggjorde forskarna. Varför drar du upp miljöreportrar, Elsa Widding och Miljöpartiet nu? Vi kan väl inte stå till svars för deras utsagor? Det blir en halmdocka.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
G
W witten skrev:
Du fick mothugg av Mikael för att du misstänkliggjorde forskarna. Varför drar du upp miljöreportrar, Elsa Widding och Miljöpartiet nu? Vi kan väl inte stå till svars för deras utsagor? Det blir en halmdocka.
Har jag sagt att "ni" ska stå till svars? Ok, alla som kallar sig "forskare" kommer fram till exakt samma senarie och ingen alls av dem har någon ageda.
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, vet du att precis varenda ord där kvalar in på alla tecken på konspirationsteorier. 😂
Konspirationsteori... jag tror inte att det finns några stora hemliga organisationer men tex Pär Holmgren mp/svt (jag har betalat hans inkomst vare sig jag vill eller inte) som hade en del åsikter vem som ska bestämma/demokrati osv och det är fakta.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Pär Holmgren mp/svt som hade en del åsikter vem som ska bestämma/demokrati osv och det är fakta.
Det rätt normalt att ha åsikter. Skulle sträcka mig så långt som att **alla** har åsikter...

En forskare kan dock inte fortsätta länge som forskare om själva forskningen bara är åsikter. Sedan har givetvis alla forskare åsikter. Framförallt kring området de är experter på.

Den där Pär är dock inte forskare eller? Han bara lever hyresfritt i ditt huvud?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
G
makhno_ makhno_ skrev:
Det rätt normalt att ha åsikter. Skulle sträcka mig så långt som att **alla** har åsikter...

En forskare kan dock inte fortsätta länge som forskare om själva forskningen bara är åsikter. Sedan har givetvis alla forskare åsikter. Framförallt kring området de är experter på.

Den där Pär är dock inte forskare eller? Han bara lever hyresfritt i ditt huvud?
Hyresfritt i mitt huvud? Kanske även i ditt? Betalar du Svensk skatt så har Pär Holmgren (mp i Eu) högre inkomst än du i alla fall har statistiskt. Klart högre än min inkomst som är är i svensk export industri som betalar hans inkomst är det i alla fall.
 
W witten skrev:
Australien vill jag minnas stänger ner kolkraftverk för att de prisats ur.
Australien är ett bra exempel på ställen där solceller verkligen är fantastiskt - stort AC-behov, litet uppvärmningsbehov, effektbehovet stämmer någorlunda väl med när effekttillgången är störst och som bonus har de 150-200 soltimmar per månad mitt i vintern.

Samma sak med Spanien, Portugal etc. Solceller är superbra.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det är ju ganska få som mördas i Sverige, så varför arbeta på att minska det antalet?
kashieda kashieda skrev:
Det är ju ganska få som mördas i Sverige, så varför arbeta på att minska det antalet?
Tja folk får väl ta sig av daga i olyckor med elbilar istället eller andra fordon t.ex drivna av biodrivmedel. Det ska fungera har jag hört.
 
G OMathson skrev:
Betalar du Svensk skatt så har Pär Holmgren (mp i Eu) högre inkomst än du i alla fall har statistiskt.
Lite svårt att hänga med men jag betalar även för underhåll av vägar för bensinfordon vilket jag verkligen inte vill. Finns flera dåliga lärar som avlönas med mina pengar. Säkert även nån sjuksköterska som helst inte vill träffa folk.Jag betalar även för en massa andra politiker som höjer sina egna löner.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.