Blodsoppen
A AndersS skrev:
Såg du vaf prästen skrivit i först bilden om Simon Mjöström;)
Sista ordet ger en ledtråd till första.
Nej, men är dock lite seg i skallen idag?
 
A AndersS skrev:
Tror vi pratar om olika saker. Betydelsen av ordet med grepp "sålla, gallra" är inget konstigt och det har två andra i tråden redan vänt ut och in på, rakt översatt är det även "undersökning".
Det jag avser är den senaste användning i kommunikation inom sjukvården till oss i allmänheten, där man utökat betydelsen till ett mycket smalt område "undersökning av en grupp människor för att upptäcka en sjukdom på ett tidigt stadium". Det var utökade betydelsen jag avsåg med 2015 att det ska nu vara "en grupp människor", "sjukdom" och "på ett tidigt stadium".
Men för oss i allmänheten är det ingen skillnad att skriva t.ex. aortaundersökning av män i åldersgruppen xx år i förebyggande syfte. Det är nu skråbenämningen har blivit det som används, dvs du kallas till en Aortascreening. Screening säger inte mera förrän det definieras vad som avses i kön, ålder, syfte, etc.
Ville bara lyfta fram ett ord som har betydelse för skrået men inte mig som allmänhet där jag ska undersökas och som ändå måste beskrivas i texten vad som det avser.
Och min tolkning av aortascreening t.ex är just sålla, gallra.
Man gallrar ut de som har en viss sjukdom.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det är den gamla standarden före Nato-standarden. Alla som sett ww2-filmer och -serier känner igen det från namn som exempelvis ”Easy”, ”Baker” och ”Dog”.
Det bästa med standarder är att det finns så många att välja på :D
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Nej, men är dock lite seg i skallen idag?
Sista ordet är "Rytt", en slarvig präst har hoppat över kolon som skrivs när ordet avkortades så det avser "Ryttare". Och att första ordet är "Afsked", åtminstone min tolkning när jag läser det, och skrevs ofta i husförhörslängd när soldat/husar/ryttare avlutade sin militära anställning. Innebar i regel att man fick flytta från sitt soldat/husartorp, så den här Simon Mjöström bodde inte i husartorpet längre där jag klippt ur texten.
658847-9d52681ed249aa36bd213b7a2bfd2acb.jpg
 
Blodsoppen
A AndersS skrev:
Sista ordet är "Rytt", en slarvig präst har hoppat över kolon som skrivs när ordet avkortades så det avser "Ryttare". Och att första ordet är "Afsked", åtminstone min tolkning när jag läser det, och skrevs ofta i husförhörslängd när soldat/husar/ryttare avlutade sin militära anställning. Innebar i regel att man fick flytta från sitt soldat/husartorp, så den här Simon Mjöström bodde inte i husartorpet längre där jag klippt ur texten.
[bild]
Stämmer nog. Ja det går att hitta mycket spännande i kyrkoböckerna
 
A
Eftersom arabiska är andraspråk idag i Sverige så kommer svenskt ordlexicon innehålla ett antal nya ord om ett tiotal år.
 
Man har väl redan bestämt att vi ska använda arabiska siffror?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
arkTecko och 10 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Eftersom arabiska är andraspråk idag i Sverige så kommer svenskt ordlexicon innehålla ett antal nya ord om ett tiotal år.
Har du inte missförstått betydelsen av andraspråk?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Andraspråk
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Har du inte missförstått betydelsen av andraspråk?
[länk]
Helt riktigt, fel av mig. Arabiska är det näst vanligaste modersmålet i Sverige.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Stämmer nog. Ja det går att hitta mycket spännande i kyrkoböckerna
Och ibland får man ge upp när prästen smygdruckit av nattvardsvinet och vält en del av det i husförhörslängden.:D
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Det finns: mest och minst.
Ljusast och mörkast.
Men: Flest och ...... fåast?

Minnie
 
Minnie Mesola
Färst. Då lärde jag mig ett nytt ord.

Minnie
 
Jag lägger in gurka i ättikslag brukar samtidigt göra en burk med rödlök.
Gurkan kallas vanligtvis inlagd gurka, fortfarande ska jag väl tilläga, men för rödlöken används oftast det nyare svengelska picklad rödlök.
 
Maria T
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Färst. Då lärde jag mig ett nytt ord.

Minnie
Jag lärde mig ordet "färst" så nyligen som förra året :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.