C
Stinka, stank, ?...

Stunkit?

Maria T
A AndersS skrev:
Jag lägger in gurka i ättikslag brukar samtidigt göra en burk med rödlök.
Gurkan kallas vanligtvis inlagd gurka, fortfarande ska jag väl tilläga, men för rödlöken används oftast det nyare svengelska picklad rödlök.
Det där uttrycket är så töntigt, picklad lök, men på en burk med gurkinläggning av typen vi i Sverige oftast kallar Bostongurka, minns jag att det stod "pickles", detta var för mer än fyrtio år sen.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Ordet inspel som dyker upp titt som tätt. På riktigt, vilket/vilka ord är det vi har saknat tidigare som nu blivit till "inspel"?
Här från en liten chatt jag läste nyss, personen menar troligen "hur kan du bevisa detta"?

Textmeddelande på skärm, frågar om inspel med leende emoji.

Funderar starkt på att lägga detta i Gaaaaaaahhhhhh-tråden också.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Ordet inspel som dyker upp titt som tätt. På riktigt, vilket/vilka ord är det vi har saknat tidigare som nu blivit till "inspel"?
Här från en liten chatt jag läste nyss, personen menar troligen "hur kan du bevisa detta"?

[bild]

Funderar starkt på att lägga detta i Gaaaaaaahhhhhh-tråden också.
Jag tolkar det inte som "bevisa", snarare "har du något att tillföra?" eller "har du någon erfarenhet?".

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Maria T
nimhed nimhed skrev:
Jag tolkar det inte som "bevisa", snarare "har du något att tillföra?" eller "har du någon erfarenhet?".
Att fråga om någon har något att tillföra eller har egen erfarenhet av något kan ju inte vara så svårt att fråga; irriterar mig starkt på nya ord som inte tillför (!) något nytt.
Håller i stort med om din tolkning av innebörden.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
  • Gilla
Smygnorden och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Kåta upp eller kåta ner.

Nu har våra myndigheter investerat skattepengar i att traska ut i skogen och bränna upp .... eller bränner man ner och hur är det med "brinna"? Upp eller ner? Exempel: Lägerelden har brunnit upp medans huset (kåtan) brann ner.

[länk]

Minnie
Tror det är egalt om en säger "brinner upp" eller "brinner ned" - lägerelden kan mycket väl [ha] brunnit ned (eller ut för den delen) och huset ha brunnit upp.
Samma, liknande, på engelska.
The house went up in flames. The house was burnt down. The campfire went out.

Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Kåta upp eller kåta ner.

Nu har våra myndigheter investerat skattepengar i att traska ut i skogen och bränna upp .... eller bränner man ner och hur är det med "brinna"? Upp eller ner? Exempel: Lägerelden har brunnit upp medans huset (kåtan) brann ner.

[länk]

Minnie
Det är tur att vi har subtila nyanser i svenskan; tänk så tråkigt det hade varit att skriva och läsa annars!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Ett tredje alternativ. Jag säger att "elden har brunnit ut" i min öppna spis,

Sture Allén i Svenska Akademien minns jag förklarade det där med brinna upp, han menade att det var i samma betydelse som att i hinna upp, alltså nå fram eller att komma i mål

Brinner huset så gäller det att hinna ut. Alltså brinner huset ut, eller?

useless useless skrev:
Brinner huset så gäller det att hinna ut. Alltså brinner huset ut, eller?
Japp, då blir huset utbränt.

Dåliga översättningar.
T.ex. ett engelsktspråkigt TV-program där man reparerar gamla bilar.
Vid ett tillfälle byter det bromsbelägg och översättaren skriver att man byter kuddar.

Tyvärr översätts även böcker maskinellt från engelska. Har märkt det hos fina faktaböcker för barn.
När jag läser högt, så känner jag att det skaver. Konstiga val av ord, och långa krångliga formuleringar. Känns inte bra i munnen. Men om jag översätter till engelska så får man ett bra flöde.
Så översättare bör ha bättre betalt och lägga tillräcklig tid på att översätta. Man översätter ju inte ord för ord utan hela texten.

Svensken säger att man går ut i köket när man går in i köket. Roligt!

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.