Lill72 Lill72 skrev:
Jag har inte läst hela tråden så vet inte om det har tagits upp tidigare men hursomhelst så fick jag ett mejl från skolan där läraren bytt ut alla "man" mot "en", upplevde att jag hakade upp mig i texten då jag är van vid ordet "man".
Menar här ordet "man" som i människa inte som man/kvinna.
Bytt ut antyder väl att hen skrivit något annat först, eller gör sig till. Så kan det förstås vara, eller så är det en västgöte, smålänning eller annan som oftare säger en än man.

Det förra är kanske nog så troligt som det senare, men det finns förvånansvärt många som alldeles utan politisk agenda har en som förstapreferens dör de flesta av oss säger man.
 
useless useless skrev:
Problemet är att "hen" har kidnappats av tredjekönsmaffian
Är det ett så stort problem? Jag tycker det är ett bra ord för generiska personer, men tycker inte att det påverkas av att andra använder ordet av mer sexualpolitiska skäl.
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
B
Hade det gällt något mindre allvarligt ämne hade jag lagt den här bilden i Humorhörnan, men jag tycker inte att den passar där:

Personer vid bord i TV-studio, text om Förintelsens minnesdag och judiska konspirationsteorier, klockslag.

Från SVT:s program Morgonstudion 230127. Inslaget handlade emellertid inte om konspirationsteorier emanerande från judar, som rubriken antyder, utan tvärtom om konspirationsteorier med avsikt att misskreditera judar. Hade det gällt något trivialt vardagsämne hade det varit ett roligt syftningsfel, nu blev det ett sorgligt syftningsfel.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Blodsoppen
B Blazermannen skrev:
Hade det gällt något mindre allvarligt ämne hade jag lagt den här bilden i Humorhörnan, men jag tycker inte att den passar där:

[bild]

Från SVT:s program Morgonstudion 230127. Inslaget handlade emellertid inte om konspirationsteorier emanerande från judar, som rubriken antyder, utan tvärtom om konspirationsteorier med avsikt att misskreditera judar. Hade det gällt något trivialt vardagsämne hade det varit ett roligt syftningsfel, nu blev det ett sorgligt syftningsfel.
Kan det inte finnas lögner från båda sidor?
 
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Kan det inte finnas lögner från båda sidor?
Sådana tar man nog inte upp idag :rofl:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Judiska konspirationsteorier lär spridas i vissa extrema högerkretsar i Israel. Helt säkert behöver de också diskuteras.
 
B Blazermannen skrev:
Hade det gällt något mindre allvarligt ämne hade jag lagt den här bilden i Humorhörnan, men jag tycker inte att den passar där:

[bild]

Från SVT:s program Morgonstudion 230127. Inslaget handlade emellertid inte om konspirationsteorier emanerande från judar, som rubriken antyder, utan tvärtom om konspirationsteorier med avsikt att misskreditera judar. Hade det gällt något trivialt vardagsämne hade det varit ett roligt syftningsfel, nu blev det ett sorgligt syftningsfel.
Jag reagerade också på det, men det tog ett tag innan jag kom på att det heter antisemitiska.

Knepigt med vissa ord. Antisemitisk är nog helt intetsägande som ord för många då vi ju aldrig säger semit. Och ironiskt nog är nog de flesta antisemiter semiter själva.

Nåja, bäst att sitta still i båten så vi inte får ett nytt -fobiord istället.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag reagerade också på det, men det tog ett tag innan jag kom på att det heter antisemitiska.

Knepigt med vissa ord. Antisemitisk är nog helt intetsägande som ord för många då vi ju aldrig säger semit. Och ironiskt nog är nog de flesta antisemiter semiter själva.

Nåja, bäst att sitta still i båten så vi inte får ett nytt -fobiord istället.
Ja, själva ordet antisemitism är lite märkligt, som du skriver. Det är likväl anmärkningsvärt att SVT:s rubriksättare fick till en rubrik med omvänd betydelse mot inslagets innehåll, och att ingen på redaktionen reagerade.

(Jag borde nog även anmärka på mitt eget inlägg - SVT:s språkfel kanske inte ska kallas syftningsfel, det finns nog någon mer adekvat benämning. Jag kunde, helt enkelt, ha kallat det för ett språkfel, för att inte själv bjuda på mer av samma vara.)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag ser inget konstigt med begreppet antisemitism. Det finns ju dessutom antisionism för den som inte tycker om staten Israel, men inte har något problem med dem som är judar.

Det finns även antiislamism. Ett annat begrepp är islamofobi. Det senare har en starkt negativ klang och låter inte speciellt neutralt. Jag vet dock inget ord som särskiljer religiös och politisk islam (detta begrepp tycks inte erkännas av islam eftersom politiken är starkt integrerad med religionen). Jag är stark motståndare mot politisk islam. Inte bara för islam, utan för vilket trossamfund som helst då det gäller politik. Inom islam är dock detta starkt sammanvävt och nästintill omöjligt att skilja åt. Exempel på detta är senaste tidens uttalanden från Turkiet och Erdogan. (Eventuellt spelat) oförstånd för ett annat lands demokrati och grundlag i förhållande till demonstrationer och aktioner och huruvida detta är brottsligt och ska bemötas med sanktioner och hot om våld.

I Frankrike separerades kyrkan från staten 1789, i Sverige långt senare men nu när det är separat ska vi inte börja blanda ihop det igen.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Att använda -fobi i sådana här sammanhang är ju helt befängt. Det är inte fråga om någon irrationell rädsla utan en antipati eller hat. Ofta så används -fobi i syfte att helt enkelt tysta kritiker oavsett om kritiken är befogad eller ej.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Att använda -fobi i sådana här sammanhang är ju helt befängt. Det är inte fråga om någon irrationell rädsla utan en antipati eller hat. Ofta så används -fobi i syfte att helt enkelt tysta kritiker oavsett om kritiken är befogad eller ej.
Effektivt (be)grepp inom cancelkulturen.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Kunde inte låta bli att gräva lite till i begreppet screening inom sjukvården och frågade bekant som är läkare varifrån det kom och när (avvaktade med att googla själv utan ville få en förklaring av de som arbetar med det). Svaret blev att det har nog smugit sig in med vår landsövergripande forskning och globalisering. Det var inget nytt utan att mammografi är en tidig form, så någon form av preventiv eller förebyggande kontroll av vissa grupper av människor. Men även att man forskat och använd begreppet, som sedan följt med ut och blivit ett dagligt begrepp inom vården.
Sedan gjorde jag ett sök och fick bl.a. denna träff där man även ser tandläkarbesök i förebyggande syfte som en form av screening, visserligen wikipedia som inte alltid är källsäkrad, .https://sv.wikipedia.org/wiki/Screening
Så min tolkning är att det är engelskan som smugit sig in och ersatt det svenska undersökning, vilket även den jag frågade såg som troligt.
 
Gjorde sökning i tråden men ingen träff på "walk in closet" som idag är så populärt, men är det så nytt?
När jag var "yngre" hade vi klädkammare hemma till sovrummen, lite av kattvindar med full ståhöjd. Där fanns platsbyggd inredning av skåp, hyllor och hängare, med gott om utrymme och att föräldrarna hade en väggspegel.
I vårt hus från -60 fanns inte dagens garderober i alla sovrum, föräldrarummet saknade, utan i hallen fanns ett rum ca 4 kvm som vi benämnde garderob. Det innehöll platsbyggda garderober och klädhängare.
Åter ett lånat "modeord" som används för att få något att låta lite lyxigare, istället för klädkammare.;)
Och en sökning ger denna förklaring, utdrag från websida:

Klädkammare
En alldeles egen ”walk in closet”, eller klädkammare, är för många ren lyx – en fröjd för ögat och ordningssinnet. Det viktigaste för klädkammaren är själva platsen i rummet. Det får inte vara för trångt då det behövs ordentligt med plats för kläderna så att de inte kläms och blir skrynkliga
 
  • Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Håller till stor del med dig @AndersS om ordet screening och dess betydelse men jag ser en liten, liten skillnad i innebörd jämfört med undersökning, och nu tänker jag också inom sjukvården.
En undersökning av din lekamen gör en läkare exempelvis när du kommer till vårdcentralen efter att ha bokat tid, då du kände en smärta i knäet/axeln/valfri kroppsdel.
En screening kan du bli kallad till - mammografin är ett lysande exempel men finns andra liknande, PSA-värden för män, avföringsprov för alla över 65 år.

Undersökning = läkaren kollar för att upptäcka varför du har ont.
Screening = ett prov, test eller specifik undersökning som görs i förebyggande syfte.
En nyansskillnad men ändå, detta är mina tankegångar och har inget annat belägg för det.

Gällande det urbota korkade uttrycket "walk in closet" så skrattar vi gott åt en bekant som, när begreppet var relativt nytt, skrev "walk in klosett".
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
hsd
Jamen det har väl alla , badrum
Förvånar mig däremot att engelsmännen vill ha badrum i anslutning till sovrum...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.