113 511 läst · 1 517 svar
114k läst
1,5k svar
Svenska språket
Förr var det en "spetsplog " fram på lastbilarna sedemera har det blivit mer likt ett schaktblad.️useless skrev:
En gammal hävd o vana att ordet finns kvar skulle jag nog tro..
Precis som en del säger pilsner...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad heter den?useless skrev:Det handlar väl mest om att ha ett ord att ta till när könet är oklart? Om inte annat så blir det färre bokstäver.
Typ:
- Jag har fått en ny granne.
- Kul. Vad heter hen?
Alternativt:
- Kul. Vad heter han eller hon?
Eller:
- Kul. Vad heter vederbörande?
Eller:
- Kul. Vad heter personen i fråga?
Eller:
- Kul. Vad heter din nya granne?
Eller:
- Kul. Vad heter den nyinflyttade?
Behöver inte vara könsneutralt, finns idag mängder av nya namn och från andra länder där jag inte har en aning om det är en han eller hon.Lill72 skrev:
Jag kanske säger "hon" och då får man rätta mig att det är en "han", för säger man att det är en "hen" blir jag bara förvillad.
Saker förändras i språket och även livet, en del tar jag till mig annat bryr jag mig inte om. Så skulle någon bli illa berörd eller störd av att jag inte tagit till mig "hen", tja man får väl ignorera mig då.
Problemet är att "hen" har kidnappats av tredjekönsmaffian så folk tror att man ska använda det för att inte råka kränka någon som råkar ha en alternativ könsidentitet. Därmed har ordet blivit onödigt laddat och används snarare i nedsättande syfte av de som tror mer på traditionell könsindelning och vanligt folk vågar inte använda det av rädsla att bli stämplade som konservativa.
I själva verket är det ju bara ett praktiskt ord att ta till när könet inte har någon betydelse.
I själva verket är det ju bara ett praktiskt ord att ta till när könet inte har någon betydelse.
Jag har inte läst hela tråden så vet inte om det har tagits upp tidigare men hursomhelst så fick jag ett mejl från skolan där läraren bytt ut alla "man" mot "en", upplevde att jag hakade upp mig i texten då jag är van vid ordet "man".
Menar här ordet "man" som i människa inte som man/kvinna.
Menar här ordet "man" som i människa inte som man/kvinna.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag kommer att börja använda ordet "en" i sådana sammanhang först när det är belagt med dryga böter att inte göra det. Men det kommer nog.Lill72 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 312 inlägg
Jag är inte säker på att det kommer att fästa. I motsats till hen tillför det ingenting, det bara ersätter ett annat fullt fungerande ord.