useless useless skrev:
Tja... Man plöjer väl med en plog?

Sen var väl kanske de få riktiga plogarna som finns i södra Sverige upptagna så man fick ta till andra varianter...
Förr var det en "spetsplog " fram på lastbilarna sedemera har det blivit mer likt ett schaktblad.️
En gammal hävd o vana att ordet finns kvar skulle jag nog tro..
Precis som en del säger pilsner...

Personer i vinterlandskap, snöplogfordon, vitt landskap, tjock snö, kallt väder, arbetsklädda individer, gråskaligt foto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har aldrig hört någon annan än Anna Kinberg Batra säga lantisar istället för bönder. Men uppenbarligen används båda.
Alla utanför tullarna är väl lantisar för henne...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det handlar väl mest om att ha ett ord att ta till när könet är oklart? Om inte annat så blir det färre bokstäver.

Typ:
- Jag har fått en ny granne.
- Kul. Vad heter hen?
Alternativt:
- Kul. Vad heter han eller hon?
Eller:
- Kul. Vad heter vederbörande?
Eller:
- Kul. Vad heter personen i fråga?
Eller:
- Kul. Vad heter din nya granne?
Eller:
- Kul. Vad heter den nyinflyttade?
Vad heter den?
 
  • Gilla
Stubai och 1 till
  • Laddar…
hsd
Vad heter dom
 
hsd hsd skrev:
Vad heter dom
Det var ju en ny granne...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var ju en ny granne...
Det kanske är en hint om att vi ska gå all in på "dom"?

(ja, de engelska uttrycken är där med flit förstås)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var ju en ny granne...
"Vad heter den?"
 
Vad heter grannen?
Jobbigt om grannen råkar ha ett könsneutralt namn.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Vad heter grannen?
Jobbigt om grannen råkar ha ett könsneutralt namn.
Behöver inte vara könsneutralt, finns idag mängder av nya namn och från andra länder där jag inte har en aning om det är en han eller hon.;)
Jag kanske säger "hon" och då får man rätta mig att det är en "han", för säger man att det är en "hen" blir jag bara förvillad.
Saker förändras i språket och även livet, en del tar jag till mig annat bryr jag mig inte om. Så skulle någon bli illa berörd eller störd av att jag inte tagit till mig "hen", tja man får väl ignorera mig då.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att "hen" har kidnappats av tredjekönsmaffian så folk tror att man ska använda det för att inte råka kränka någon som råkar ha en alternativ könsidentitet. Därmed har ordet blivit onödigt laddat och används snarare i nedsättande syfte av de som tror mer på traditionell könsindelning och vanligt folk vågar inte använda det av rädsla att bli stämplade som konservativa.

I själva verket är det ju bara ett praktiskt ord att ta till när könet inte har någon betydelse.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden så vet inte om det har tagits upp tidigare men hursomhelst så fick jag ett mejl från skolan där läraren bytt ut alla "man" mot "en", upplevde att jag hakade upp mig i texten då jag är van vid ordet "man".
Menar här ordet "man" som i människa inte som man/kvinna.
 
  • Arg
David Wallin
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Jag har inte läst hela tråden så vet inte om det har tagits upp tidigare men hursomhelst så fick jag ett mejl från skolan där läraren bytt ut alla "man" mot "en", upplevde att jag hakade upp mig i texten då jag är van vid ordet "man".
Menar här ordet "man" som i människa inte som man/kvinna.
Jag kommer att börja använda ordet "en" i sådana sammanhang först när det är belagt med dryga böter att inte göra det. Men det kommer nog.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag är inte säker på att det kommer att fästa. I motsats till hen tillför det ingenting, det bara ersätter ett annat fullt fungerande ord.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
hsd
useless useless skrev:
Det var ju en ny granne...
Sällan det är bara en person ;)
 
Tidningsurklipp; debattartikel om svenska pronomen "hen" jämfört med "han" och "hon", problematisering av könsneutralitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Testarn och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.