113 524 läst · 1 517 svar
114k läst
1,5k svar
Svenska språket
Min notering är att för gemene man, inkl. mig, ska det vara enkelt och förståelig. Använd gärna fackuttryck inom "skrået", precis som man gör med de latinska namnenC cpalm skrev:
Det är egentligen inte själva ordet jag ogillar utan det är användandet av det.L Långfarare skrev:
En del använder det till överdrift och försöker få in det så mycket som möjligt bara för att vara politiskt korrekta duktiga idioter.
På svenska finns det ingen egentlig anledning att använda ett könsneutralt pronomen om man talar om en viss person.
Alltså man vet ju t ex vilket kön ens sambo har.
Talar man om däremot om sambos i allmänhet så kan jag förstå att man använder hen-ordet, även om jag inte är förtjust i det.
En del språk har alltid haft könsneutralt pronomen, t ex finsk-ugriska språk (Finska, Estniska, Ungerska m fl)
T ex, på finska säger man "hän".
Här faller det sig mer naturligt eftersom man inte ändrar språket pga PK-skäl, utan det har alltid varit så.
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 054 inlägg
Hen är liksom inte det enda könsneutrala pronomen vi har i svenska språket, men det är det enda som är kontroversiellt. Förmodligen för att det är relativt nytt. Det är ingen som bråkar om användning av andra könsneutrala pronomen:
Jag
Du
Ni
De
Vi
Jag
Du
Ni
De
Vi
Eller den. "den sa så" tex.SågspånPappspikEternit skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Fyra grammatiska genus hade vi när jag gick i skolan: maskulinum, femininum, neutrum och reale. Det lär sen dess ha rationaliserats ner till två: n-ord (inte att förväxla med n-ordet) och t-ord, eller utrum och neutrum om man vill vara sån.Blodsoppen skrev:
Så ditt ordförråd är, utöver att vara påvert, fel.
S Strontus skrev:
Ingen stor fläkt, alltså.S Strontus skrev: