Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Japp finns inte i mitt ordförråd heller. Det finns bara två kön. Han eller hon.
Det kan man tycka om man vill och är lagd åt det hållet. Men ett könsneutralt pronomen kan man ha nytta av ändå.

• Gilla
  • Älska
lat och 6 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vi har en ny påve!
Vad heter hen?
Just påve kanske inte var det bästa exemplet på fall då man inte vet om det är en man eller kvinna... ;):D

• Gilla
  • Haha
Ingenjören och 7 till
  • Laddar…
Det finns redan ord, så varför hitta på nya?

- Vi har en ny påve!
- Vad heter vederbörande?

• Gilla
  • Älska
Huddingebo och 15 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Japp finns inte i mitt ordförråd heller. Det finns bara två kön. Han eller hon.
Visst finns det två kön, men "han" och "hon" är pronomen. Du kanske tänker på hane och hona? Hen kommer etablera sig hur obekvämt det än är i munnen för oss som vuxit upp utan ordet. Det är ju alldeles för praktiskt att ha ett ord att använda i texter istället för just "han eller hon", "vederbörande", etc. för att låta bli.
Vi har "dotter" och "son", men visst är det praktiskt att man också kan säga "du som har ett barn i årskurs 2" istället för att alltid behöva säga "du som har en son eller en dotter i årskurs 2"? Det betyder inte att man infört något tredje kön eller vad nu problemet är.

• Gilla
El-Löken66 och 11 till
  • Laddar…
När man inte är tekniskt intresserad och ska köpa en anslutningssladd fungerar inte "vill ha en med henkontakt" så bra:cool:

• Haha
  • Gilla
Magnus E K och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns redan ord, så varför hitta på nya?

- Vi har en ny påve!
- Vad heter vederbörande?
Därför att alltid retar det nån

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Just påve kanske inte var det bästa exemplet på fall då man inte vet om det är en man eller kvinna... ;):D
Är de sexistiska i Vatikanen och inte väljer efter kompetens?:thinking::surprised: Avsiktligt dåligt exempel.:rofl:

• Gilla
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är de sexistiska i Vatikanen och inte väljer efter kompetens?:thinking::surprised: Avsiktligt dåligt exempel.:rofl:
Tänkte väl att det var så. :rofl:

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag har något motvilligt börjat acceptera ordet "hen" i sammanhang när man faktiskt inte vet vilket kön som avses. (Acceptera, inte använda. ;)) Men när folk använder "hen" i sammanhang där det är alldeles uppenbart vilket kön objektet har, då knorrar jag. Ibland högljutt, ibland för mig själv.
Som tillägg så anser även jag att det finns två kön, bra så. Vill någon identifiera sig som något annat så varsågod, kalla dig hen, katt eller rymdblomma om du vill, men kom inte och bli sur om jag säger han eller hon.

• Gilla
and.wei och 7 till
  • Laddar…
Jag ska erkänna att jag inte orkar läsa igenom hela tråden så detta är troligtvis en upprepning av någon annans gnäll.

Ordet "maxa" stör mig mer än vad det borde göra.

Maxa - maximera - utnyttja maximalt - göra så stor/bra som möjligt, optimera.

Använd ordet "maxa" i en mening.

Så maxar du sexlivet med en liten penis. Så maxar du den trista vårstädningen.

(Båda dessa exempel är ur Aftonblaskan, de brukar vanligtvis ha ett antal liknande rubriker.)

• Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
I vilken del av landet är hen = höna?
Alla!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det ordet "maxa" du reagerar över eller att det skrivs i samband med att vi alltid ska göra saket bättre, få mera tid, bli så perfekta, mm?
Jag har blivit imun mot det senare, klappar mig oftare på axeln för det jag gör:D

A AndersS skrev:
Ett populärt ord inom sjukvård har ordet screening blivit och jag har sett det under en viss tid men reagerade inte förrän jag nu gjort en "aorta screening" som det stod på sjukhusskylten.
Generellt är ju screening bara engelska för undersökning/kontroll. men här har man börjat använda det för lite mera omfattande program av persongrupper. Så för mig är det ett nytt "hitte på" begrepp.
Ser inte behovet av att ändra "aorta kontroll/undersökning" med screening för gemene man, vad och hur sedan provresultaten används i statistiksyfte eller annat är ganska ointressant.
Jag tycker screening har en lite annan betydelse, det innebär att det inte finns någon misstanke om att hitta något utan det är rent förebyggande, vilket vanliga undersökningar sällan är.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det ordet "maxa" du reagerar över eller att det skrivs i samband med att vi alltid ska göra saket bättre, få mera tid, bli så perfekta, mm?
Jag har blivit imun mot det senare, klappar mig oftare på axeln för det jag gör:D

Det är själva ordet. Vanligtvis används maxa istället för ordet förbättra trots att de inte betyder samma sak.

Om man nu verkligen tror att man kan maximera vårstädningen, sexlivet eller hundpromenaden så skriv då maximera och inte maxa.

A ajn82 skrev:
Jag tycker screening har en lite annan betydelse, det innebär att det inte finns någon misstanke om att hitta något utan det är rent förebyggande, vilket vanliga undersökningar sällan är.
Japp, dvs aortakontroll då istället för aortascreening. Sedan har jag gjort Hälsokontroll med exakt de orden.
Använd gärna fackord när de behövs och sedan vanlig begrepp som redan existerar utan nya låneord.
Bara en nyfiken fråga, arbetar du inom vården eller i dess närhet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.