F fribygg skrev:
Tack! Nu förstår jag bättre systembolagets artnr 33349 (den kanske till och med kan drickas av de som inte ses som femfemmor?)
Tack själv. Den kände jag inte till.(y)
 
F fribygg skrev:
Tack! Nu förstår jag bättre systembolagets artnr 33349 (den kanske till och med kan drickas av de som inte ses som femfemmor?)
Ja, den är inte alls dum!
 
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Med en snöplog plogar man.
Med en plog för jordbruket plöjer man
Så är det på högsvänska.
På min österbottniska dialek "plåoar" man allt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vad är det för fel på ordet ”begränsad”?
Rea på STIGA Snowracer, blå och silver, 25% rabatt, begränsad upplaga, vintersport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus E K och 11 till
  • Laddar…
C
En sak som slår mig nästan varje vecka som en märklig och komisk språkutveckling är hur något numera kan dofta äckligt.
- "Åh, vad det doftar bajs här!"

Kan missuppfattas... :crysmile:
 
@cpalm, det är verkligen skumt, har nog skett en betydelseglidning för lukter. I min värld är det
Doft = positivt
Arom = positivt
Lukt = neutralt, men lutar åt det negativa hållet
Stank = oerhört negativt
 
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Ett populärt ord inom sjukvård har ordet screening blivit och jag har sett det under en viss tid men reagerade inte förrän jag nu gjort en "aorta screening" som det stod på sjukhusskylten.
Generellt är ju screening bara engelska för undersökning/kontroll. men här har man börjat använda det för lite mera omfattande program av persongrupper. Så för mig är det ett nytt "hitte på" begrepp.
Ser inte behovet av att ändra "aorta kontroll/undersökning" med screening för gemene man, vad och hur sedan provresultaten används i statistiksyfte eller annat är ganska ointressant.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
@cpalm, det är verkligen skumt, har nog skett en betydelseglidning för lukter. I min värld är det
Doft = positivt
Arom = positivt
Lukt = neutralt, men lutar åt det negativa hållet
Stank = oerhört negativt
"Det doftar gott men luktar illa" sa min mamma när jag var liten och använde fel ord någon gång. Den ramsan satte sig som berget.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ett ord, som som jag verkligen ogillar men har tvingats acceptera, är ordet "hen".

Jag kan köpa att man använder hen för att tala om en person i allmänhet, men när man kallar sin fru eller sina barn för hen så har det gått för långt. Vet man inte vilket kön ens fru har?

Nu är det här ordet så laddat, så jag har nog startat århundradets skitstorm. Bäst jag duckar under skrivbordet. :D
JaG VÄGRAR!!! Hen är för mig en höna.Och kommer så förbli.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
OramaC och 9 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
@cpalm, det är verkligen skumt, har nog skett en betydelseglidning för lukter. I min värld är det
Doft = positivt
Arom = positivt
Lukt = neutralt, men lutar åt det negativa hållet
Stank = oerhört negativt
There was a young man from Australia, Who painted his arse like a dahlia. The colour was fine. Likewise the design. But the aroma, ah, that was a failure.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
L Långfarare skrev:
JaG VÄGRAR!!! Hen är för mig en höna.Och kommer så förbli.
I vilken del av landet är hen = höna?
 
  • Gilla
  • Älska
lat och 7 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Vad är det för fel på ordet ”begränsad”?
[bild]
Dessutom har man särskrivit "snowracerdesign", alternativt glömt punkt och stor bokstav. :)
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Blodsoppen
L Långfarare skrev:
JaG VÄGRAR!!! Hen är för mig en höna.Och kommer så förbli.
Japp finns inte i mitt ordförråd heller. Det finns bara två kön. Han eller hon.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Japp finns inte i mitt ordförråd heller. Det finns bara två kön. Han eller hon.
Och hen innefattar då båda när man inte vet eller vill säga det ena eller det andra.

tex
Vi har en ny påve!
Vad heter hen?
 
  • Gilla
  • Haha
lat och 3 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Dessutom har man särskrivit "snowracerdesign", alternativt glömt punkt och stor bokstav. :)
Jag tror det är där man varje morgon går ut på åkern och hämtar in sitt timmerhus och kör iväg det förskolan. Möjligen där man tar sin förstfödde, ställer ut hen på åkern och fyller upp hen med hö... (lada=barn)
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.