12 598 läst · 237 svar
13k läst
237 svar
Svensk vindenergi vill köra över privatpersoner och kommuner
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jag mailade riktigt pikande mail till Svensk Vindenergi
Då fick jag till svar var att deras krav var inte att ta bort kommunens veto. Utan de vill ändra det aå att de tvingas lämna ett besked i god tid! och att de inte kan ändra sig.
Fastighetsskatten ska gå till kommun.
Den jag mailade med var deras branschjurist
Framtiden får utvisa
Då fick jag till svar var att deras krav var inte att ta bort kommunens veto. Utan de vill ändra det aå att de tvingas lämna ett besked i god tid! och att de inte kan ändra sig.
Fastighetsskatten ska gå till kommun.
Den jag mailade med var deras branschjurist
Framtiden får utvisa
Alla 4 st dödsfallen inom kort tid knutna till personer som jobbar på Northvolt. Att man inte hittar orsakssambandet är värre. Man funderar på om det finns parter som döljer förhållanden. De ekonomiska incitamenten att göra det finns där iaf.pacman42 skrev:
Det är fler ämnen än ammoniak det rör sig om t.ex N-Methyl-2-pyrrolidone (NMP) som hamnar i utrymmen där det inte ska vara pga dåligt utformade luftflöden.pacman42 skrev:
Då kanske man har kvalitetskontroll iaf, alltid något. Men man måste få upp produktionen.pacman42 skrev:
Stalkern skall visst suttit i receptionen. Således riskerar företaget att stöta bort talanger och kunder. Frågan uppstår vad slags folk i övrigt man anställt när man har så dålig kontroll och dessutom låtit det fortgå alldeles för länge. Detta kan ligga Nortvolt i fatet länge när de skall rekrytera.pacman42 skrev:
Kemikalier som förekommer på Northvolt:
expressen.se: Efter dödsfallen: Hemlig rapport från Northvolt (2024-08-30)
* Litium-nickel-mangan-kobolt-oxider (NMC)
* N-Metyl-2-pyrrolidon (NMP)
* Isopropanol (IPA)
dagensps.se: Northvolts farliga kemikalier - hela listan (2024-07-12)
* Dimetylkarborat (DMC)
* Etymetylkarborat
* Etylenekarboratene (EC)
* Grafit
* Kobolt
* Nickel
* Litiumhexaflourfosfat
* Litiumhydroxid
* Magnesiumsulfat
* 1-metyl-2-pyrrolidinon (NMP)
* Difluoretylen
I så god tid att petitesser som de egna invånarnas val inte hinns med? och om valet inte går rätt till får man inte ändra sig förutom om man röstar fel, då får man rösta igen tills det blir rätt (tm).Bananskalare skrev:
Vilken sida som får välfylld kassa för spam till invånarna behöver man nog inte gissa.
Ta gärna upp frågan om egendomsskydd nästa gång.
Jag bemödar mig inte ens att svara på de andra punkterna, men låt oss ta denna i alla fall.spikplanka skrev:
En person från Pakistan har drunknat. De tre andra har fått hjärtstopp. Det är två städare och en mekaniker.
Ena städaren och mekanikern har varit i de lokaler där NMP hanteras, men om denna gas är orsaken så är den långt mycket farligare än vad någon myndighet i hela världen känner till. Det är rätt ordentligt osannolikt.
Vad som dock är sannolikt är att fyra oförklarliga dödsfall inträffar på kort tid, det är i utkanterna av vad som är sannolikt, men sannolikt är det. Precis som att du i normalfallet inte får Yatzy när du kastar fem tärningar en gång, men sedan händer det plötsligt. Men då anses det vara tur, likväl som det här kan vara ren otur.
Notera också att de två döda städarna bägge är från samma ställe i Eritrea. Det är i sig en mycket mer sannolik orsak till att de drabbats av spontana dödsfall. De kan ha haft en ärftlig benägenhet till detta.
Ja och man tror det är grön el, då har jag ett tårn i Paris jag gärna vill sälja.Bananskalare skrev:Det som skrämmer mig det är hur politiker pratar om att ta kommunens möjlighet att bestämma över vad som byggs. Detta för att man vill få ut fler vindkraftverk. Än så länge är det mest prat. Men man vet aldrig.
Vindkraftverk kan störa mer än bara husen närmast. Det blinkande ljuset stör ganska bra. Då har var inte eventuella ljudproblem.
Man pratar om att kommunen ska få betalt efter produktion. Men om man ser till att Det finns knappt någon vindkraftpark som går med vinst så undrar jag hur de räknar!
Sen har vi ett riktigt allvarligt problem. Det är att så få undersökningar om vindkraftverk i Sverige. Men all sådan forskning göms och glöms. Där finns inga pengar. Men vi var har rn miljölobby. Sen är Svenssons alldeles för korkade för att kunna fatta egna beslut.
Vindkraftens stora problem är att den Genererar som mest el när det blåser som mest. Inte när den behövs som bäst.
https://www.affarsvarlden.se/kronika/lindvall-aven-solelen-biter-sig-sjalv-i-svansen
"Bättre begagnat torn med centralt läge i metall säljes billigt. Den sköna brunfärgen kan kräva sin puts och blyfärg samt något kostsam transport för den händige. Vissa legala avgifter och statligt erbjudande om logi uppstår dock vid påbörjandet av flytt."L LarsEC skrev:
Officiella pressmeddelandet:
vattenfall.com: Vattenfall pausar det havsbaserade vindkraftsprojektet Svenska Kriegers Flak (2024-09-02)
Lägesposition för Kriegers flak.
vattenfall.com: Vattenfall pausar det havsbaserade vindkraftsprojektet Svenska Kriegers Flak (2024-09-02)
Lägesposition för Kriegers flak.
G gaidin skrev:
Ja och ekonomin i många vindkraftbolag är så dårlig att de håller på att gå under. Bolaget Markbygden 1 (en av Sveriges största vindkraft anläggningar) gick fallit i början på året och är bara ett bolag av många som är gått under eller håller på att göra det.spikplanka skrev:
Som man kan se i artikeln i DN
Vindkraftsbolag gör miljardförluster – ”lönsamheten är i princip obefintlig”
Dåvarande näringsminister Maud Olofsson invigde anläggningen och sa följande.
– Den gröna omställningen börjar här, utbrast näringsministern.
15 år senare har ekonomin havererat i Markbygden Ett, det största bolaget i parken med 179 av hittills cirka 500 färdigställda vindkraftverk.
Länk
https://www.dn.se/ekonomi/vindkraften-gor-miljardforluster-lonsamheten-ar-i-princip-obefintlig/
Så vilka har gjort vinst? har bolaget "lån" med "höga räntor" ?L LarsEC skrev:
Tillverkarna av vindkraft och byggbolag ser säkerligen till att få betalt. (antar jag)
Vilken ägarbild är det hos de som köper konkursboet? för kraftverken står ju kvar.
Ja frågan är ju vem som vill ta över ett bolag med nära noll vinst och frågor om vem som ska betala för återställningen, som ju är mycket närmare efter 15 år. Den är ju inte med kalkylen för räntabiliten for vindkraften.spikplanka skrev:
Och i övrigt är det utländska riskkapitalbolag som står bakom, precis som med stora delar av vattenkraften. Så om där var någon vinst är den troligen i något brevlåda bolag i Lichtenstein.
Noll chans att få något retur därifrån.
Det är tyska Uniper som äger stora delar av den svenska vattenkraft, och det gynnar byer som Berlin och München. De blir närmast CO2 neutrala då de räknar in elen från vatten och vindkraft som de äger i Sverige.
Och om där fattas ström till Berlin ökar man bara vattennivån i de svenska älver, och orsakar erosion och ras som följd.
Det sidste händer just nu vid den älv där jag har en sommarstuga. Det blir inte mycket fiska när de ökar på vattnet permanent.
Redigerat:
Låter som en "tillgång" ingen vill köpa och skattekollektivet får stå med svarte petter.L LarsEC skrev:
Kärnkraften har en återställningsfond och avfallsfond vad jag minns men antar att vindkraften saknar sådan..
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Ditt exempel med med swebbtv visar att du är inte ensam om att ha dålig källkontroll.G gaidin skrev:
Men jag tänker inte hjälpa dig att göra ditt jobb. Men ge lite tips, myndigheter är tillräckligt seriösa. SLU kan vara en godkänd källa.
Ärftlig benägenhet till att dö har vi väl alla 😄pacman42 skrev:Jag bemödar mig inte ens att svara på de andra punkterna, men låt oss ta denna i alla fall.
En person från Pakistan har drunknat. De tre andra har fått hjärtstopp. Det är två städare och en mekaniker.
Ena städaren och mekanikern har varit i de lokaler där NMP hanteras, men om denna gas är orsaken så är den långt mycket farligare än vad någon myndighet i hela världen känner till. Det är rätt ordentligt osannolikt.
Vad som dock är sannolikt är att fyra oförklarliga dödsfall inträffar på kort tid, det är i utkanterna av vad som är sannolikt, men sannolikt är det. Precis som att du i normalfallet inte får Yatzy när du kastar fem tärningar en gång, men sedan händer det plötsligt. Men då anses det vara tur, likväl som det här kan vara ren otur.
Notera också att de två döda städarna bägge är från samma ställe i Eritrea. Det är i sig en mycket mer sannolik orsak till att de drabbats av spontana dödsfall. De kan ha haft en ärftlig benägenhet till detta.