4774 4774 skrev:
Känns mest som att du vill argumentera.
Du är medveten om att vi är på ett diskussionsforum?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
4774
G gaidin skrev:
Om du inte har svar på den fråga jag ställde så är det väl bara att inte svara?
Du vet ju inte...


Jösses människa! En del skall ju bara ta luft utan anledning.
Vad är det jag inte har svarat på för fråga? Eller som inte redan blivit besvarad av andra i tråden?
 
4774 4774 skrev:
Vad är det jag inte har svarat på för fråga? Eller som inte redan blivit besvarad av andra i tråden?
Jag var intresserad av hurvida vindkraft i relation till annan elproduktion dödar fler fåglar och insekter.
Det verkar ju inte finnas sådana jämförelser. I stället för att säga att du inte vet så blir du förbannad och börjar fråga MIG saker.

De enda siffrorna jag fått gäller dessutom fåglar. Ditt uttalande om insekter verkar fortfarande helt sakna stöd och då misstänker jag att det är ett rent påhitt av de som av någon outgrundlig anledning inte tycker att vi skall utveckla vår energiproduktion till lite mer dynamisk. Många av argumenten mot vindkraft är bara löjliga och du var den som tyckte att det dör för många insekter och fåglar.

Så, jag undrar helt enkelt om andra sätt att producera el dödar färre insekter och fåglar? T ex vattenkraften, som är den enda riktigt reglerbara energiproduktionen vi har är ju inte så bra för de fiskar som leker i älvarna. Utsläppen från kol, olja eller gas bidrar till försurning som i sin tur har ihjäl väldigt mycket av vår natur, för att inte tala om klimatpåverkan. Kärnkraft har sina problem med uranbrytning, strålning och förvaring.

När det gäller insekter så flyger de sällan så högt som snorrorna är, jag väntar fortfarande på stöd för det uttalandet från dig. Min misstanke är dock att det är rent hittepå, d v s att du ljög, eller upprepade en lögn då du inte visste bättre.

Du behöver inte svara om du inte vet.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
4774
G gaidin skrev:
Jag var intresserad av hurvida vindkraft i relation till annan elproduktion dödar fler fåglar och insekter.
Det verkar ju inte finnas sådana jämförelser. I stället för att säga att du inte vet så blir du förbannad och börjar fråga MIG saker.

De enda siffrorna jag fått gäller dessutom fåglar. Ditt uttalande om insekter verkar fortfarande helt sakna stöd och då misstänker jag att det är ett rent påhitt av de som av någon outgrundlig anledning inte tycker att vi skall utveckla vår energiproduktion till lite mer dynamisk. Många av argumenten mot vindkraft är bara löjliga och du var den som tyckte att det dör för många insekter och fåglar.

Så, jag undrar helt enkelt om andra sätt att producera el dödar färre insekter och fåglar? T ex vattenkraften, som är den enda riktigt reglerbara energiproduktionen vi har är ju inte så bra för de fiskar som leker i älvarna. Utsläppen från kol, olja eller gas bidrar till försurning som i sin tur har ihjäl väldigt mycket av vår natur, för att inte tala om klimatpåverkan. Kärnkraft har sina problem med uranbrytning, strålning och förvaring.

När det gäller insekter så flyger de sällan så högt som snorrorna är, jag väntar fortfarande på stöd för det uttalandet från dig. Min misstanke är dock att det är rent hittepå, d v s att du ljög, eller upprepade en lögn då du inte visste bättre.

Du behöver inte svara om du inte vet.
Jag har uttryckligen skrivit att jag inte på något sätt har ställt alternativen mot varandra. Utan att det jag skrev gäller vindkraft enkom. Så jag undrar fortfarande varför du håller på om din jämförelse. Frågan har aldrig intresserat mig och inte har jag heller haft intresset i att veta svaret. Inte mitt område. Jag är emot vindkraft så som den utformas idag av åtskilliga skäl. Främst att de inte genererar vad de kostar. Men hoppas på innovation på området inom närtid så det fungerar på alla sätt för alla oavsett människa, djur, fågel, primat eller insekt samt för miljön långsiktigt.
 
Den statliga energikoncernen Vattenfall pausar utvecklingen av den havsbaserade vindkraftparken Kriegers Flak.
– Det är helt enkelt inte lönsamt att bygga, säger Helene Biström på Vattenfall.
Den allra viktigaste förklaringen är att den nuvarande regeringen beslutat att inte bekosta elledningarna ute till havs, "en av grundförutsättningarna för att investera i projektet är en rimlig anslutningspunkt till ett utbyggt stamnät till havs", skriver Vattenfall.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Läste detta.
Tack Gud.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Här verkar källan vara:
svt.se: Vattenfall pausar vindkraftprojekt (2024-09-02)
"regeringen beslutat att inte bekosta elledningarna ute till havs, ”en av grundförutsättningarna för att investera i projektet är en rimlig anslutningspunkt"

Om det är så lönsamt är det ju en smal sak att ordna lite kabel? ;)

Mer på gång i annat projekt:
dagensps.se: Vattenfall säljer av vindkraftspark för miljardbelopp (2024-09-02)
"Statliga energikoncernen Vattenfall har sålt 49 procent av aktierna i de havsbaserade vindkraftsparkerna Nordlicht 1 och 2 till tyska kemijätten Basf"

Man kan få intrycket att Vattenfall drar sig ur vindprojekt? ("divest")
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Det hade inte blivit mycket vindkraft alls om inte staten och EU skulle stå för lånegarantierna. Men vänta nu, det var ju just detta som den gröna sidan inte vill att vi skall göra för kärnkraften...
 
  • Gilla
OramaC och 10 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
De enda siffrorna jag fått gäller dessutom fåglar. Ditt uttalande om insekter verkar fortfarande helt sakna stöd och då misstänker jag att det är ett rent påhitt av de som av någon outgrundlig anledning inte tycker att vi skall utveckla vår energiproduktion till lite mer dynamisk. Många av argumenten mot vindkraft är bara löjliga och du var den som tyckte att det dör för många insekter och fåglar.
Forskning på området från Tyskland:
"the annual loss of insect biomass at wind turbines was estimated for Germany to amount 1,200 t for the plant growth period, which equates to about 1.2 trillion killed insects per year, assuming 1 mg insect body mass. Accordingly, a single turbine located in the temperate zone might kill about 40 million insects per year."
https://www.researchgate.net/public...lities_at_wind_turbines_as_biodiversity_sinks

Nu vet jag inte hur det står sig mot tex trafik, men vindkraft har en påverkan utan tvekan.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Ja
Hur många fåglar tas av rovfåglar per år i Sverige?
För att få en proport
G gaidin skrev:
Jag var intresserad av hurvida vindkraft i relation till annan elproduktion dödar fler fåglar och insekter.
Det verkar ju inte finnas sådana jämförelser. I stället för att säga att du inte vet så blir du förbannad och börjar fråga MIG saker.

De enda siffrorna jag fått gäller dessutom fåglar. Ditt uttalande om insekter verkar fortfarande helt sakna stöd och då misstänker jag att det är ett rent påhitt av de som av någon outgrundlig anledning inte tycker att vi skall utveckla vår energiproduktion till lite mer dynamisk. Många av argumenten mot vindkraft är bara löjliga och du var den som tyckte att det dör för många insekter och fåglar.

Så, jag undrar helt enkelt om andra sätt att producera el dödar färre insekter och fåglar? T ex vattenkraften, som är den enda riktigt reglerbara energiproduktionen vi har är ju inte så bra för de fiskar som leker i älvarna. Utsläppen från kol, olja eller gas bidrar till försurning som i sin tur har ihjäl väldigt mycket av vår natur, för att inte tala om klimatpåverkan. Kärnkraft har sina problem med uranbrytning, strålning och förvaring.

När det gäller insekter så flyger de sällan så högt som snorrorna är, jag väntar fortfarande på stöd för det uttalandet från dig. Min misstanke är dock att det är rent hittepå, d v s att du ljög, eller upprepade en lögn då du inte visste bättre.

Du behöver inte svara om du inte vet.
Uppenbarligen har du ingen kunskap om insekter, en enkel googling hittade denna länken:
https://illvet.se/djur/insekter/hur-hogt-kan-insekter-flyga

Humlor har påträffats på 5600 meters höjd, så lite högre än de största vindsnurrorna.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Jag har uttryckligen skrivit att jag inte på något sätt har ställt alternativen mot varandra. Utan att det jag skrev gäller vindkraft enkom. Så jag undrar fortfarande varför du håller på om din jämförelse.
Varför svarar du då om du inte vet? Jag är intresserad av jämförelsen så det var därför jag ställde frågan.

Uppenbarligen var ju inte frågan ställd till dig.
 
P Peter787 skrev:
Hur många fåglar tas av rovfåglar per år i Sverige?
För att få en proport

Uppenbarligen har du ingen kunskap om insekter, en enkel googling hittade denna länken:
[länk]

Humlor har påträffats på 5600 meters höjd, så lite högre än de största vindsnurrorna.
Jag skrev "vanligtvis".
Som gammal segelflygare så ser jag ju att insekterna försvinner ganska tidigt i starten men visst förekommer de på högre höjder. Jagvhar t o m mött torkad hö på 500 meters höjd.
 
Jag såg förresten att Vattenfall lägger sitt vindprojekt vid Kriegers flak på is då staten inte står för utbyggnaden av elnätet dit ut. Så de vill uppenbarligen ha ytterligare subventioner för att bygga ut vindkraften till havs. De hävdar då att andra länder ger dessa subventioner. Men att jämföra Tysklands kaos och vad det leder till, eller Danmarks situation, med den svenska är ju bara rent ut sagt löjligt.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Grön kraft är alltid väldigt lönsam och mycket billigare än kärnkraft när den får oändliga subventioner.

Jag säger inte att kärnkraft blir gratis.

Mitt tips är att villaägare inom några år kommer att få frysa periodvis under vintern om de inte kan elda. Elen kommer att bli en lyxvara för de besuttma.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Tur att jag kapat träd på tomten, nu har jag ved för ett par vintrar till. Och jag har ett par stor-jävla björkar till som jag behöver ta ned snart också...
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.