En sak som jag hade velat se en kalkyl på är producerad el kontra co2 utsläpp under en livscykel.

Dvs hela kedjan, från tillverkning av verket till montage och sen drift och dekonstruktion och återställning.

Har svårt att se att dom är så miljövänliga som det sägs.

Jag är varken för eller emot vindkraft, men jag är emot att vi ska satsa så hårt på det och att det inte ställs större krav på tillgänglighet. Installerar ett företag 10Gw vindkraft så måste dom se till att det finns 10Gw planerbar produktion också.

Som det ser ut nu har dom inget ansvar utan blir premierade till att förstöra elproduktionen.
 
  • Gilla
Lullejulle och 6 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Ja
Då är det dags att göra något åt ohyran kanske.
 
G gaidin skrev:
Ja
Källa på det?

16 000 000 fåglar i Sverige känns spontant mastigt?

(Min katt är mager, och innekatt fö...)
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
En sak som jag hade velat se en kalkyl på är producerad el kontra co2 utsläpp under en livscykel.
Det är väl det man anger i sådana siffror. Det är inte som om betongbyggnaden och -fundamenten i kärnkraft- och vindkraftverk inte räknas. Sen om det skulle bli annorlunda om inget deponerades utan allt skulle återvinnas – tja, kanske. Men då dessa två kraftslag är i särklass bäst vad gäller CO2-utsläpp så håller jag det för osannolikt att det skulle påverka mer än marginellt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl det man anger i sådana siffror. Det är inte som om betongbyggnaden och -fundamenten i kärnkraft- och vindkraftverk inte räknas. Sen om det skulle bli annorlunda om inget deponerades utan allt skulle återvinnas – tja, kanske. Men då dessa två kraftslag är i särklass bäst vad gäller CO2-utsläpp så håller jag det för osannolikt att det skulle påverka mer än marginellt.
Har inte sett några siffror, men då kan jag inte säga att jag har sökt heller. Men när man ser dessa byggen och allt runtomkring så börjar man fasiken fundera på vinsten.

Räknar man exempelvis in skövlingen av skog in kalkylerna för dom olika kraftslagen?

Idag känns det även rimligt och ställa sig frågan likt det var i sovjet om det är propaganda siffror eller riktiga siffror man får se.

Det jag är mest orolig över att vi kommer snedställa marknaden så mycket så vi kommer behöva förlita oss på "billigt byggd" planerbar produktion som gas och olja för att täcka upp när det inte blåser.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vad är de gjorda av?
Det jag sett på bilder så ser det ut som GRP, glasfiber och polyester precis som de flesta fritidsbåtar.

Det går säkert att återvinna men ännu inte på ett lönsamt sätt, det går ju att utveckla ny teknik eller hitta nya material.
Det går att elda upp dem med ganska små utsläpp med rätt rening men då blir det ju en CO2-skuld i stället.

Begravd plast känns ju inte heller bra.
I 2025 förväntas det att man kommer att gräva ner runt 250.000 tons gamla vingar från vindkraftverk.
 
  • Wow
spikplanka
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
I Sverige?
Det där är det argumentet som vindkraftskramarna som är lierade med vindkraftsindustrin brukar ta upp, så snart någon andas om att deras kära vindkraftverk skulle döda någon endaste liten fågel eller insekt.

Det är såklart en extrapolerad siffra, men den låter ju bra.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
En sak som jag hade velat se en kalkyl på är producerad el kontra co2 utsläpp under en livscykel.

Dvs hela kedjan, från tillverkning av verket till montage och sen drift och dekonstruktion och återställning.

Har svårt att se att dom är så miljövänliga som det sägs.

Jag är varken för eller emot vindkraft, men jag är emot att vi ska satsa så hårt på det och att det inte ställs större krav på tillgänglighet. Installerar ett företag 10Gw vindkraft så måste dom se till att det finns 10Gw planerbar produktion också.

Som det ser ut nu har dom inget ansvar utan blir premierade till att förstöra elproduktionen.
Jag har läst sådana kompletta livscykelkalkyler.

Man måste ta med påverkan på marken där ska installeras också för att kunna få fram en komplett kalkyl.

Ju mer man måste dika eller passera genom våtmarker för att att kunna sätta upp verken, desto mer osannolikt är det att de kan bli CO2 neutrala, oftast är det ej möjligt.

Dikas det ett par stycken våtmarker, så får man samma effekter som man får vid storskalig skogsdikning eller vid torvbrytning.
Det här dikandet och vägbyggandet genom våtmarker, sker regelmässigt i majoriteten av de svenska vindkraft anläggningarna på land.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl det man anger i sådana siffror. Det är inte som om betongbyggnaden och -fundamenten i kärnkraft- och vindkraftverk inte räknas. Sen om det skulle bli annorlunda om inget deponerades utan allt skulle återvinnas – tja, kanske. Men då dessa två kraftslag är i särklass bäst vad gäller CO2-utsläpp så håller jag det för osannolikt att det skulle påverka mer än marginellt.
Sorry, men det är få av livscykel kalkylerna för vindkraft som tar med helheten, och låter bl.a. vägbyggena för tillfartsvägar och dikning av våtmarker inom vindkraftanläggnigen ingå.

På senare tid, efter mycket kritik, så har man börjat ta med fundamentet, men i en kalkyl äldre än 2018 så är sannolikt vare sig fundament, eller "återställning" medräknat.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Från minnet, efter en koll visade det sig vara över 17 miljoner.
[länk]
Det där sättet att resonera brukar kallas för "Whataboutism".

Man hittar en annan fråga, inom ett annat område, för att slippa prata om det som man egentligen pratar om.

Vi pratade alltså om Vindkraftverk, och huruvida dessa är "miljövänliga" eller "miljövidriga".

Vill du prata om lösgående katters påverkan på sin omgivning, så gör det i en annan tråd.

Du har förresten inte svarat på en enda av mina frågor till dig.
Kan du inte vara så snäll och gå tillbaka och svara.
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Min minnesbild från högstadiestudierna på 1900-talet är att fåglar över tid främst regleras av tillgången på föda. Att predatorer som katter och vindkraftverk tar miljontals individer per år leder i längden bara till att andra individer är de som klarar sig.

Eller med andra ord: på det stora hela spelar båda sakerna sannolikt väldigt liten roll för fågelpopulationerna.

Rovfåglar kan mycket väl fungera enligt andra mönster: de lägger färre ägg per par och är totalt sett färre. Men att räkna dödade fåglar totalt av vindkraft är nog rätt ointressant för de flesta.
 
  • Gilla
Oskick
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det där är det argumentet som vindkraftskramarna som är lierade med vindkraftsindustrin brukar ta upp, så snart någon andas om att deras kära vindkraftverk skulle döda någon endaste liten fågel eller insekt.

Det är såklart en extrapolerad siffra, men den låter ju bra.
Det är mest ett perspektiv.
Ingen är ju motståndare till fönster, som dödar massor med fåglar men drar till med skrämselsiffror när det gäller vindkraft, då är de helt plötsligt naturmänniskor.

Att ett vindkraftverk dödar några tiotals fåglar per år är det väl ingen som säger emot men jag tycket att just det argumentet är ganska tunt i de flesta fall. Vissa områden med t ex häckande sällsynta fåglar bör man såklart tänka till lite men i övrigt ser jag det argumentet som ett grepp efter halmstrån.

Det finns gott om riktiga argument.
 
  • Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det där sättet att resonera brukar kallas för "Whataboutism".

Man hittar en annan fråga, inom ett annat område, för att slippa prata om det som man egentligen pratar om.

Vi pratade alltså om Vindkraftverk, och huruvida dessa är "miljövänliga" eller "miljövidriga".

Vill du prata om lösgående katters påverkan på sin omgivning, så gör det i en annan tråd.

Du har förresten inte svarat på en enda av mina frågor till dig.
Kan du inte vara så snäll och gå tillbaka och svara.
Har jag missat någon fråga? Ställ dem igen i så fall. Ingen aning om varför du skulle vilja fråga mig något...

Att jag tog upp det med katter var mest för att få ett perspektiv, 25000 småfåglar på ett år är ju inte mycket. Alternativa energikällor har ju också problem, det var det min fråga handlade om, om man jämför med andra energislag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.