G gaidin skrev:
Tre örnar.
I perspektiv till koleldade kraftverk, bensinbilar o s v, det är det perspektivet jag är ute efter. För 30 år sedan var havsörnen nästan borta från Sverige men med nya kunskaper har den kommit tillbaka.


Så, alternativa energikällor, hur många örnar, flugor och fiskar dödar de?

Min uppfattning är att vindkraft inte är ett stort problem för fåglar och insekter, jag har inte ännu sett någon forskning som visar på det men jag har sett många som påstår att det är ett stort problem.

Andra utsläpp, monokulturer, miljögifter och bekämpningsmedel däremot är ett stort problem men så fort någon nämner vindkraft verkar sagorna bli sanningar och problemen enorma.

Som sagt, det finns gott om legitima argument så varför hitta på argument som saknar sanningshalt?
Tre örnar?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/vinkraften-vanligaste-orsaken-till-orndod-pa-gotland

https://birdlife.se/havsornar-vann-over-vindkraft-pa-gotland/

Googla själv på rovfåglar och vindkraft med några olika sökningar.

Vad baserar du din uppfattning på?

Hur många timmar har du egentligen lagt på att hämta läsa forskningsrapporter (det mest är på engelska och tyska) de senaste åren? Eller sedan jag svarade dig?
Enbart att söka efter studier tar avsevärt mycket tid, i synnerhet om man inte har konton på forskningssajter.

Hur många vindkraftparker i Sverige har du besökt?

Det finns ett slags skalproblematik med vindkraft: Något enstaka mindre vindkraftverk någonstans är sällan så särskilt skadligt för något.

Många stora vindkraftverk, alltså med dagens storlek på 250-300 meters höjd, i en vindkraftanläggning om 15-50 eller fler vindkraftverk är ett gigantiskt miljöproblem. Och då exkluderar jag för tillfället mikroplaster olja och dylikt som hänför sig till själva byggnaden vindkraftverket, utan för ekosystemet som helhet.

Jag skulle kunna rabbla (skriva) en lång katalog på de problem för ekosystemet som uppstår: fragmentering, förändrade grundvattennivåer, förhöjda marktemperaturer, regnskugga och så den direkta påverkan på levande organismer.

Enligt en stor studie, så minskar individantalet av alla ryggradsdjur inom en vindpark och inom ett antal kilometer från en vindparks gräns. När man studerat smågnagare, så finns det kvar en förekomst, men med lägre individantal där dessutom antalet förökningar minskar, samt att djuren i sig har lägre kroppsvikt och sämre hälsostatus. I samma studie har man också tittat på hur de ser ut med mindre rovdjur som t.ex. räv och mård inom vindparken, och konstaterat att dessa i mycket liten utsträckning förökar sig inom vindparken, men att de de i viss utsträckning jagar inom vindparken.
Betänk nu att en tämligen liten vindpark kan vara på 5000 - 10000 hektar (nej, jag skrev inte fel).

En metastudie från Tyskland, där bl.a. studien om renar och renbete ingår, gör gällande att frekvensen av klövvilt i vindparker är mycket reducerad.

Och så var det där med insekterna då. Det är alltså bevisat att vindkraftverk är "gigantiska flugsmällor".
Färgen (vit) på vingarna lockar insekterna i synnerhet på natten, och de sugs in av vinddraget och dör.

Men det tar liksom inte slut där: När insekterna i grupp sugs mot vingarna på vindkraftverken, så drar det till sig fladdermöss, som dör i större antal än fåglar.
https://www.natursidan.se/nyheter/ny-stor-rapport-om-vindkrafts-paverkan-pa-faglar-och-fladdermoss/

Vad gäller havsbaserad vindkraft, så är kunskapsläget tyvärr ännu sämre än vad det gäller landbaserad vindkraft.
Vi vet att vindkraft ger upphov till ljud under vattnet som kan spridas över väldigt stora avstånd, och som kan orsaka problem för ekolokaliserande arter, men även andra arter riskerar problem av olika slag. Torsk t.ex. kommunicerar med ljud, som är nödvändigt för att leken (reproduktionen) ska fungera. Många andra fiskar "låter" också i samband med leken. Enbart ljuden är alltså en risk. Dessutom så kan grupper av vindkraftverk i synnerhet i Östersjön, förändra (hämma) havsströmmar, och därmed skapa problem med syresättningen och omsättningen av saltvattensinflödet, som är så viktigt för att många arter ska kunna fungera i det bräckta innanhavet.

Varför påstår du att alla påståenden om att storskalig vindkraft skulle ha en negativ påverkan på miljö och ekosystem skulle vara lögn? Vad har du för belägg för det?

Menar du verkligen att det används så mycket bekämpningsmedel i skogen, så att det skulle kunna påverka ekosystemet? Är utsläppen som genereras av vindkraftverk på något sätt "finare" än utsläppen från kommunens fjärrvärmeverk?
 
  • Gilla
Naskovit och 3 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
På vilket sett menar du att jag ljuger? Motbevisa mig i sådana fall eftersom det är mig du hänvisar till som "någon i tråden...". Att påstå att någon ljuger är för mig ett rejält övertramp. Jag har dessutom inte ställt det mot vare sig kol, vatten, solenergi eller kärnkraft.
Då kan du ju visa lite stöd för det du skriver, jag inte sett någon forskning som visar att vindkraftverk i större utsträckning än andra energiproducenter har ihjäl fler fåglar och insekter.

Så, har dubstöd för ditt påstående eller upprepar du en lögn, eller har du hittat på det själv?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Då kan du ju visa lite stöd för det du skriver, jag inte sett någon forskning som visar att vindkraftverk i större utsträckning än andra energiproducenter har ihjäl fler fåglar och insekter.

Så, har dubstöd för ditt påstående eller upprepar du en lögn, eller har du hittat på det själv?
Jag har visat dig flera exempel på enkla länkar runt fågeldöd, insektsdöd och fladdermössdöd med mera.

Ta det på allvar, för det är på riktigt.

På senaste studiebesöket jag var på i en svensk vindpark (i början av sommaren), så blev stämningen "lite tryckt" minst sagt hos ägarrepresentanterna, eftersom det låg ett flertal döda rovfåglar vid kraftverken, och vid ett av tornen fanns så mycket som nio stycken döda fladdermöss.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
klimatupplysningen.se: Vindkraftsel en miljökatastrof - del 2 (2021-06-28)

"Det innebär att de 4 200 vindkraftverk som fanns i Sverige 2019 dödar årligen
* 25 000 fåglar (ej rovfåglar)
* 1 700 rovfåglar
* 50 000 fladdermöss (
För perspektiv så dödar katter ca 16 miljoner fåglar om året.
Jag tror fönster dödar fler fåglar än vindkraftverk, för att inte tala om trafiken.

Fladdermöss hade jag inte tänkt på, det är fler än jag kunde tänkt mig, men det sparar ju å andra sidan lite insekter. 😆

I jämförelse med t ex kolkraft, oljekraft och annat som ger utsläpp som vi använder mindre av när vindkraften snurrar, hur ser den jämförelsen ut? Det är det min fråga gäller.

Vattenkraft har sitt pris när det gäller fisk, allt har ju en påverkan och det gäller väl att påverka så lite som möjligt?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Tre örnar?

[länk]

[länk]

Googla själv på rovfåglar och vindkraft med några olika sökningar.

Vad baserar du din uppfattning på?

Hur många timmar har du egentligen lagt på att hämta läsa forskningsrapporter (det mest är på engelska och tyska) de senaste åren? Eller sedan jag svarade dig?
Enbart att söka efter studier tar avsevärt mycket tid, i synnerhet om man inte har konton på forskningssajter.

Hur många vindkraftparker i Sverige har du besökt?

Det finns ett slags skalproblematik med vindkraft: Något enstaka mindre vindkraftverk någonstans är sällan så särskilt skadligt för något.

Många stora vindkraftverk, alltså med dagens storlek på 250-300 meters höjd, i en vindkraftanläggning om 15-50 eller fler vindkraftverk är ett gigantiskt miljöproblem. Och då exkluderar jag för tillfället mikroplaster olja och dylikt som hänför sig till själva byggnaden vindkraftverket, utan för ekosystemet som helhet.

Jag skulle kunna rabbla (skriva) en lång katalog på de problem för ekosystemet som uppstår: fragmentering, förändrade grundvattennivåer, förhöjda marktemperaturer, regnskugga och så den direkta påverkan på levande organismer.

Enligt en stor studie, så minskar individantalet av alla ryggradsdjur inom en vindpark och inom ett antal kilometer från en vindparks gräns. När man studerat smågnagare, så finns det kvar en förekomst, men med lägre individantal där dessutom antalet förökningar minskar, samt att djuren i sig har lägre kroppsvikt och sämre hälsostatus. I samma studie har man också tittat på hur de ser ut med mindre rovdjur som t.ex. räv och mård inom vindparken, och konstaterat att dessa i mycket liten utsträckning förökar sig inom vindparken, men att de de i viss utsträckning jagar inom vindparken.
Betänk nu att en tämligen liten vindpark kan vara på 5000 - 10000 hektar (nej, jag skrev inte fel).

En metastudie från Tyskland, där bl.a. studien om renar och renbete ingår, gör gällande att frekvensen av klövvilt i vindparker är mycket reducerad.

Och så var det där med insekterna då. Det är alltså bevisat att vindkraftverk är "gigantiska flugsmällor".
Färgen (vit) på vingarna lockar insekterna i synnerhet på natten, och de sugs in av vinddraget och dör.

Men det tar liksom inte slut där: När insekterna i grupp sugs mot vingarna på vindkraftverken, så drar det till sig fladdermöss, som dör i större antal än fåglar.
[länk]

Vad gäller havsbaserad vindkraft, så är kunskapsläget tyvärr ännu sämre än vad det gäller landbaserad vindkraft.
Vi vet att vindkraft ger upphov till ljud under vattnet som kan spridas över väldigt stora avstånd, och som kan orsaka problem för ekolokaliserande arter, men även andra arter riskerar problem av olika slag. Torsk t.ex. kommunicerar med ljud, som är nödvändigt för att leken (reproduktionen) ska fungera. Många andra fiskar "låter" också i samband med leken. Enbart ljuden är alltså en risk. Dessutom så kan grupper av vindkraftverk i synnerhet i Östersjön, förändra (hämma) havsströmmar, och därmed skapa problem med syresättningen och omsättningen av saltvattensinflödet, som är så viktigt för att många arter ska kunna fungera i det bräckta innanhavet.

Varför påstår du att alla påståenden om att storskalig vindkraft skulle ha en negativ påverkan på miljö och ekosystem skulle vara lögn? Vad har du för belägg för det?

Menar du verkligen att det används så mycket bekämpningsmedel i skogen, så att det skulle kunna påverka ekosystemet? Är utsläppen som genereras av vindkraftverk på något sätt "finare" än utsläppen från kommunens fjärrvärmeverk?
Länden du skickade mig börjar med texten "tre örnar..."

Jag har inte letat alls, det är därför jag frågar här, jag misstänker nämligen att problematiken är överdriven.
 
G gaidin skrev:
t ex kolkraft, oljekraft och annat som ger utsläpp
För dessa kraftslag är det flygaska och kvicksilver samt en del radioaktiva produkter som är problemet.
Vad man än tycker så verkar det hela luta åt att kärnkraft trots allt avger minst problem med miljön. Under förutsättning att man bygger säkra reaktorer dvs minst fission-gen4 och driver dessa med kompetens.

Vindkraftverken skulle ev kunna bli kvitt problemet med mikroplaster mha rotorblad i trä. Det har ju använts för flygplan inte allt för länge sedan.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
För dessa kraftslag är det flygaska och kvicksilver samt en del radioaktiva produkter som är problemet.
Vad man än tycker så verkar det hela luta åt att kärnkraft trots allt avger minst problem med miljön. Under förutsättning att man bygger säkra reaktorer dvs minst fission-gen4 och driver dessa med kompetens.

Vindkraftverken skulle ev kunna bli kvitt problemet med mikroplaster mha rotorblad i trä. Det har ju använts för flygplan inte allt för länge sedan.
Att bygga ut kärnkraft är dyrt och tar tid.
Är det ens lönsamt längre?
Jag såg något kalkyl som visade att priset per kWh är närmast det dubbla mot vindkraft.

Kärnkraften är ju inte problemfri heller.
 
G gaidin skrev:
Är det ens lönsamt längre?
Om man inte inför röd-grön effektskatt mm till döds.
Problemet med vindkraft är dess intermittenta bidrag till elförsörjningen. Det är inte bara fråga om kWh utan när den finns tillgänglig. T.ex en vindstilla och mörk januarinatt.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur mycket "lokal demokrati" skall få påverka beslut. Är väl ett område där det kan vara legitimt att lobba i båda riktningarna.

Men vad är det för egendomsskydd de vill få upphävt?
spikplanka spikplanka skrev:
altinget.se: Ska Sverige upphöra som rättsstat? (2024-08-15)
"Svensk vindenergi har anlitat 13 välrenommerade advokatbyråer – som nu ska arbeta för lagändring. Men stora frågan är: Vilka lagar vill man ändra?"
"Den lokala demokratin har alltför stort utrymme vid etablering av storskalig vindkraft. Det innebär enligt de 13 advokaterna att lagen måste ändras,"
"I skottgluggen finns det kommunala vetot."
"Nästa problem för vindindustrin är att övertyga lagstiftaren om, är att avskaffa enskildas egendomsskydd, så som det kommer till uttryck i Regeringsformen, Europakonventionen och EU-stadgan."
"krävs dessutom att lagstiftaren ändrar i Regeringsformen 2:15 och 2:11, upphäver den lag som gör Europakonventionen till svensk lag, och dessutom frånträder Europakonventionen och EU-stadgan."

"Svensk Vindenergi Ekonomisk förening" (769609-1250)
Registrerat: 2002-12-16

(en notis är att föreningen är gammal, men de flesta är nyligen tillsatta?)

NamnÅlderOrtPositionÄndringsdatum
Ersman, Anna Britta48 årHovåsOrdförande, Styrelseledamot2023-06-22
Nordqvist, Nils Fredrik53 årStockholmStyrelseledamot2021-05-31
Savonen, Bror Stefan Martin52 årSvappavaaraStyrelseledamot2022-06-30
Yndemark Jönsson, Anna Karin51 årMalmöStyrelseledamot2022-06-30
Röske, Eva Maria Charlotta51 årSollentunaStyrelseledamot2017-10-21
Bodin, Mia Erika46 årMalmöStyrelseledamot2019-02-13
Priscar, Hillevi Cornelia46 årStockholmStyrelseledamot2021-05-31
Örnbjerg, Kresten43 år-Styrelseledamot2022-06-30
Vessia, Öjvind43 år-Styrelseledamot2023-06-22
Nielsen, Helena Roxana40 årTrångsundStyrelseledamot2019-02-13
Norell, Fredrik Nils Ove39 år-Styrelseledamot2021-01-22

Taggar: Svensk vindenergi, kommunalt veto, egendomsskydd, lobbying, regeringsformen, Europakonventionen, EU-stadgan, buller, miljögift, olycksrisk
Just nu är det inte så mycket vindkraften som är problematiskt - det löp är till stor del redan kört. Det är dom stora solcellsanläggninger där man skövlar t.ex 600 ha (samma som 1000 fotbollsplan) skog och sätter upp solpaneler. I år alene planeras där för 10.000 ha.
Til stor del planeras de i norra Sverige där der ingen sol är hälften av året!
I samband med solcellsanläggninger finns närmast ingen lagstiftning. Politikerna har undvikit at lagstifta på området så riskkapitalbolagen har fritt spelrum på området.
Det är det nya spekulant område inom "Grön omställning"
Det är totalt förstörelse av våra skogar på samma tid som vi säger til Sydamerika att de inte får förstöra skogarna där

Och nu är det gått så långt att vindel och solel orsakar negativa elpriser. Se länk nedan

https://www.affarsvarlden.se/kronika/lindvall-aven-solelen-biter-sig-sjalv-i-svansen
 
  • Gilla
spikplanka och 3 till
  • Laddar…
L LarsEC skrev:
Til stor del planeras de i norra Sverige där der ingen sol är hälften av året!
Ladda pistolen och skjuta sig ordentligt i foten. ;)
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Någon i tråden hänvisade till att vindkraft var dåligt p g a att det dödar fåglar och insekter.

Det finns massor av folk som av någon märklig anledning ljuger ihop orsaker till att vindkraft är dåligt och det vore kul att se riktiga siffror på det och jämföra med t ex utsläpp från kolkraftverk och annat för att få lite perspektiv.
Jag fick för några år sedan stoppat vindkraftverksbygge i min dåvarande kommun pga tillkommande fågelliv.
PEAB skulle bygga vindkraftverk tillsammans med det kommunala elbolaget och tack vare att en markägare tillsammans med kommunen skulle anlägga en våtmark i samma område så stoppade länsstyrelsen detta efter att jag hade mailat in mina synpunkter och info om den kommande våtmarken.
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 6 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vad är de gjorda av?
Det jag sett på bilder så ser det ut som GRP, glasfiber och polyester precis som de flesta fritidsbåtar.

Det går säkert att återvinna men ännu inte på ett lönsamt sätt, det går ju att utveckla ny teknik eller hitta nya material.
Det går att elda upp dem med ganska små utsläpp med rätt rening men då blir det ju en CO2-skuld i stället.

Begravd plast känns ju inte heller bra.
Idag finns det teknik där man hettar upp plastmaterial(800°C har jag för mej) så att det i princip återgår till sina beståndsdelar och kan återanvändas till annan produktion.
 
M maxmsm skrev:
Idag finns det teknik där man hettar upp plastmaterial(800°C har jag för mej) så att det i princip återgår till sina beståndsdelar och kan återanvändas till annan produktion.
Du kan lita på mig
 
  • Haha
  • Gilla
Proffstyckaren och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
För perspektiv så dödar katter ca 16 miljoner fåglar om året.
I Sverige?
 
M maxmsm skrev:
I Sverige?
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.