Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
M Malmana skrev:
Ja det ät sant. Men Sveriges läkare har inget mer att säga.
Du har ju inte träffat alla läkare i Sverige. Det är bara att vara ihärdig och ligga på.

BirgitS BirgitS skrev:
Du har ju inte träffat alla läkare i Sverige. Det är bara att vara ihärdig och ligga på.
Ingen tror mig och ingen tar det på allvar kanske de har inte bra kunskap. De är bara Alvedon läkare.

Unikt namn
Ibland behöver doktorn flera försök för att diagnostisera rätt, försök igen!
Tänk på talesättet även solen har fläckar.

M Malmana skrev:
Ingen tror mig och ingen tar det på allvar kanske de har inte bra kunskap. De är bara Alvedon läkare.
Har du kunnat ta till dig budskapet från forumet att de svarta håriga insekterna inte är några insekter?
Jag tänker att kontakten med sjukvården kanske skulle bli enklare då, att du får den hjälp du behöver. Det skulle du i och för sig fått ändå.

Redigerat:
  • Gilla
Malmana och 1 till
  • Laddar…
Eksem är jättesvårt att diagnosticera "rätt". Man får bara normala lindrande produkter för att använda när det behövs. Jag har inte lika illa som ts men bara huxflux kan det helt random blossa upp och jag blir knallröd och knottrig på armar och händer. Kan ske när som helst och det är aldrig nån koppling till nåt jag ätit eller gjort. Oftast sätter det sig på händer och mellan fingrar. Man kan nästan peka på exakt var det kryper och ibland så mycket att man kan bli tokig. Då är det bara skyffla i sig antihistamin och det lägger sig på nå dagar.
Eksem där huden fjällar sig och håller på är naturligtvis på en helt annan nivå.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
jag har själv psoriasis på händer och fötter som är inte aktiv just nu. Kolla om du har samma prickar under fötterna -stark bevis att det är psoriasis som dyker upp enbart på handflator och på fötterna på skinn som inte har någon hårpåväxt. Ifall det du har är psoriasis så får du några råd av mej som upplevt detta.

Det brukar börja med en liten finne fylld med gulvit vätska. Det är inte infektion! Det kliar inte men kan kännas som en spänning i huden. "Finnar" torkar in till små bruna plättar under en torkat hud som jag brukade riva av.
Rör inte dom finnarna och vänta tills det torkat in ordentligt. Under den torra huden finns en helt frisk hud. Du får inte riva av för tidigt och få öppna sår i huden för då kan den infekteras - onödigt! På bilder verkar det som du river i huden så det blöder - låt bli!

Som jag vet så finns det ingen medicin som botar tillståndet men det finns salvor som lindrar och håller huden mjuk.
Psoriasis är en överproduktion av hudceller och har man tur så är det låååånga perioder mellan utslag.
Hoppas det går över snart.

G gaia skrev:
jag har själv psoriasis på händer och fötter som är inte aktiv just nu. Kolla om du har samma prickar under fötterna -stark bevis att det är psoriasis som dyker upp enbart på handflator och på fötterna på skinn som inte har någon hårpåväxt. Ifall det du har är psoriasis så får du några råd av mej som upplevt detta.

Det brukar börja med en liten finne fylld med gulvit vätska. Det är inte infektion! Det kliar inte men kan kännas som en spänning i huden. "Finnar" torkar in till små bruna plättar under en torkat hud som jag brukade riva av.
Rör inte dom finnarna och vänta tills det torkat in ordentligt. Under den torra huden finns en helt frisk hud. Du får inte riva av för tidigt och få öppna sår i huden för då kan den infekteras - onödigt! På bilder verkar det som du river i huden så det blöder - låt bli!

Som jag vet så finns det ingen medicin som botar tillståndet men det finns salvor som lindrar och håller huden mjuk.
Psoriasis är en överproduktion av hudceller och har man tur så är det låååånga perioder mellan utslag.
Hoppas det går över snart.
Hej
Det är inte psoriasis säger läkaren. Det är inte eksem heller.
Tack för din förkylning.

Anonymiserad 175604 skrev:
1. Det är ingen insekt. Det är inte heller någon insekt som kryper under din hud. Jag arbetar med insekter.
2. Det ser ut som psoriasis eller eksem. Jag har psoriasis, och i svåra perioder ser det precis ut sådär, dock på andra kroppsdelar (med det är ju individuellt). En dermatolog kan hjälpa dig om inte annat med att lindra problemen.
3. Hur mår du annars? Det är ofta ett tecken på att något inte står rätt till när man känner att det kryper under
Jobbar som skadetecknicker? Så ledsamt med dålig kunskap och att den dåliga kunskapen gör att man hänvisar till läkare och exem! Jo det där är en loppa/lus av något slag (misstänker människo loppa som de säger att de inte finns i dag) dessa små håriga kusar är svåra att få bort , kräver flera saneringar i hemmet. Allt måste tvättas i minst 60 grader. Mössor/handskar stickat måste kastas och byts ut till nya.

• Gilla
Gogit
  • Laddar…
C Cabana skrev:
Jobbar som skadetecknicker? Så ledsamt med dålig kunskap och att den dåliga kunskapen gör att man hänvisar till läkare och exem! Jo det där är en loppa/lus av något slag (misstänker människo loppa som de säger att de inte finns i dag) dessa små håriga kusar är svåra att få bort , kräver flera saneringar i hemmet. Allt måste tvättas i minst 60 grader. Mössor/handskar stickat måste kastas och byts ut till nya.
Menar du att de där luddiga bilderna är på löss? I så fall får du gärna länka till någon bild där löss ser ut så där.

M Malmana skrev:
Hej
Jag har fått små svarta håriga insekter som skadar mitt hud
Är det någon som vet
Hep Hep skrev:
Menar du att de där luddiga bilderna är på löss? I så fall får du gärna länka till någon bild där löss ser ut så där.
Ja det är ett Skade djur som ställer till en massa problem. Har egen erfarenhet av dem! De biter som en broms! Gnetterna som jag kallar dem är värst att skapa problem. Lever dock ej i huden utan är bara blodsugande.

• Närbild på ett blodsugande insekt som kallas 'gnetter', enligt forummedlemmens erfarenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Du får nog komma med nån bättre bild och ett namn på dessa "djur" om nån ska tro dig........

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C Cabana skrev:
Ja det är ett Skade djur som ställer till en massa problem. Har egen erfarenhet av dem! De biter som en broms! Gnetterna som jag kallar dem är värst att skapa problem. Lever dock ej i huden utan är bara blodsugande.
Så här ser gnetterna ut! Deras livs cykel! Studerat dem i månader åh ingen kan svara vad det igentligen är! Närmast jag kommer är människo lus!

• Ett svart klumpat objekt, möjligtvis sammanfogade partiklar, på en vit vägg omgivet av hårstrån.
    Skapa konto
  • Närbild på ett litet insektliknande djur på en textilyta, liknande en lus.
    Skapa konto
  • Närbild på ett okänt litet brunsvart insekt liknande en lus på en otydlig yta.
    Skapa konto
  • Närbild på en okänd insekt som påminner om en löss på en grön bakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild av ett okänt brunaktigt insekt på vit yta, misstänkt för att vara en typ av lus.
    Skapa konto
  • Rödbrun insekt på textil, liknar en lus, uppvisar detalj i okända insekters livscykel.
    Skapa konto
  • Litet brunrött insekt på ljus bakgrund, misstänkt liknar en lus, studerad av forummedlem.
    Skapa konto
  • Röd insekt på ljust tyg som liknar lus, diskuteras i forum som okänd organism.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
Alexizen och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Du får nog komma med nån bättre bild och ett namn på dessa "djur" om nån ska tro dig........
Stefan! Malmana har rätt att de bits! Och det är ett Skade djur. Han/hon är inte inbillningssjuk!

var kommer lurvet ifrån då? Lindar de in sig vartefter de växer eller vad?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS
En huvudlus är 2-3 mm lång och ser ut så här:

Närbild av en huvudlus mot svart bakgrund som illustrerar dess storlek och utseende.
Skapa konto

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Body_lice.jpg

De ser aldrig ut som ett nystan av fibrer.
C Cabana skrev:
Närmast jag kommer är människo lus!
Människolus är en beteckning på två arter klädlus och huvudlus. Huvudlus heter så för att den lever i hårbottnen. Den överlever inte mer än ungefär 1 dygn utanför hårbotten (fortplantningsförmågan upphör efter 4 timmar) så den är enkel att utrota från annat än hårbotten och det finns produkter att köpa på apoteket för att få bort dem från huvudet.

Gnetter är ett annat ord för lusägg, de är alltså formade som ägg.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.