18 546 läst · 96 svar
19k läst
96 svar
Svart hårig insekt
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har du kunnat ta till dig budskapet från forumet att de svarta håriga insekterna inte är några insekter?M Malmana skrev:
Jag tänker att kontakten med sjukvården kanske skulle bli enklare då, att du får den hjälp du behöver. Det skulle du i och för sig fått ändå.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Eksem är jättesvårt att diagnosticera "rätt". Man får bara normala lindrande produkter för att använda när det behövs. Jag har inte lika illa som ts men bara huxflux kan det helt random blossa upp och jag blir knallröd och knottrig på armar och händer. Kan ske när som helst och det är aldrig nån koppling till nåt jag ätit eller gjort. Oftast sätter det sig på händer och mellan fingrar. Man kan nästan peka på exakt var det kryper och ibland så mycket att man kan bli tokig. Då är det bara skyffla i sig antihistamin och det lägger sig på nå dagar.
Eksem där huden fjällar sig och håller på är naturligtvis på en helt annan nivå.
Eksem där huden fjällar sig och håller på är naturligtvis på en helt annan nivå.
jag har själv psoriasis på händer och fötter som är inte aktiv just nu. Kolla om du har samma prickar under fötterna -stark bevis att det är psoriasis som dyker upp enbart på handflator och på fötterna på skinn som inte har någon hårpåväxt. Ifall det du har är psoriasis så får du några råd av mej som upplevt detta.
Det brukar börja med en liten finne fylld med gulvit vätska. Det är inte infektion! Det kliar inte men kan kännas som en spänning i huden. "Finnar" torkar in till små bruna plättar under en torkat hud som jag brukade riva av.
Rör inte dom finnarna och vänta tills det torkat in ordentligt. Under den torra huden finns en helt frisk hud. Du får inte riva av för tidigt och få öppna sår i huden för då kan den infekteras - onödigt! På bilder verkar det som du river i huden så det blöder - låt bli!
Som jag vet så finns det ingen medicin som botar tillståndet men det finns salvor som lindrar och håller huden mjuk.
Psoriasis är en överproduktion av hudceller och har man tur så är det låååånga perioder mellan utslag.
Hoppas det går över snart.
Det brukar börja med en liten finne fylld med gulvit vätska. Det är inte infektion! Det kliar inte men kan kännas som en spänning i huden. "Finnar" torkar in till små bruna plättar under en torkat hud som jag brukade riva av.
Rör inte dom finnarna och vänta tills det torkat in ordentligt. Under den torra huden finns en helt frisk hud. Du får inte riva av för tidigt och få öppna sår i huden för då kan den infekteras - onödigt! På bilder verkar det som du river i huden så det blöder - låt bli!
Som jag vet så finns det ingen medicin som botar tillståndet men det finns salvor som lindrar och håller huden mjuk.
Psoriasis är en överproduktion av hudceller och har man tur så är det låååånga perioder mellan utslag.
HejG gaia skrev:jag har själv psoriasis på händer och fötter som är inte aktiv just nu. Kolla om du har samma prickar under fötterna -stark bevis att det är psoriasis som dyker upp enbart på handflator och på fötterna på skinn som inte har någon hårpåväxt. Ifall det du har är psoriasis så får du några råd av mej som upplevt detta.
Det är inte psoriasis säger läkaren. Det är inte eksem heller.
Tack för din förkylning.
Jobbar som skadetecknicker? Så ledsamt med dålig kunskap och att den dåliga kunskapen gör att man hänvisar till läkare och exem! Jo det där är en loppa/lus av något slag (misstänker människo loppa som de säger att de inte finns i dag) dessa små håriga kusar är svåra att få bort , kräver flera saneringar i hemmet. Allt måste tvättas i minst 60 grader. Mössor/handskar stickat måste kastas och byts ut till nya.Anonymiserad 175604 skrev:1. Det är ingen insekt. Det är inte heller någon insekt som kryper under din hud. Jag arbetar med insekter.
2. Det ser ut som psoriasis eller eksem. Jag har psoriasis, och i svåra perioder ser det precis ut sådär, dock på andra kroppsdelar (med det är ju individuellt). En dermatolog kan hjälpa dig om inte annat med att lindra problemen.
3. Hur mår du annars? Det är ofta ett tecken på att något inte står rätt till när man känner att det kryper under
Menar du att de där luddiga bilderna är på löss? I så fall får du gärna länka till någon bild där löss ser ut så där.C Cabana skrev:Jobbar som skadetecknicker? Så ledsamt med dålig kunskap och att den dåliga kunskapen gör att man hänvisar till läkare och exem! Jo det där är en loppa/lus av något slag (misstänker människo loppa som de säger att de inte finns i dag) dessa små håriga kusar är svåra att få bort , kräver flera saneringar i hemmet. Allt måste tvättas i minst 60 grader. Mössor/handskar stickat måste kastas och byts ut till nya.
M Malmana skrev:
Ja det är ett Skade djur som ställer till en massa problem. Har egen erfarenhet av dem! De biter som en broms! Gnetterna som jag kallar dem är värst att skapa problem. Lever dock ej i huden utan är bara blodsugande.Hep skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Du får nog komma med nån bättre bild och ett namn på dessa "djur" om nån ska tro dig........
Så här ser gnetterna ut! Deras livs cykel! Studerat dem i månader åh ingen kan svara vad det igentligen är! Närmast jag kommer är människo lus!C Cabana skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
var kommer lurvet ifrån då? Lindar de in sig vartefter de växer eller vad?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
En huvudlus är 2-3 mm lång och ser ut så här:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Body_lice.jpg
De ser aldrig ut som ett nystan av fibrer.
Gnetter är ett annat ord för lusägg, de är alltså formade som ägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Body_lice.jpg
De ser aldrig ut som ett nystan av fibrer.
Människolus är en beteckning på två arter klädlus och huvudlus. Huvudlus heter så för att den lever i hårbottnen. Den överlever inte mer än ungefär 1 dygn utanför hårbotten (fortplantningsförmågan upphör efter 4 timmar) så den är enkel att utrota från annat än hårbotten och det finns produkter att köpa på apoteket för att få bort dem från huvudet.C Cabana skrev:
Gnetter är ett annat ord för lusägg, de är alltså formade som ägg.