Status
Inte öppen för fler kommentarer.
C Cabana skrev:
Stefan! Malmana har rätt att de bits! Och det är ett Skade djur. Han/hon är inte inbillningssjuk!
Som sagt får du visa något bättre än ludd. Om du jobbar med skadedjur borde du kunna ge ett riktigt namn och en bild. Inte en suddig mobilbild, utan något som visar arten.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
var kommer lurvet ifrån då? Lindar de in sig vartefter de växer eller vad?
Ja jag har uppfattat så! Ju större de blir, ju mer lurv blir det på dem. I början trodde jag de var långa omslingrade ben. Men efter att jag studerat dem ser det ut som de växer typ som på huden! Jätte märkliga! Pratade med en gammal kvinna som beskrev dessa som människo lus och kläd lus (i dag samma benämning) åh hennes far drabbades av dessa under finska vinterkriget. Dessa märkliga djur finns även flyktingläger därav får de som bor där medicin för det och djuren får bravekto. Och läste någonstans att de sprids genom invandring och utvandring.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En huvudlus är 2-3 mm lång och ser ut så här:

[bild]
[länk]

De ser aldrig ut som ett nystan av fibrer.

Människolus är en beteckning på två arter klädlus och huvudlus. Huvudlus heter så för att den lever i hårbottnen. Den överlever inte mer än ungefär 1 dygn utanför hårbotten (fortplantningsförmågan upphör efter 4 timmar) så den är enkel att utrota från annat än hårbotten och det finns produkter att köpa på apoteket för att få bort dem från huvudet.

Gnetter är ett annat ord för lusäg
BirgitS BirgitS skrev:
En huvudlus är 2-3 mm lång och ser ut så här:

[bild]
[länk]

De ser aldrig ut som ett nystan av fibrer.

Människolus är en beteckning på två arter klädlus och huvudlus. Huvudlus heter så för att den lever i hårbottnen. Den överlever inte mer än ungefär 1 dygn utanför hårbotten (fortplantningsförmågan upphör efter 4 timmar) så den är enkel att utrota från annat än hårbotten och det finns produkter att köpa på apoteket för att få bort dem från huvudet.

Gnetter är ett annat ord för lusägg, de är alltså formade som ägg.
aldrig nämnt hårlus i mina svar!
 
Hep Hep skrev:
Som sagt får du visa något bättre än ludd. Om du jobbar med skadedjur borde du kunna ge ett riktigt namn och en bild. Inte en suddig mobilbild, utan något som visar arten.
Har aldrig nämnt i text att jag jobbar med Skade djur, nämnde att jag studerat dem flera månader.
 
Då tolkade jag dig fel, då jag tyckte du skrev att du jobbade som skadeteklniker. Fast strunt samma - om du "studerar" skadedjur i månader så måste du väl ändå kunna prestera en länk till djuret med dess rätta namn. Om inte, så ger jag lika lite för dina gissningar som bilderna på ludd som TS visade.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS
aldrig nämnt hårlus i mina svar!
Hårlus har jag inte skrivit om eftersom det inte finns någon art som heter det.

Du skrev människolus. Det finns alltså 2 sorters människolus och det är klädlus resp. huvudlus. Vilken avser du?

Klädlus sprids via smutsiga kläder och det finns det nog gott om i krig, flyktingläger etc. med dåliga tvättmöjligheter. I andra sammanhang är det ovanligt. Numera är klädlusen så gott som utrotad i Sverige eftersom folk tvättar sina kläder. Klädlusen ser likadan ut som huvudlusen som jag klistrade in en bild på förut.

Tycker du att det du har ser ut som på den bilden?
Om inte så är det inte någon människolus.
Om du anser att det är huvud- och/eller klädlus du har så får du se till att tvätta dina kläder och/eller behandla ditt hår enligt råden för huvudlöss, fråga på apoteket. Om det inte hjälper så är det inte någon sån lus som du är drabbad av.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
C Cabana skrev:
Så här ser gnetterna ut! Deras livs cykel! Studerat dem i månader åh ingen kan svara vad det igentligen är! Närmast jag kommer är människo lus!
Har du skickat bilderna till Naturhistoriska för bedömning?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Då tolkade jag dig fel, då jag tyckte du skrev att du jobbade som skadeteklniker. Fast strunt samma - om du "studerar" skadedjur i månader så måste du väl ändå kunna prestera en länk till djuret med dess rätta namn. Om inte, så ger jag lika lite för dina gissningar som bilderna på ludd som TS visade.
Jag har studerat följt endast detta Skade djur i månader, och följ dess utveckling från gnetter till fullvuxna ludna besvärliga djur. Nästan omöjligt att bli av med dem. Har fått tre saneringar och värmebehandling tidigare. Det har nu visat sig att de inte finns i sängar/tyger utan ligger synligt på kläder(syns knappt då de är mini mini och de fullvuxna uppfattas som endast ludd) , så det ör bara dimning av hus /lägenhet som hjälper samt allt måste tvättas i 60 grader pga gnetterna! I övrigt ser jag det oförskämt att säga att någon lider av exem inbillning, när någon lägger ut en fråga! Vet man inte ska man vara ödmjuk! Dessa specifika skadedjur är ett helv……. Kan jag lova. Förstör kroppskostymer kryper över kroposkistymen från topp till tå! ger allergiska reaktioner.
 
  • Gilla
Gogit
  • Laddar…
C Cabana skrev:
Jag har studerat följt endast detta Skade djur i månader, och följ dess utveckling från gnetter till fullvuxna ludna besvärliga djur. Nästan omöjligt att bli av med dem. Har fått tre saneringar och värmebehandling tidigare. Det har nu visat sig att de inte finns i sängar/tyger utan ligger synligt på kläder(syns knappt då de är mini mini och de fullvuxna uppfattas som endast ludd) , så det ör bara dimning av hus /lägenhet som hjälper samt allt måste tvättas i 60 grader pga gnetterna! I övrigt ser jag det oförskämt att säga att någon lider av exem inbillning, när någon lägger ut en fråga! Vet man inte ska man vara ödmjuk! Dessa specifika skadedjur är ett helv……. Kan jag lova. Förstör kroppskostymer kryper över kroposkistymen från topp till tå! ger allergiska reaktioner.
om du studerat djuret så noga kan du väl prestera ett fullständigt namn och en länk till en sida som beskriver djuret?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har du skickat bilderna till Naturhistoriska för bedömning? De svarar inte, utan skickar länk på olika djur. Det närmaste jag hittade då var människo loppa/kläd lus som man i dag säger inte existerar samt påstår är samma sak!
 
Skadedjursbekämparna brukar inte komma med så exakta råd om sanering utan att säga vilket djuret är. För det är väl en riktig firma inblandad och inte du som "sanerar" lite godtyckligt efter råd från kloka gummor och egna teorier.

Jag kan skilja på inbillning och skadedjur eller "riktiga" sjukdomar, men TS visade bilder på ludd och du verkar ha uppfunnit en egen art sv skadedjur. Det är inte så konstigt att vi är undrande, då du inte kan svara på en rak fråga om vad det är du slåss mot.
 
BirgitS
C Cabana skrev:
Jag har studerat följt endast detta Skade djur i månader, och följ dess utveckling från gnetter till fullvuxna ludna besvärliga djur.
Löss är inte ludna. Ett ludet djur är inte en lus.
C Cabana skrev:
Det har nu visat sig att de inte finns i sängar/tyger utan ligger synligt på kläder(syns knappt då de är mini mini och de fullvuxna uppfattas som endast ludd) ,
Som sagt löss är 2-3 mm och trivs antingen på smutsiga kläder eller bland kroppens hårstrån.
Det närmaste jag hittade då var människo loppa/kläd lus som man i dag säger inte existerar samt påstår är samma sak!
Loppa är något helt annat än en lus.
Ingen har påstått att loppor och löss inte existerar.
Ingen har påstått att loppor och löss är samma sak.
Du har inte heller tidigare pratat om loppor.

Loppor ser helt annorlunda ut än löss och de hoppar och 1,5 - 9 mm: https://sv.wikipedia.org/wiki/Loppor
Så vilket är det som du är drabbad av?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Löss är inte ludna. Ett ludet djur är inte en lus.
Bravo Birgit! Äntligen någon som säger det mest uppenbara, löss saknar päls 😏
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hade jag följt länken och andra länkar på nätet med dessa bilder som läggs ut på olika sidor hade jag trott på folk som skriver! Hjälp vad är det för insekt, -inte misstrott. Varför skall hen lägga ut bilden åh be om hjälp om de inte var sant. I övrigt kommer en okänd (jag i detta fall) och lägger ut samma djur (ludd i era ögon) och beskriver hela livs cykeln med bilder och ger en förklaring kring dem åh talar om att de är blodsugande. Löss/loppor (vad man nu vill ha för benämning på dem)

i övrigt har det varit tre kända saneringsföretag till mig, ingen har svar. Men de gamla damerna och herrarna i min omgivning berättar om dem. Ja de handlar inte om skitiga hem eller skitiga kläder för att få in dem. Du kan få med dem från att du/ni/vi åka buss ect. In i ditt hem. Förutom det (för er som är oförskämda) får jag höra att de aldrig sett ett renare hem. Och i övrigt har jag inga tyger/kläder/mattor ect framme. Med andra ord ett rätt skalat hem med få saker! Med det kan man drabbas ändå!

Den som hittar en länk alt en bok som beskriver dem, tar jag själv tacksamt emot det! (För tycker dem är ganska intressanta, trotts de skador med bett de ger) ja generationenren 60,70,80 talister kan inget om dem. Då vi är upplärda att de är utrotade! Och dessvärre verkar det bara vara agda 85 och Knut 87 som kan något om dessa djur. (Tvätta allt, frys de som inte går att tvätta. Kasta mattor och allt stickat, för det går ej att rädda, spraya dödsorsak i luften och lister är de de uppmanar till)
BirgitS BirgitS skrev:
En huvudlus är 2-3 mm lång och ser ut så här:

[bild]
[länk]

De ser aldrig ut som ett nystan av fibrer.

Människolus är en beteckning på två arter klädlus och huvudlus. Huvudlus heter så för att den lever i hårbottnen. Den överlever inte mer än ungefär 1 dygn utanför hårbotten (fortplantningsförmågan upphör efter 4 timmar) så den är enkel att utrota från annat än hårbotten och det finns produkter att köpa på apoteket för att få bort dem från huvudet.

Gnetter är ett annat ord för lusägg, de är alltså formade som ägg.
Vet du att de finns över 5000 arter av lus?
Ett tipps är att du går in på art fakta innan du kommenterar. Som sagt har studerat deras beteende i månader. Och kropps/kläd lus är ej utöda! (Förstorade ena bilden åt dig så du ser hår växt på dem)
 
  • Förstorad bild av insekt med synlig hårstruktur, som diskuteras i en saneringskontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en människolus (Pediculus humanus) som visas på en biologisk informationssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta från Artfakta med observationsindelning av insektsförekomst i Sverige, markerad i Skåne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gogit
  • Laddar…
BirgitS
C Cabana skrev:
Vet du att de finns över 5000 arter av lus?
Det var du som sa att det gällde människolus.
Det finns ungefär 500 arter som suger blod så att diskutera andra sorters löss är väl inte särskilt relevant.
Det är väl inte heller relevant att räkna med sällus, ekorrlus, hovdjurslus, gnagarlus, nötlus och alla andra arter som inte gillar människor.

Det är en avsevärd skillnad på flimmerhår som är en tusendels mm långa och cm-långa fibrer som på andra bilder. Hur ska ens en lus kunna överleva om den var fullkomligt täckt av långa hår, munnen skulle ju inte komma fram till huden. En lus lever ungefär 1-2 månader så hur lång tid tar det för cm-långa hår att växa ut från en kropp som är 2 mm lång?
Har du skurit i det som ser ut som ludd så att du har kunnat se själva insekten innanför?
Det vore väl ett bra sätt att få tyst på de kritiska rösterna?

Det är också en avsevärd skillnad på utseendet på loppor och löss så du som har studerat dem under så lång tid borde väl vid det här laget veta hur utseendena på dem passar in på löss och loppor.

Har du varit till vårdcentralen?
Det vore ju bra att ta reda på om du har fått någon av de sjukdomar som orsakas av de bakterier som löss kan sprida.

Likaväl som du tycker att vi ska ta dig på allvar så borde väl du ta den samlade vetenskapens kunskap om löss och små kryp på allvar i stället för att säga att den är felaktig.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.