18 548 läst · 96 svar
19k läst
96 svar
Svart hårig insekt
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Morgellons är ju ett tillstånd där man inbillar sig att man är drabbad antingen av någon insekt eller någon fiber som liksom självreplikerar. Finns inget vetenskapligt eller medicinskt stöd för att något sådant existerar. Handlar rimligen om att man får för sig/inbillar sig att det rör sig om en insekt/fiber/sjukdom och så pillar man så att det blir sår osv.M Malmana skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 091 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 091 inlägg
Om du känner att de är under huden så kan det vara skabb, dock är dina bilder på ”djuren” inte det som orsakar dina problem isåfall.
har en kompis som fick liknande sår som du fast över hela kroppen, läkaren visste inte vad det kunde vara. Jag skämtade om att det kunde vara skabb.
Kompisen sa detta till sin läkare som kunde konstatera att så var fallet. Han är jägare och hans hund var den som hade smittat honom.
han hade även spridit detta till sina föräldrar via hunden så alla fick nån salva som de skulle smörja kroppen med x antal gånger per dag + hunden.
skabbdjuren gräver gångar under huden….
har en kompis som fick liknande sår som du fast över hela kroppen, läkaren visste inte vad det kunde vara. Jag skämtade om att det kunde vara skabb.
Kompisen sa detta till sin läkare som kunde konstatera att så var fallet. Han är jägare och hans hund var den som hade smittat honom.
han hade även spridit detta till sina föräldrar via hunden så alla fick nån salva som de skulle smörja kroppen med x antal gånger per dag + hunden.
skabbdjuren gräver gångar under huden….
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Men jag känner verkligen att någonting rör sigfatsug skrev:Morgellons är ju ett tillstånd där man inbillar sig att man är drabbad antingen av någon insekt eller någon fiber som liksom självreplikerar. Finns inget vetenskapligt eller medicinskt stöd för att något sådant existerar. Handlar rimligen om att man får för sig/inbillar sig att det rör sig om en insekt/fiber/sjukdom och så pillar man så att det blir sår osv.
Husägare
· Skåne
· 1 471 inlägg
Det ser inte ut som skabb, brukar inte bli så utbredda fläckar på händerna och snarare långsträckta än runda. Den som har skabb brukar inte i första hand klaga på pirrningar i händerna utan på en fruktansvärd klåda över hela kroppen som gör dem galna.
Pompholyx är ett förslag, men jag ser inte en enda blåsa vilket talar emot. Psoriasis är definitivt ett bra förslag, liksom svampeksem.
Använd den kräm som hudläkaren med all sannolikhet skrev ut åt dig.
Jag ser inte heller någon insekt.
Pompholyx är ett förslag, men jag ser inte en enda blåsa vilket talar emot. Psoriasis är definitivt ett bra förslag, liksom svampeksem.
Använd den kräm som hudläkaren med all sannolikhet skrev ut åt dig.
Jag ser inte heller någon insekt.
1. Det är ingen insekt. Det är inte heller någon insekt som kryper under din hud. Jag arbetar med insekter.
2. Det ser ut som psoriasis eller eksem. Jag har psoriasis, och i svåra perioder ser det precis ut sådär, dock på andra kroppsdelar (med det är ju individuellt). En dermatolog kan hjälpa dig om inte annat med att lindra problemen.
3. Hur mår du annars? Det är ofta ett tecken på att något inte står rätt till när man känner att det kryper under huden. Vårdcentralerna har jättebra kuratorer att prata med!
2. Det ser ut som psoriasis eller eksem. Jag har psoriasis, och i svåra perioder ser det precis ut sådär, dock på andra kroppsdelar (med det är ju individuellt). En dermatolog kan hjälpa dig om inte annat med att lindra problemen.
3. Hur mår du annars? Det är ofta ett tecken på att något inte står rätt till när man känner att det kryper under huden. Vårdcentralerna har jättebra kuratorer att prata med!
Det är inte skabb, skabb sitter i den tunna huden tex mellan fingrarna, inte på handflatan.R RalleB skrev:
Det finns sannolikt ingen parasitinfektion (i Sverige) där man kan känna parasiterna krypa under huden (det kliar istället). Däremot finns det ett antal tillstånd där patienten kan uppleva detta.
Mitt råd är att smörja med de salvor hudläkaren ordinerade dig och sluta riva på hudflikarna. Fotot föreställer inte ett djur utan ludd. Jobba igenom ångesten och oron. Om du inte kan hantera situationen rekommenderar jag en terapeut eller psykiater. psykakut om det är riktigt riktigt illa.
Du är varken den första eller sista som upplever detta. Det finns hjälp att få!