Fadai
Ta bort huset. Byt mäklare. Lägg ut det igen i augusti.

• Gilla
Festlund och 12 till
  • Laddar…
Men snälla. Läs tråden, TS har ju en aktiv budgivning nu.

• Gilla
dinos och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att det egentligen begåtts tre fel:
1. Vänta in sommaren (oavsiktligt). Många har andra tankar då. På samma sätt som ni inte ville sälja innan ni fått klart med nytt boende pga skolan är det nog många som vill veta var barnen ska gå i skolan till hösten, men framför är folk i semester tankar.

2. På gång är lockande, men drar det ut för mycket går man vidare. Ett hus vi var intresserade av förut låg ute som på gång rätt länge. I början höll man koll, men när veckorna gick ledsnade man.

3. Utgångpris en miljon under likvärdiga objekt kan göra att man undrar om något är fel. Där beror de lite på om normalt pris är 3 miljoner och ni går ut för 2, eller om normalpris är 6 miljoner och ni går ut med 5.

Nu har ni väl två val, sälja till det vid ni har alternativt se om ni kan få ok från banken att sälja till hösten. Endast ni och banken vet om alternativ två är ett alternativ.
Helt enig med Fairlane.

Nuförtiden säljs många hus (Iaf i Sthlm dfär jag har koll) genom att läggas ut som kommande.
När de då ligger där månad efter månad tror folk antagligen att det inte blir sålt för ingen är intresserad.

Ett annat alternativ är att byta mäklare och lägga ut huset igen.

Skavankerna ska inte spela så stor roll så länge det inte gör att huset helhetsintryck framstår som mer slitet än det är.

Marknaden har varit enormt intensiv under våren och jag har vänner som bränt sig på många budgivningar som nu väntar till hösten. Dels i hopp om större utbud och mer sansad marknad när alla är vaccinerade.

Stefan N Stefan N skrev:
Min bevakning på Hemnet har minskat med över 50% i utbud så det är bara dom gamla trögsålda kvar, nästan inget nytt.
Å andra sidan har jag märkt att i Sthlm är det väldigt mycket som inte kommer ut på hemnet längre. Det är Booli som gäller.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Sen är det väl som så..... Det har varit en vansinnig bostadsmarknad med snabba affärer där även hus ska köpas på 2-3 dagar.

I en normal marknad kanske en husförsäljning tar en MÅNAD. Med visningar. Intressenter har tid titta på objektet ordentligt. Göra en egen okulär besiktning. Ta dit en besiktningsman med mera.

Så det är nog lätt att man blir stressad när tidspannet går mot det normala.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Teoretiskt kan man då säga att ett hus saknar värde innan ett eventuellt bud inkommit. Så är det naturligtvis inte.
Därför definieras marknadsvärde för fastigheter som det mest sannolika priset vid en normal försäljning på den öppna marknaden.

Inte vad det råkade bli. Man kan alltså sälja både över och under marknadsvärdet, och få ersättning till marknadsvärdet+25% om det skall exproprieras. Och så vidare.

• Gilla
roland53 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker du får skylla dig lite själv om du nu sätter ett lockpris och sen inte är nöjd när inte priset går upp till vad du, banken eller mäklaren tycker.
Sätter man ett lågt pris så betyder det också att något är fel på huset och det betyder att många drar öronen till sig.
Problemet nu är att det kommer bli knepigt att lägga ut huset igen för ett högre pris utan att ha gjort någon förbättring som befogar det högre värdet.
Det är väl också olagligt att sätta ett lockpris som du själv inte är beredd att sälja för.

Sorry för hårda ord men jag har svårt för den taktiken. Har själv varit på en visning och sa till mäklaren när vi gick ut att vi kunde vara intresserade att lägga utgångsbudet och då kontrade mäklaren med att säga att säljarna kommer inte ta det budet då de vill ha mer. Vi la ner det huset direkt och borde även anmält mäklaren men gjorde inte det.

Mäklarna vill gärna lägga låga priser då deras kontrakt ofta är skrivna att de får bonus om de säljer över utsatt pris. Bonusen kan mycket väl bli större än den fasta kostnaden om det är rätt hus och många intressenter.

• Gilla
Ravens och 4 till
  • Laddar…
Varför kan inte folk läsa tråden innan de svarar?

• Gilla
dinos och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
I IHLi skrev:
Håller helt med. Det var det första jag poängterade för mäklaren också och lite så har det blivit: folk undrar vad det är för fel på huset och det är inget fel.
Du får svar: Bra hus. Dålig mäklare.

Staffans

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker jag känner igen den här historien. Tror det har funnits en liknande tråd för något år sedan. Det där med lockpris är korkat från mäklarens sida.
Man bör sätta ett pris som man är beredd att sälja för. Jag själv skulle inte bjuda mer än utgångspriset om ingen annan är intresserad. Jag köpte t om mitt hus för en bra bit under utgångspris då jag var enda intressenten förutom en annan spekulant, som hade strul med att låna pengar.

Ingenting är värt mer än vad någon är beredd att betala för tillfället.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S SvarteSunken skrev:
Skyll dig själv att lägga ut bostaden till ett sånt lockpris är mycket oseriöst önskar dig absolut ingen som helst lycka i denna bostadsaffär eller framtida
Det är Mäklarna som alltid pushar hårt för att lägga ut saker till lockpris. Varför dom gör det är delvis för att dom vet att det är enklare och snabbare att få en försäljning så. Dom vill bara få sin provision så snabbt och enkelt som möjligt.

Säger du att du inte vill köra lockpris så kommer dom spendera nästa timmen på att argumentera varför du har fel.

Så klaga inte på säljaren

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
I IHLi skrev:
Tack alla för svar. Det verkar som att vi får ge det lite mer tid helt enkelt. Nu har det kommit igång en budgivning och fler har visat intresse. Men aldrig mer gå med på att lägga ut till lockpris. Som att bita sig själv i svansen.
Kul att budgivningen kommit igång innan ni hann fatta några förhastade beslut.
Återkoppla gärna hur det gick sen när affären är klar så får vi andra lära oss också ;)

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag har precis upplevt ett liknande scenario men stod på mig ang utgångspris.

Planen var att vi skulle flytta från vår villa och tog in flera mäklare runt årsskiftet.
Accepterade en av dom mäklare som vi ansåg minst "sliskigast".
Men även denne ville sätta ett lockpris på över 500,000 under det vi ville sälja för.
Jag stod på mig och nämnde innan kontraktsskrivning att jag önskade X antal kronor, annars blir det ingen försäljning.

Det har jag inte ångrat en sekund.
Huset såldes för 5% mer än utgångspriset = Marknadsvärdet.

Har man inte råd så ska man inte bli invaggad i att man "kanske" kan sträcka ut sin egna budget för att mäklaren vill ha mer i provisionsbaserad lön. Där ligger risken att man inte har råd som budgivare och backar på lagt bud.

Mitt råd är alltid baserat på erfarenhet.
Lägg ut ditt boende för det du är beredd att släppa det för oavsett vad mäklare påstår blir "bättre".

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Ta bort huset. Byt mäklare. Lägg ut det igen i augusti.
Ingen ko på isen. Gör som Fadai säger. Att byta mäklare är den rätta vägen. Det handlar ju om ganska mkt pengar så detta är en no-brainer! En ny mäklare tar också med sig helt nya spekulanter.

T tobbbias skrev:
Vem bryr sig? Det är väl bara att säga att jag ångrade mig. Man måste inte sälja om man inte är nöjd med priset. Det fattar väl vem som helst?
AndersPS AndersPS skrev:
I princip måste du faktiskt det.
Ok, då har jag nog missförstått ungefär allt av Sveriges bostadsmarknadsförfarande. Eller menar du att det finns en sån paragraf i avtalet mellan mäklaren och säljaren? I så fall kanske man får hosta upp något vite till mäklaren. Men det borde ju vara lägre än 600k eller hur mkt för lite de hade lagt ut huset för...

• Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.