110 672 läst · 259 svar
111k läst
259 svar
Svårt att sälja, mot all förmodan
Det fanns det när jag sålde, troligen för att det är olagligt för mäklare att använda lockpriser och de kan hamna i kläm om säljaren backar.T tobbbias skrev:Ok, då har jag nog missförstått ungefär allt av Sveriges bostadsmarknadsförfarande. Eller menar du att det finns en sån paragraf i avtalet mellan mäklaren och säljaren? I så fall kanske man får hosta upp något vite till mäklaren. Men det borde ju vara lägre än 600k eller hur mkt för lite de hade lagt ut huset för...
Du har ett kontrakt med mäklaren, om du inte säljer till utropspriset kan man anmäla mäklaren för lockpriser och de hamnar i trubbel.B Baskavoda skrev:
Säljer du privat spelat det givetvis ingen roll!
Du cyklar med äpplen och päron. Du kan aldrig bli tvingad att sälja till ett visst pris oavsett vilket pris det är.AndersPS skrev:
Jag håller med Zlade. Det känns juridiskt omöjligt att tvinga en privatperson att sälja något på ett kontrakt där inte den korrekta summan står.. det är ju därför man skriver riktiga kontrakt sen när parterna är överens.
Du ska inte blanda ihop att anmäla en mäklare för lockpris och att vara tvungen att sälja. I så fall hade det gått att göra många bra bostadsaffärer runt om i Sverige.AndersPS skrev:
AndersPS skrev:
Det är ju som nämnt mäklarens bekymmer.AndersPS skrev:
Nyfiken fråga, och du behöver inte svara om du inte vill: Hur högt har budgivningen gått, över utgångspriset eller är buden under?I IHLi skrev:
Exakt, och därför skyddar de sig (i vart fall ofta) genom ett sådant villkor i avtalet.T tobbbias skrev:
Många Mäklare har i sina avtal att man måste sälja för överenskommet utropspris. Detta avtal skriver man som säljare på.B Baskavoda skrev:
Du ör alltså bunden av det och ”kan” inte vägra att sälja. Sen kan du givetvis strunta i avtalet och ta det avtalsbrottet. Eller så väljer du en mäklare som inte har det kravet i sitt uppdragsavtal.
Är det verkligen så vanligt? Aldrig sålt med krav från mäklarens sida att man måste acceptera ett bud, och har aldrig hört om någon som haft det heller.AndersPS skrev:Exakt, och därför skyddar de sig (i vart fall ofta) genom ett sådant villkor i avtalet.
Många Mäklare har i sina avtal att man måste sälja för överenskommet utropspris. Detta avtal skriver man som säljare på.
Du ör alltså bunden av det och ”kan” inte vägra att sälja. Sen kan du givetvis strunta i avtalet och ta det avtalsbrottet. Eller så väljer du en mäklare som inte har det kravet i sitt uppdragsavtal.
Vet ej, det är några år sedan jag sålde och då hade både de mäklare som jag valde mellan krav somT Trafikverket1 skrev:
- ensamrätt under x tid
- att man förbinder sig att sälja till utropspris
Så för min del är det rent anekdotisk fakta.
Nog väldigt ovanligt med sånt avtal hos mäklare som använder lockpriser framför allt. Skulle vilja se den mäklare som anmäler det för att sen bli anmäld för lockpriser och riskera att bli utesluten ur mäklarsamfundet.AndersPS skrev: