110 675 läst · 259 svar
111k läst
259 svar
Svårt att sälja, mot all förmodan
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
De senaste 8 åren har jag varit involverad i att sälja 2 lägenheter och en villa, olika tidpunkter, olika mäklare. Vid varje försäljning talade vi med flera mäklare innan vi skrev kontrakt med någon. Inte en enda gång har någon nämnt något om att vi förbinder oss att sälja till något specificerat belopp.
Jo men det är mr Market som bestämmer värdet. Om mr Market säger att värdet är 5Msek 1 Juni och byggnadsnämnden klubbar igenom att det ska byggas en fabrik/flyktingförläggning/nattklubb (fritt val) i anslutning till bostaden den 5 Juni så vill inte mr Market betala lika mycket den 6 Juni, även om 2 års historik med 20 försäljningar säger 5Msek.H hempularen skrev:Det blir lite konstigt om man hävdar att värdet är vad marknaden sätter just precis nu. Om jag lägger ut priset på morgonen, inget bud efter lunch. Huset är uppenbarligen värdelöst, bara att riva.
Det är väl rimligt att uppskatta ett värde baserat på liknande försäljningar, spekulanters intresse osv. Men därmed inte sagt att man kan få ut det värdet vilken dag som helst under året.
I alla såna här trådar (vi har en annan där det nekades lån av nån anledning) så läser/ser vi bara en sida av myntet. Anledningarna kan vi bara spekulera i, men oftast så är det nånting som inte kommer fram, om det undanhålls av TS eller missas kan vi heller inte veta. Dock verkar marknaden betala absurda priser för hus, bilar, båtar, ALLT i dessa dagar så det verkar onekligen som en hund ligger begraven här. Vad hunden består av? Vaccinering så folk bokar resor sista veckan? Jag har ingen aning.
Varför folk öht använder Hemnet för att leta efter bostad är för mig ett mysterium.Appendix skrev:
Alla bostäder på hemnet hittar man ju även på Booli, men inte tvärtom, alla bostäder på Booli dyker inte upp på Hemnet.
Var man lägger sin annons är ju rätt egalt (bara att det är prisskillnad med Blocket, Hemnet eller Booli), men söka efter annonser gör man naturligtvis inte på Blocket eller hemnet, utan på Booli där det mesta dyker upp.
Jag pratade med fem mäklare i slutet av 2019, inget av kontraktsförslagen innehöll en sådan klausul och det var heller inget som fördes på tal. Tvärtom övervägde vi att avbryta försäljningen när det visade sig att marknaden tvärnitade i mars förra året och vi bara hade ett bud, på utgångspriset. Nu gjorde vi inte det av olika anledningar, men det hade inte varit några problem.Fairlane skrev:De senaste 8 åren har jag varit involverad i att sälja 2 lägenheter och en villa, olika tidpunkter, olika mäklare. Vid varje försäljning talade vi med flera mäklare innan vi skrev kontrakt med någon. Inte en enda gång har någon nämnt något om att vi förbinder oss att sälja till något specificerat belopp.
Handlar det inte om matt mäklaren vill ha betalt även om man backar. Vilket är fullt rimligt. Det är ju lika mycket jobb ändå.
AndersPS skrev:
Aldrig sett ett sådant kontrakt.
Du väljer själv till vem och till vilket pris du vill sälja till.
Högsta priset hjälper inte heller utan man kan välja själv om personkemin inte passar.
Hade två fastigheter bredvid varandra och för mig som skulle bo kvar och bli granne med nya köparna så är man extra noga med vem man säljer till.
Nej, om de misslyckas med att sälja till utsatt pris så har de ju inte lyckats med sitt uppdrag. Men om mäklaren sköter sitt jobb och säljaren ångrar sig är det en annan sak.
Det hade jag missat - gick nu in på Booli och upptäckte just att för oss intressanta objekt fanns där men inte på Hemnet. Tack så mycket för tipset!Mikael_L skrev:Varför folk öht använder Hemnet för att leta efter bostad är för mig ett mysterium.
Alla bostäder på hemnet hittar man ju även på Booli, men inte tvärtom, alla bostäder på Booli dyker inte upp på Hemnet.
Var man lägger sin annons är ju rätt egalt (bara att det är prisskillnad med Blocket, Hemnet eller Booli), men söka efter annonser gör man naturligtvis inte på Blocket eller hemnet, utan på Booli där det mesta dyker upp.
Hej!Keiller skrev:
Jag är lite försiktig med att ge exakta detaljer för jag vill inte skada någons varumärke eller yrkesverksamhet med det här inlägget, eller affären heller för den delen, men buden är över utgångspriset och har gått upp så högt nu att det räcker för att vår husaffär ska gå i lås.
Jag tycker ni ska skippa mäklarens lockpris och sätta ut huset till det pris ni vill ha.
Köpte själv hus före lägenhet var såld. Hade ett bra bud men den klev av och näste budgivare ville sänka.
Under tiden hade jag överbryggningslån. Lägenhet blev sedan såld ett par månader senare och ett bud näa utgångspriset dvs det jag ville ha för den!
Hör med banken om ni kan få sk överbryggningslån o sätt pris på radhuset som ni kan acceptera.
Lycka till
Köpte själv hus före lägenhet var såld. Hade ett bra bud men den klev av och näste budgivare ville sänka.
Under tiden hade jag överbryggningslån. Lägenhet blev sedan såld ett par månader senare och ett bud näa utgångspriset dvs det jag ville ha för den!
Hör med banken om ni kan få sk överbryggningslån o sätt pris på radhuset som ni kan acceptera.
Lycka till
Jag håller med och jag har också funderat mycket på den frågan: Vad är det som är fel egentligen? Om jag kunde identifiera den här huden så vore det mycket lättare. Det är nog inte bara en "hund begraven" här utan flera faktorer som samverkar. Jag har inte undanhållit information här som skulle kunna ge en annan bild utan öppet och med ärligt uppsåt bett om hjälp i en situation som jag själv kände mig villrådig i. Däremot har jag inte gett alla detaljer i summor etc . En sak som uppenbarligen kan spela roll som någon skriver är tidpunkten på året. JM Markarbetaren skrev:Jo men det är mr Market som bestämmer värdet. Om mr Market säger att värdet är 5Msek 1 Juni och byggnadsnämnden klubbar igenom att det ska byggas en fabrik/flyktingförläggning/nattklubb (fritt val) i anslutning till bostaden den 5 Juni så vill inte mr Market betala lika mycket den 6 Juni, även om 2 års historik med 20 försäljningar säger 5Msek.
I alla såna här trådar (vi har en annan där det nekades lån av nån anledning) så läser/ser vi bara en sida av myntet. Anledningarna kan vi bara spekulera i, men oftast så är det nånting som inte kommer fram, om det undanhålls av TS eller missas kan vi heller inte veta. Dock verkar marknaden betala absurda priser för hus, bilar, båtar, ALLT i dessa dagar så det verkar onekligen som en hund ligger begraven här. Vad hunden består av? Vaccinering så folk bokar resor sista veckan? Jag har ingen aning.
ag har också börjat fundera på om mitt hem kanske ändå inte är så attraktivt för andra; det är inga lyxiga och trendiga materialval som alla vill ha nu för tiden utan det mesta är ganska enkelt och klassiskt (vita köksluckor, vitt kakel i badrum och i kök, vitmålade väggar, ekparkettgolv), den perfekta basen för oss och vår inredning, men kanske inte för den som vill ha det där topphemmet som sticker ut. Å andra sidan har hus som är rena renoveringsobjekten gått riktigt bra här, och nästan lika dyrt som de renoverade så det kan inte vara hela anledningen.
En anna möjlig "hund" skulle kunna vara att annonsen faktiskt har hamnat under fel kategori på hemnet och därför inte har attraherat rätt målgrupp. Det skulle förklara varför de som är intresserade nu och budar är de som har upptäckt huset av en slump när de gått förbi och sett skyltarna... En granne uppmärksammade mig på detta.
Det hela har gått så fort. Bostaden skulle ut så fort på hemnet för att hinna säljas innan sommaren; och detta sammanföll dessutom med en övermänskligt intensiv jobbperiod vilket resulterade i extremt lite sömn under flera dygn tid eftersom allt skulle göras i ordning för fotografering och visning. Det kan säkert finnas flera "hundar" som vi inte riktigt är medvetna om och har haft ordentlig koll på.
I IHLi skrev:Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:
Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.
Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.
Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.
Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".
Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.
Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?
Ha en bra dag alla!
Nu har budgivningen kommit upp till nivåer som vi kan klara vår husaffär med. Den som köper vårt radhus kommer att göra en riktigt bra affär. Och det känns otroligt roligt; det unnar vi dem och det känns roligt att få sälja till någon som kan få den starten i huset. Sett på det stora hela gör vi ingen dålig affär heller om man slår ihop det med vår husaffär nu som blev en bra affär för oss.I IHLi skrev:Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:
Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.
Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.
Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.
Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".
Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.
Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?
Ha en bra dag alla!
Det gör inget att vi säljer för mycket lägre pris än det uppskattade värdet och mycket lägre än de andra har sålt för under året. Vi har gjort en bra vinst i alla fall och jag är bara så tacksam över att vi har fått bo här under alla de här åren. Här har vi haft det så bra. Vi har bott i ett så fint område, nära fin natur och de bästa tänkbara grannar som kommer att vara våra vänner för livet. Här har våra barn fått en bra start i bra skolor och förskolor, och fullt med små kompisar att springa runt och leka med. Här har vi verkligen älskat varandra och livet. Jag vet inte vad man mer kan begära.
Nu släpper jag det här och hoppas att blivande köpare som flyttar in i vårt hus vårdar det väl och får många fina år i det precis som vi har haft. Vi går inte med förlust och någon annan kommer att göra en riktigt bra affär.