S
S Strontus skrev:
Utsikten har allt med tomtens läge att göra. Utsikten i sig självt må vara gratis, men att få äga en bit mark varifrån du har den utsikten är knappast gratis, och du lär vara rätt ensam om åsikten att det bara är idioter som betalar för det.
Det var inte då hiskeligt stor skillnad på tomters lägen före Denniskrisen. Efter däremot när amortering försvann och räntan sjönk med bibehållna ränteavdrag så började läget kosta pengar. I mina ögon är det jäkligt lustigt att läge och utsikt blev något som man kunde tjäna pengar på efter det men inte före. Då hade läget mycket mindre påverkan på priserna, för då köpte folk ett hus.
Dessutom har läget tydligen bara betydelse så länge den finns i storstads närhet. Skulle man köpa en "fin utsikt" uppe i norrland skulle priset bli mycket lägre. Fast det är klart, det är ju långt från en fräsig storstad.
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Jo det har alltid varit stor skillnad i pris mellan attraktivt läge och ”normalläge”. Men sjunkande räntor, och faktorer som slopad fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, gör att fler har möjlighet att betala för dyra bostäder. Efterfrågan ökar, tillgången relativt oförändrad ger högre pris. Därmed är skillnaderna tydligare idag.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Det var inte då hiskeligt stor skillnad på tomters lägen före Denniskrisen. Efter däremot när amortering försvann och räntan sjönk med bibehållna ränteavdrag så började läget kosta pengar. I mina ögon är det jäkligt lustigt att läge och utsikt blev något som man kunde tjäna pengar på efter det men inte före. Då hade läget mycket mindre påverkan på priserna, för då köpte folk ett hus.
Dessutom har läget tydligen bara betydelse så länge den finns i storstads närhet. Skulle man köpa en "fin utsikt" uppe i norrland skulle priset bli mycket lägre. Fast det är klart, det är ju långt från en fräsig storstad.

Nu är ju läget inte bara fin utsikt utan även närhet till annat som jobb, sjukhus, släktingar, kommunikation, affärer, skolor osv.
Inte alla vill ha fin utsikt i Norrland och kanske få skotta 4 km enskild väg ut till allmän väg.
5 mil till närmaste skola.
25 mil till sjukhus osv.
Om du trivs med ditt läge innebär inte det att alla tycker som du men att kalla folk för idioter för att dom vill bo och betala för sitt drömläge tycker inte jag är ok!!!!!!
 
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
S Stego1 skrev:
Det var inte då hiskeligt stor skillnad på tomters lägen före Denniskrisen. Efter däremot när amortering försvann och räntan sjönk med bibehållna ränteavdrag så började läget kosta pengar. I mina ögon är det jäkligt lustigt att läge och utsikt blev något som man kunde tjäna pengar på efter det men inte före. Då hade läget mycket mindre påverkan på priserna, för då köpte folk ett hus.
Dessutom har läget tydligen bara betydelse så länge den finns i storstads närhet. Skulle man köpa en "fin utsikt" uppe i norrland skulle priset bli mycket lägre. Fast det är klart, det är ju långt från en fräsig storstad.
Det låter som att du inte håller med om begreppen utbud och efterfrågan.
Även i Norrland så är det stor skillnad i pris baserat på läget, även om det kanske inte är lika stor skillnad som på platser där fler söker bostad.
Jag talade för några år sen med en person boende i Skutskär. Han sa då att priset för bostaden varierade rejält beroende på om man bodde i vindriktning från pappersmassafabriken eller inte (ja, vinden vänder, men den har oftare en riktning än en annan). Jag har inte verifierat detta, men jag är fullständigt övertygad om att det stämmer.
Skutskär har drygt 7000 invåndare i kommunen att jämföra med Vetlandas 13500, så det är inte frågan om någon storstad precis. Avstånd till en större stad är dock klart högre i Vetlanda.
Det är helt enkelt inte alls märkligt att ett bostad (liksom det mesta andra) blir dyrare om det är fler som vill ha den än om det är få som vill ha den.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Z Zlade skrev:
Du cyklar med äpplen och päron. Du kan aldrig bli tvingad att sälja till ett visst pris oavsett vilket pris det är.
Och man behöver som säljare inte sälja till den som lagt högsta bud heller……
Vem man säljer till och för vilken summa är upp till den som säljer. Mäklarens situation och de regler de ska följa är en annan sak.
 
Fairlane
Jag gjorde just en snabb koll på priserna i Vetlanda kommun (kommunen där Stego1 bor) på villor till salu, mellan 150 kvm och 200 kvm. Samtliga bostäder nära Vetlanda centrum kostade 2,5 miljoner och uppåt. Dyraste huset utanför låg på 1,7 miljoner så det är nog inte bara storstad som spelar in...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
KristinaRT
Jisses, bostadspriserna varierar verkligen inom Sverige…..

Förutom sådant som utsikt spelar också väderstreck roll. Hur kul är det att ha trädgård i norr (speciellt på en liten tomt m stort hus) eller balkong i österläge? Där vi bodde innan gick vissa lgh för signifikant lägre summor bara för att de hade balkong åt öster eller norr. De med balkong åt söder/väster gick för mer (husen låg i fyrkanter m innergård, så det fanns identiska lgh m balkong åt olika väderstreck)….
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
När husmarknaden rusat som den gjort så är det säkert svårt att sätta ett korrekt utgångspris. Försöker man dessutom med lockpris så kan det bli ännu mera fel.

Nu får ju säljaren göra som den vill men jag tycker det är osnyggt med lockpriser då man bara lockar till sig fel kunder och kanske missar de som hade tänkt sig något dyrare.

Det andra ännu större problemet är just om man inte får så många budgivare så startar priset på fel nivå.
Det tredje problemet är att om försäljningen går trögt så blir det svårt att höja priset.

Ett lågt utgångspris kan signalera att huset är i stort behov av renovering.
 
Fairlane
Visst varierar priserna och det finns massor med faktorer, sjöutsikt/fjällutsikt är bara en av många.

Mina föräldrar köpte sitt hus 1973, dvs väldigt många år innan Denniskrisen.

De sålde ett cirka 10 år gammalt hus i en Stockholmsförort, med nära till Centrum och köpte ett nybyggt hus i samma förortsområde, men längre till Centrum. Vid det första huset var det gångavstånd till Centrum med affärer, bank, apotek och tunnelbana. Det nya huset var längre från Centrum, man fick ta buss eller cykla.

Hus 1 (det som såldes) var 10 år gammalt, tre våningar, rätt opraktiskt designat, men nära affärer etc.
Hus 2 (det som köptes) var splitter nytt, två våningar, smart planerat, större, men längre till Centrum.

De fick mer för hus 1 än vad de betalade för hus 2. Folk värdesatte tydligen redan då, långt före Denniskrisen, avstånd till affärer, bank, post och apotek, mer än det större och smartare byggda huset.
Idag så är jag helt övertygad om att det hus de valde är mer värt och återigen är läget viktigt. Hus 1 har hamnat i ett lite tuffare område med hårdare skolor etc, medan hus två ligger i ett lugnt område med mindre skolor. Vad folk värdesätter om 20-30 år återstår att se, men att det skulle kopplas till Denniskrisen ser jag inte.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Skutskär har drygt 7000 invåndare i kommunen att jämföra med Vetlandas 13500, så det är inte frågan om någon storstad precis. Avstånd till en större stad är dock klart högre i Vetlanda.
Det är helt enkelt inte alls märkligt att ett bostad (liksom det mesta andra) blir dyrare om det är fler som vill ha den än om det är få som vill ha den.
Det där stämmer inte redigt, du läste nog på fel rad på Wikipedia. Vetlanda city har drygt 13 000 invånare, hela kommunen har 27 560 invånare.
I Vetlanda finns dessutom Biltema, gör det det i Skutskär :thinking:? Stackars människor om det inte gör det, lukt från massabruket men ingen körv....

Noterbart på Småländska Höglandet är att det är relativt sett höga bostadspriser i industristaden Vetlanda, som ändå saknar både motorväg och elektrifierad järnväg (men som sagt har Biltema). Den mindre grannstaden Sävsjö som också är hårt industrialiserad har betydligt lägre bostadspriser, även om man har Södra stambanan rätt igenom kommunen, men ingen motorväg (eller Biltema). Den norra grannstaden Eksjö, en gammal militärstad där man behållit mycket av den gamla bebyggelsen, är markant dyrare för bostadsköpare än Vetlanda, trots lika dåliga kommunikationer som Vetlanda (och inget Biltema).
 
Fairlane
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det där stämmer inte redigt, du läste nog på fel rad på Wikipedia. Vetlanda city har drygt 13 000 invånare, hela kommunen har 27 560 invånare.
Jag jämförde "city" mot "city", så siffrorna verkar korrekt med vad du angivit. Skutskär verkar vara lite delat på två kommuner (Älvkarleby och Gävle) så det är lite svårare att jämföra tycker jag. Poängen stämmer nog rätt bra ändå, att prisskillnader baserat på läge inte är unikt för storstäder.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I Vetlanda finns dessutom Biltema, gör det det i Skutskär :thinking:? Stackars människor om det inte gör det, lukt från massabruket men ingen körv....
Ingen aning, kanske åker de till Gävle, vad vet jag. Där finns å andra sidan mer än i Vetlanda. ;)

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Noterbart på Småländska Höglandet är att det är relativt sett höga bostadspriser i industristaden Vetlanda, som ändå saknar både motorväg och elektrifierad järnväg (men som sagt har Biltema). Den mindre grannstaden Sävsjö som också är hårt industrialiserad har betydligt lägre bostadspriser, även om man har Södra stambanan rätt igenom kommunen, men ingen motorväg (eller Biltema). Den norra grannstaden Eksjö, en gammal militärstad där man behållit mycket av den gamla bebyggelsen, är markant dyrare för bostadsköpare än Vetlanda, trots lika dåliga kommunikationer som Vetlanda (och inget Biltema).
Precis, det finns många faktorer som spelar in, även om Stego1 anser att det i princip borde baserat på kostnaden att bygga huset, inget mer.
 
  • Gilla
Gunsankan och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Aldrig sett ett sådant kontrakt.
Du väljer själv till vem och till vilket pris du vill sälja till.
Högsta priset hjälper inte heller utan man kan välja själv om personkemin inte passar.
Hade två fastigheter bredvid varandra och för mig som skulle bo kvar och bli granne med nya köparna så är man extra noga med vem man säljer till.
Som jag skrev i tidigare svar har det ingenting med relationen mellan dig och köpare att göra, utan det är mäklaren som kräver att du accepterar det begärda priset, detta troligen för att skydda sig själva mot anklagelser om lockpriser när säljaren tjurar - eller helt enkelt för att kunna få till ett avslut.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Som jag skrev i tidigare svar har det ingenting med relationen mellan dig och köpare att göra, utan det är mäklaren som kräver att du accepterar det begärda priset, detta troligen för att skydda sig själva mot anklagelser om lockpriser när säljaren tjurar - eller helt enkelt för att kunna få till ett avslut.
Mäklaren kan inte kräva någonting.
Jag som köpare bestämmer både pris och köpare.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/...la-utgangspriset-pa-ett-hus-eller-en-lagenhet
 
I IHLi skrev:
Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:

Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.

Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.

Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.

Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".

Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.

Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?

Ha en bra dag alla!
lägg aldrig ut något med ett lockpris, sjukt irriterande. Man lägger ut för det priset man kan tänka sig att släppa den för.. Sen hoppas man på budgivning
 
  • Gilla
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
Skaftöö Henrik_Skaftö skrev:
lägg aldrig ut något med ett lockpris, sjukt irriterande. Man lägger ut för det priset man kan tänka sig att släppa den för.. Sen hoppas man på budgivning
Lockpriser lockar köpare och då får man mer spekulanter och större chans på budgivning.
Där av använder tyvärr mäklare alltid lockpriser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.