Knepigt. Vi hade samma sits med att köpa nytt först och sälja det gamla sen. Fick väl inte mer än ett riktigt bud och tog det. Nog om det. Lockpriser var på agendan för många år sen och då ville man ha bort oseriösa mäklare som inte satte ett pris i närheten av marknadsvärdet. I vårt fall försökte vi ha ett så marknadsmässigt pris som möjligt och inget lockpris, vilket blev bättre för alla parter till slut där alla kände sig som vinnare och var nöjda. Som jag förstod det ville mäklaren bara locka med ett orimligt lågt pris. För mig är det en oseriös mäklare. Om det går; Byt mäklare, håll huvudet kallt och sälj om några månader till marknadsmässigt pris. Lycka till!

I IHLi skrev:
Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:

Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.

Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.

Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.

Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".

Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.

Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?

Ha en bra dag alla!

Har hamnat i liknande situation själv en gång men då var marknaden medioker. Mäklaren satte ett pris på ca 1M under vad jag ville ha. Jag var emot lockpriser då och är det fortfarande exakt pga av den situationen du är i nu.

Fick ett par bud på eller precis över lockpriset men sålde inte. Jag fick vänta en månad och lade ut lägenheten igen en månad senare med en ny mäklare som fick priset jag ville ha.

Tror att din legat ute för länge och du måste ta bort den från marknaden. Ta nya foton och börja om efter en kortare paus.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Problemet är att ni lagt ut huset till försäljning för nära semesterperioden.

Gör det ni kan för att ta bort huset till försäljning och lägg ut det igen i slutet aug/ början sept. Så bör intresset och därmed priset vara i närheten av vad ni såg under våren (om inget oförutsett inträffar).

// Niklas

I IHLi skrev:

Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.

Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.

Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.

Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".

Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.

Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?

Ha en bra dag alla!
lockpris är väl förbjudet? sätts priset för lågt i jämförelse med marknaden tror folk att det är något fel på det, höj priset och ha is i magen, svårt att sälja över sommaren , september o oktober är bra säljmånder Lycka till

Leker man med elden riskerar man att bränna sig.

Redigerat:
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
A Avarage skrev:
Problemet är att ni lagt ut huset till försäljning för nära semesterperioden.

Gör det ni kan för att ta bort huset till försäljning och lägg ut det igen i slutet aug/ början sept. Så bör intresset och därmed priset vara i närheten av vad ni såg under våren (om inget oförutsett inträffar).

// Niklas
Säkert korrekt, men nu är ju huset sålt så det blir svårt att sälja det igen efter sommaren

• Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är helt absurdt att lockpriser kan vara tillåtet på det här viset. Har man ett utgångspris ska man väl för fan vara redo att sälja för det.
Nu förstår jag att det är mäklaren som rekomenderat att göra så. Men jag skulle tycka att det vore enormt mycket bättre om säljare var tvungen att sälja för bud på utgångspriset.
Lockpriser är INTE tillåtna och mäklaren ifråga ska anmälas och med underlaget här är bevisföringen inte svår. Resultat en varning eller uteslutning ur samfundet!

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Banken och ett brygglån är er räddning då ni har valt att ha objektet för länge som kommande plus att mäklaren har gjort riktigt fel.
Lockpriser är inte sjysta varken för köparen eller säljaren som kan hamna i liknande situation som ni.
Ta bort objektet från marknaden och lägg ut det på nytt med en ny första bild i början av augusti då brukar folk med köp-tankar vara mer aktiva igen:)

Önskar er lycka till!

Så fungerar marknaden

Houseypassion Houseypassion skrev:
Banken och ett brygglån är er räddning då ni har valt att ha objektet för länge som kommande plus att mäklaren har gjort riktigt fel.
Lockpriser är inte sjysta varken för köparen eller säljaren som kan hamna i liknande situation som ni.
Ta bort objektet från marknaden och lägg ut det på nytt med en ny första bild i början av augusti då brukar folk med köp-tankar vara mer aktiva igen:)

Önskar er lycka till!
Igen, huset är sålt.

• Gilla
bling och 3 till
  • Laddar…
Byt mäklare och lägg ut annonsen i början på augusti. Spendera sommaren på målning, styling och annat småfix.

Mikael_L
T Trossbotten skrev:
Byt mäklare och lägg ut annonsen i början på augusti. Spendera sommaren på målning, styling och annat småfix.
Försöker du bara vara humoristisk nu, eller läser du inte innan du svarar?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Inte om du får ett bud på 5 miljoner, men om du får endast ett bud.

Helt värdelöst blir inte huset även utan bud. Sänk priset lite till så vill någon köpa, om inte annat för att sedan sälja vidare den månad det är värt 6 msek.

Nu kan det ju vara så att köparen vet, eller gissar, att säljaren sitter på pottkanten iom att hen redan köpt ett hus och måste sälja snabbt och inte kan invänta nästa månad när det kanske är värt 6 msek igen och utnyttjar situationen. Den som har bråttom att avsluta affären (köpare eller säljare) har en sämre sits i förhandlingen.

En affär uppstår när köparen anser sig få något värt mer än summan hen betalar och säljaren anser den summan vara mer värd än objektet som säljs.
Det gäller nog enbart på varor och tjänster som köps i spekulativt syfte.
Köp och försäljning av privatbostäder har så många andra drivkrafter.

I IHLi skrev:

Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?i har

Ha en bra dag alla!
För det första är det ju närmast kriminellt att sälja med hjälp av "lockpriser". Den mäklare som gör det riskerar anmälan till Mäklarsamfundet. Nu är det ju så lyckligt i ert fall att bostaden är svårsåld till begärt pris, därmed kan man ju inte prata om "lockpris". Det är ju marknaden som avgör priset på er bostad, och bara ni kan avgöra om ni ska sälja till den köpare som är beredd att betala ert utgångspris. Vi har visning på en mindre brf-lägenhet i morgon, ska bli intressant att se hur många som kommer. Ingen aktivitet innan så "borttagen före visning" kunde vi ju glömma. Har dock satt ett pris som vi vill ha och i marknaden nu slutar många försäljningar på begärt pris plus några procent. Ett tips till er är att kolla på hemnet eller Booli på sålda objekt och se prisnivån och procent upp eller ned på utgångspriset. Då får ni en bra indikator på hur marknaden ser ut nu och ett tag tillbaka. Hur det blir i höst vet ju ingen...!

P Peter787 skrev:
Det gäller nog enbart på varor och tjänster som köps i spekulativt syfte.
Köp och försäljning av privatbostäder har så många andra drivkrafter.
Kan du utveckla ditt resonemang? Hus köps väl vanligen för att bo i och inte i spekulativt syfte. Marknadspriset uppstår oavsett syfte med affären.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.