Min bevakning på Hemnet har minskat med över 50% i utbud så det är bara dom gamla trögsålda kvar, nästan inget nytt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Det är otillåtet för mäklare att använda lockpriser som en medveten strategi. Det är inte otillåtet för säljare.
Det är väl bara en lek med ord? Det är väl mäklaren som håller i försäljningen.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det kan i svårsålda områden vara ett sätt att ha huset ute längre utan att försäljningen känns misslyckad.
Man har alltså lite bättre möjligheter att samla ihop några spekulanter för en budgivning
Lite som en förhandsvisning för en trögare marknad
Så är det nog. Man får ge det lite tid även om vi trodde att det skulle gå fortare.
Nu har det kommit igång en budgivning och det finns flera intresserade som har anmält sig och sagt att de ordnar med bank för att få lånelöfte, värdera sin egen bostad etc. så det finns ett litet hopp ändå. Men aldrig mer lockpris, känner mig så dum för att jag gick med på det. Varför ska man locka folk att tro, och väcka förhoppning, att de har råd med bostaden om de inte har det?

Tack för alla svar.

• Gilla
AnneOst och 32 till
  • Laddar…
I IHLi skrev:
Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:

Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.

Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.

Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.

Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".

Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.

Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?

Ha en bra dag alla!
I IHLi skrev:
Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:

Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.

Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.

Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.

Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".

Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.

Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?

Ha en bra dag alla!
Tack alla för svar. Det verkar som att vi får ge det lite mer tid helt enkelt. Nu har det kommit igång en budgivning och fler har visat intresse. Men aldrig mer gå med på att lägga ut till lockpris. Som att bita sig själv i svansen.

• Gilla
lidholmen och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
P Parkeringsvakten skrev:
Det är väl bara en lek med ord? Det är väl mäklaren som håller i försäljningen.
På sätt och vis har du väl rätt men skillnaden är ju att en mäklare faktiskt kan råka i trubbel (även om det är väldigt ovanligt) på grund av lockpriser eftersom det strider mot både fastighetsmäklarlagen och marknadsföringslagen. Det kan inte en säljare.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Staffans2000
I IHLi skrev:
Varför ska man locka folk att tro, och väcka förhoppning, att de har råd med bostaden om de inte har det?
Lockpris, tycker jag är rent korkat. Jag får genast tanken: -vad är det för fel på det här huset.

Staffans

• Gilla
Festlund och 18 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Lockpris, tycker jag är rent korkat. Jag får genast tanken: -vad är det för fel på det här huset.

Staffans
Håller helt med. Det var det första jag poängterade för mäklaren också och lite så har det blivit: folk undrar vad det är för fel på huset och det är inget fel.

• Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Jag hade blivit riktigt sur som spekulant om jag är enda budgivare och bjuder utropspris och då blir ombedd att höja mitt bud för att säljarna inte vill sälja till det pris huset ligger ute till.

Det tycker jag är riktigt dålig stil.

• Gilla
Nirre och 56 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Jag hade blivit riktigt sur som spekulant om jag är enda budgivare och bjuder utropspris och då blir ombedd att höja mitt bud för att säljarna inte vill sälja till det pris huset ligger ute till.

Verkligen!

• Gilla
Tibb och 3 till
  • Laddar…
Tror ditt enda val är och vänta. Du är ju redan ute på hal is och risken att läget försämras är ju marginellt. Det dyker säkert upp en hel del nya spekulanter. Men, sen är det anmärkningsvärt att banken värderar det så högt och mäklaren och ditt pris inte möts i närheten. Med tanke på att jag också bor i stor Stockholm och vet hur marknaden ser ut så brukar många jaga 5-10% rabatter på hus.

Frågan är ju snarare varför man ens får tanken till att för de första köpa så nära din smärtgräns ekonomiskt? Sen kan jag nog rekommendera att inte köpa innan du sålt om du är i en sån dålig ekonomisk situation. Det är precis såna där beslut som gör att alla vi andra ska drabbas av ökade prisnivå på hus för att en tyvärr ganska stor grupp människor ska lägga precis allt de har på bostaden.

• Gilla
Sommarstuga 2017 och 1 till
  • Laddar…
A
V Villa1949 skrev:
Det är oseriöst och ett slöseri med kundens tid. Samma sak med auktioner på nätet med lågt utropspris men högt reservationspris. Om man nu inte kan tänka sig att sälja för mindre än x kronor varför inte börja budgivningen där? Att starta lägre är ta spekulanterna för idioter och det är det dummaste du kan göra om du vill sälja något.

• Gilla
mejeriet och 17 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Tror ditt enda val är och vänta. Du är ju redan ute på hal is och risken att läget försämras är ju marginellt. Det dyker säkert upp en hel del nya spekulanter. Men, sen är det anmärkningsvärt att banken värderar det så högt och mäklaren och ditt pris inte möts i närheten. Med tanke på att jag också bor i stor Stockholm och vet hur marknaden ser ut så brukar många jaga 5-10% rabatter på hus.

Frågan är ju snarare varför man ens får tanken till att för de första köpa så nära din smärtgräns ekonomiskt? Sen kan jag nog rekommendera att inte köpa innan du sålt om du är i en sån dålig ekonomisk situation. Det är precis såna där beslut som gör att alla vi andra ska drabbas av ökade prisnivå på hus för att en tyvärr ganska stor grupp människor ska lägga precis allt de har på bostaden.
Misstänker att jag uttryckte mig lite otydligt i texten och jag har inte gett alla detaljer, men bankens värdering är egentligen inte något jag ifrågasätter. Den ligger i linje med de ganska många försäljningar 0-5 år tillbaka av liknande hus i området. Priserna har legat på en konstant och jämn hög nivå. Inte heller skulle ekonomin klassas som dålig och bedömningen som har gjorts är rimlig tror jag. Den smärtgräns som du talar om var inte så nära från början men blev det nu när lockpriset inte lockade.

Om vi bortser från den moraliska dimensionen av lockpriser. Så tror jag att det är en dålig strategi i många fall.
För mig är det ett lockpris när ett objekt läggs ut till avsevärt lägre pris än det mesta annat i området.
Om det mesta just nu bjuds upp 10-15% så är det ett lockpris om man förväntar sig 25% extra.
Och jag tror att det är en dålig strategi. Man kommer att missa ett antal starka spekulanter som egentligen tänker sig ett dyrare hus. De kommer inte ens att titta på ditt hus. Och det är just de spekulanterna man vill ha. Och även ”normalspekulanterna” kommer att tycka det känns obehagligt att bjuda upp långt mer än vad som är standard, trots att buden började lågt.
Lockpris är däremot bra för mäklare. De kan få välbesökta visningar (pluspoäng när de säljer sina tjänster), det kommer oftast att se ut som de är duktiga på att få en hög budgivning, ( bra när säljer sina tjänster). Det ger ofta en snabb affär ( mäklaren kan lägga sin tid på att hitta nästa uppdrag).
Mäklare är säljare. Men många har missuppfattat vad de säljer. Mäklare är inte bostadsförsäljare, de säljer tjänsten att sälja bostäder. Själva säljandet av bostaden är produktion för mäklaren. Det skall som annan produktion vara så effektivt och billigt som möjligt, och inte med högsta kvalitet, men acceptabel kvalitet.

• Gilla
Festlund och 18 till
  • Laddar…
Vi sålde vår lägenhet för några år sedan. Lägenheten ovanför, som var precis likadan som vår, var jätte lättsåld med flera budgivare som följde med lång upp. Vi la ut vår några veckor senare. I princip ingen var intresserad, efter några veckor fick vi den dock såld till utgångspris. Jag tror det var 500000 kr mindre än lägenheten ovanför. Det jag lärt mig av det är att även om något verkar väldigt logiskt, som i det här fallet att de som var intresserade av lägenheten ovanför även skulle vara intresserade av vår, så är det långt ifrån säkert att det är så. Det här gäller mycket mer än lägenhetsaffärer. Sen har jag även lärt mig att det underlättar om man kan acceptera att sälja till utgångspriset. Det är lättare stå emot köparnas låga bud och ändå verka seriös.

jag hoppas verkligen att det löser sig för er nu!

• Gilla
Mjukvarutönten och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi bortser från den moraliska dimensionen av lockpriser. Så tror jag att det är en dålig strategi i många fall.
För mig är det ett lockpris när ett objekt läggs ut till avsevärt lägre pris än det mesta annat i området.
Om det mesta just nu bjuds upp 10-15% så är det ett lockpris om man förväntar sig 25% extra.
Och jag tror att det är en dålig strategi. Man kommer att missa ett antal starka spekulanter som egentligen tänker sig ett dyrare hus. De kommer inte ens att titta på ditt hus. Och det är just de spekulanterna man vill ha. Och även ”normalspekulanterna” kommer att tycka det känns obehagligt att bjuda upp långt mer än vad som är standard, trots att buden började lågt.
Lockpris är däremot bra för mäklare. De kan få välbesökta visningar (pluspoäng när de säljer sina tjänster), det kommer oftast att se ut som de är duktiga på att få en hög budgivning, ( bra när säljer sina tjänster). Det ger ofta en snabb affär ( mäklaren kan lägga sin tid på att hitta nästa uppdrag).
Mäklare är säljare. Men många har missuppfattat vad de säljer. Mäklare är inte bostadsförsäljare, de säljer tjänsten att sälja bostäder. Själva säljandet av bostaden är produktion för mäklaren. Det skall som annan produktion vara så effektivt och billigt som möjligt, och inte med högsta kvalitet, men acceptabel kvalitet.
Håller med!! Det man som säljare kanske borde titta på när man väljer mäklare är inte ökningen från utgångspris till sista bud utan det genomsnittliga kvm-priset på sålda objekt. Det borde ge en indikation på vilken mäklare som är "bäst".

Därmed sagt är lockpriser en styggelse. Vad är vitsen med att sätta ett pris i prospektet som varken säljaren, mäklaren eller potentiella köpare accepterar eller tror på?

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.