110 672 läst · 259 svar
111k läst
259 svar
Svårt att sälja, mot all förmodan
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Låter som en seriös mäklare. Annars vet jag flera som hävdar att ” numera” är det ingen skillnad, går lika bra på sommaren men inte andra halvan av Juli, då går det inte sälja något alls, då har jag semester” Och ”numera…” hörde jag av en mäklare redan 1989, samma snack för ett år sedan när sonen bytte upp sig till större.
Det här att lägga ut hus som kommande är ju en ny trend känna det som. Personligen tror jag mer på strategin att lägga ut det och ganska snabbt få till ett stort intresse som inte påverkas av hur andra försäljningar slutar under flera veckors tid. Du vill få köpare förälskade i huset agera snabbt och inte helt genomtänkt för att få riktigt bra betalt.
Har du huset som kommande en lång period så är ju eventuella köpare förmodligen medvetna om att du har köpt nytt och kommer vara tvungen att sälja den dag huset väl läggs ut på försäljning. Inte bästa utgångspunkt vid förhandling mao.
Det du kan göra i dagsläget är väl att höra med banken om du kan få någon form av bryggloån där du säljer I ett senare skede.
Tycker dock att det är en stor risk ni tar då priserna kan sjunka och leda till ännu jobbigare sits.
Har du huset som kommande en lång period så är ju eventuella köpare förmodligen medvetna om att du har köpt nytt och kommer vara tvungen att sälja den dag huset väl läggs ut på försäljning. Inte bästa utgångspunkt vid förhandling mao.
Det du kan göra i dagsläget är väl att höra med banken om du kan få någon form av bryggloån där du säljer I ett senare skede.
Tycker dock att det är en stor risk ni tar då priserna kan sjunka och leda till ännu jobbigare sits.
Nej. Men ett aktuellt värde. Teoretiskt kan man då säga att ett hus saknar värde innan ett eventuellt bud inkommit. Så är det naturligtvis inte. Det jag opponerar mig emot, är när säljaren bestämt påstår sig veta värdet på huset. Ibland med förtvivlan i rösten, sägandes: - jag förstår inte varför folk inte vill betala. För huset är ju värt x:kr.H hempularen skrev:
Lite grand som med aktier. Ena stunden är de värda ditt, andra datt.
Staffans
Kan bara hålla med. Risken med att vänta och sälja till marknaden gått ner så man kan fynda nytt hus men blir förvånad då ens eget hus också tappat i värde under samma period.Staffans2000 skrev:Nej. Men ett aktuellt värde. Teoretiskt kan man då säga att ett hus saknar värde innan ett eventuellt bud inkommit. Så är det naturligtvis inte. Det jag opponerar mig emot, är när säljaren bestämt påstår sig veta värdet på huset. Ibland med förtvivlan i rösten, sägandes: - jag förstår inte varför folk inte vill betala. För huset är ju värt x:kr.
Lite grand som med aktier. Ena stunden är de värda ditt, andra datt.
Staffans
Det är väl ingen svår fråga? Antingen säljer ni för aktuellt bud, eller så pausar ni över sommaren. Vad skulle alternativet vara, liksom? Höja utgångspriset och tro att folk inte märker det? Hur tänker du att det ska "lösa sig"?I IHLi skrev:Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:
Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.
Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.
Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.
Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".
Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.
Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?
Ha en bra dag alla!
Ett knepigt dilemma. Under våren har det varit rusning efter bostäder i ert område med prishöjningar. Nu under sommaren är det stiltje och ni får halvdana bud. Till hösten är det en ny marknad. Det kan vara så att rusningen från i våras tar ny fart, men det finns också en risk för stagnation eller rent av nedgång om det händer något som påverkar marknaden negativt. Så ert val är beroende av hur länge ni kan få övergångslån och vilken risk ni är villiga att ta.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 550 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 550 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Jag tror att det egentligen begåtts tre fel:
1. Vänta in sommaren (oavsiktligt). Många har andra tankar då. På samma sätt som ni inte ville sälja innan ni fått klart med nytt boende pga skolan är det nog många som vill veta var barnen ska gå i skolan till hösten, men framför är folk i semester tankar.
2. På gång är lockande, men drar det ut för mycket går man vidare. Ett hus vi var intresserade av förut låg ute som på gång rätt länge. I början höll man koll, men när veckorna gick ledsnade man.
3. Utgångpris en miljon under likvärdiga objekt kan göra att man undrar om något är fel. Där beror de lite på om normalt pris är 3 miljoner och ni går ut för 2, eller om normalpris är 6 miljoner och ni går ut med 5.
Nu har ni väl två val, sälja till det vid ni har alternativt se om ni kan få ok från banken att sälja till hösten. Endast ni och banken vet om alternativ två är ett alternativ.
1. Vänta in sommaren (oavsiktligt). Många har andra tankar då. På samma sätt som ni inte ville sälja innan ni fått klart med nytt boende pga skolan är det nog många som vill veta var barnen ska gå i skolan till hösten, men framför är folk i semester tankar.
2. På gång är lockande, men drar det ut för mycket går man vidare. Ett hus vi var intresserade av förut låg ute som på gång rätt länge. I början höll man koll, men när veckorna gick ledsnade man.
3. Utgångpris en miljon under likvärdiga objekt kan göra att man undrar om något är fel. Där beror de lite på om normalt pris är 3 miljoner och ni går ut för 2, eller om normalpris är 6 miljoner och ni går ut med 5.
Nu har ni väl två val, sälja till det vid ni har alternativt se om ni kan få ok från banken att sälja till hösten. Endast ni och banken vet om alternativ två är ett alternativ.
Det kan i svårsålda områden vara ett sätt att ha huset ute längre utan att försäljningen känns misslyckad.
Man har alltså lite bättre möjligheter att samla ihop några spekulanter för en budgivning
Lite som en förhandsvisning för en trögare marknad
Man har alltså lite bättre möjligheter att samla ihop några spekulanter för en budgivning
Lite som en förhandsvisning för en trögare marknad
Lockpris sommartid var ju himla djärvt av mäklaren. Dels är det inte ok att använda lockpriser generellt, dels så funkar det ju bara när det finns flera spekulanter — vilket är ovanligt sommartid (med undantag för förra året). Nu är ju pandemin, med lite tur, på väg bort, så folk har inte heller samma intresse av att betala massa pengar för ett hus de inte är i i samma omfattning. Enda sättet att skadebegränsa (om ni inte har råd att ta förlusten) är nog att plocka ner annonsen, så folk inte längre ser den och så att Hemnet hinner nollställa statistik, och sen prova igen — med rätt utgångspris — i augusti.
Jo, även de som letar efter nytt boende tar semester, verkar det som. Hela landet är ju stendött under juli, så det är kanske inte så konstigt egentligen.S SueCia skrev: