128 869 läst · 1 709 svar
129k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Cyklister är oftast även bilister och gående. De som är emot cyklister cyklar däremot nästan aldrig, elelr väldigt sällan, och är väldigt osäkra när de gör det.P pmd skrev:Jag tycker mig ana en polarisering bland deltagarna i den här tråden. Det finns en cyklistfalang och en bilistfalang, med några som inte lätt kan placeras i den ena eller den andra falangen.
Är inte de flesta av oss båda bilister och cyklister i mer eller mindre grad? Borde inte alla vinna på att den här polariseringen upphör? Både i tråden och i verkligheten. Eller är det ett tidens tecken. I den allmänna samhällsdebatten ser jag allt mindre vilja att förstå sin meningsmotståndares ståndpunkt och alltfler nedsättande kommentarer om andra.
Låt oss ändra på det!
Ett vanligt påstående från bilister som inte själva cyklar är att "alla" cyklister är ouppmärksamma och aldrig ser sig för. De har inte förstått att man från cykelsadeln har väldigt bra uppsikt, och förhoppningsvis även hörsel, vilket innebär att jag med endast en lätt vridning på huvudet ser bakom mig. De verkar tro att cyklister bara ser rakt fram och att man måste vrida huvudet bakåt för att se bakåt.
Många blir även skrämda när en cyklist gör bedömningen att det inte är något problem att hinna över så länge bilisten bibehåller ´hastigheten och "kastar sig ut med dödsförakt". Att bli skrämd av att något plötsligt dyker upp framför bilen är i sig inte farligt. Däremot är det en varningsklocka till den bilisten om att öka uppmärksamheten.
Den här matematiken får du allt beskriva tydligare för det förstår jag inte!D djac skrev:Jag tror att det är för att många som kör bil har erfarenhet av "snabba" cyklister, precis som någon beskrev med matematik så kan hög hastighet göra det omöjligt för bilisten, om man är i korsning där cyklister kan dyka upp från flera håll, ofta kombinerat med fotgängare, så kan det rent faktuelt bli omöjligt att upptäcka en cyklist.
Nyanseringen här är att många inte går med på att helt friskriva cyklister från allt ansvar.
Vi ser ju att det i den aktuella korsningen är mycket god sikt. Bilisten kunde uppenbarligen bedöma att det inte fanns några bilar att väja för, trots att dessa sannolikt kör runt 50. Hur snabbt ska en cyklist köra för att bli osynlig, och vilka fysikaliska lagar är det som gäller?
Varför är en cyklist som kör 20-30 kmh en osynlig fartdåre, men en bil som kör 20-30 är superlångsam?
Hur? Det kräver ju att bilisten PARKERAR på passagen, och att cyklisten eller den gående faktiskt stannar kvar på platsen, samt att bilföraren inte inser att hen kommer att dömas för misshandel.T TH885 skrev:
Jag har visserligen blivit nerslagen med en dörr i ett sådant läge, men det enda jag gjorde då var att vinka åt bilisten att backa så att jag kunde passera. Vissa gubbar blir sjukt arga när de vet att de har fel.
Nu bor nog flera här på ställen där slagsmål osv är naturliga inslag, på många andra ställen finns det människor med extrema våldskapital och om man slår handen i deras bil så vill jag inte ans spekulera i vad som händer. Det skrivs ibland om mindre kontroverser än detta och det kan sluta riktigt illa, jag avråder skarpt från sånt beteende, om inte annat så av självbevarelsedrift.T TH885 skrev:
Du får fundera själv, de flesta stadsmiljöer erbjuder inte oändlig sikt, om man som bilförare tex ska bevaka tre eller fler möjliga cykelvektorer och lika många sådana för fotgängare så kan du bara kolla av dessa i ett visst tempo, om då någon cyklar så snabbt att de hinner in framför, kanske under, din bil på kortare tid än du kan vrida huvudet åt det hållet igen, så är det schack matt.Anna_H skrev:Den här matematiken får du allt beskriva tydligare för det förstår jag inte!
Vi ser ju att det i den aktuella korsningen är mycket god sikt. Bilisten kunde uppenbarligen bedöma att det inte fanns några bilar att väja för, trots att dessa sannolikt kör runt 50. Hur snabbt ska en cyklist köra för att bli osynlig, och vilka fysikaliska lagar är det som gäller?
Varför är en cyklist som kör 20-30 kmh en osynlig fartdåre, men en bil som kör 20-30 är superlångsam?
Jag vet ju inte vad du tycker egentligen men det du skriver låter påskina att man ska absolut inte samarbeta i trafiken utan cyklister ska ha cart blanche och sen är det alltid någon annans fel om en cyklist hamnar i en incident.
Du skulle bli förvånad över vad som ingår i det mänskliga att missa, speciellt när man utför rutinuppgifter.Anna_H skrev:
Däremot sympatiserar jag med att man inte får missa saker hur som helst men det är milsvid från att inte förstå eller acceptera att det är så.
Om du känner någon som är kommersiell pilot så kan de med största säkerhet berätta dråpliga historier för dig på ämnet och om du ber snällt också hur man arbetar för att upptäcka och undvika liknande missar.
Slutligen, som en del redan skrivit, som cyklist/motorcyklist ska man anta att ingen ser en och ta höjd för detta, som motorcyklist handlar det oftast om man ska överleva sin hobby.
Att som du har skrivit öka farten och försöka hinna ut framför bilarna för att överraska bilisten är dåligt beteende.