P
Jag tycker mig ana en polarisering bland deltagarna i den här tråden. Det finns en cyklistfalang och en bilistfalang, med några som inte lätt kan placeras i den ena eller den andra falangen.

Är inte de flesta av oss båda bilister och cyklister i mer eller mindre grad? Borde inte alla vinna på att den här polariseringen upphör? Både i tråden och i verkligheten. Eller är det ett tidens tecken. I den allmänna samhällsdebatten ser jag allt mindre vilja att förstå sin meningsmotståndares ståndpunkt och alltfler nedsättande kommentarer om andra.

Låt oss ändra på det!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Egentligen borde jag inte bemöda mig med att svara dig då du uppenbarligen saknar läsförmåga.
Men jag känner ändå att jag måste fråga. Med tanke på att jag nästan var helt över en av de bredaste cykelpassagerna vi har i hela kommunen, eller faktiskt så är det nog den bredaste. Och hon kör in i mitt bakdäck när jag nästan är helt över.

När är det OK att vara ute på cykelpassagen där du anser att man ska väja för cyklisten?

Egentligen är väl frågan, hur är det ens möjligt att köra in i en cyklist på en cykelpassage om den inte redan befinner sig i cykelpassagen?
Jadu, ska vi diskutera matematik? Hur fort körde du uppskattningsvis? Du kommer 10m på en sekund i 36 km/t. Är det rimligt att anta att du körde 10-15 km/t? Hur bred är en bil? Inser du att du färdas minst 3-4 meter på en sekund i den hastigheten? Vet du att den normala reaktionstiden är 0,5-1 sekund? Förstår du att bromsning sker först efter reaktionen? Hur långt har du nu färdats?

Räkna lite på det, det är ganska uppenbart att du inte var ute i korsningen redan, då hade bilen behövt hålla ganska mycket högre fart än du för att den kollision du beskriver skulle kunna ske. Eftersom jag absolut inte saknar läsförmåga, din otrevliga fan, så vet jag att det var inte alls så du beskrev situationen i ditt första inlägg.

Det är alltså så att, cyklister är de som har väjningsplikt vid flest tillfällen av alla i trafiken, men också de som ignorerar sitt ansvar mest.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
S SueCia skrev:
Egentligen borde jag inte bemöda mig med att svara dig då du uppenbarligen saknar läsförmåga.
Men jag känner ändå att jag måste fråga. Med tanke på att jag nästan var helt över en av de bredaste cykelpassagerna vi har i hela kommunen, eller faktiskt så är det nog den bredaste. Och hon kör in i mitt bakdäck när jag nästan är helt över.

När är det OK att vara ute på cykelpassagen där du anser att man ska väja för cyklisten?

Egentligen är väl frågan, hur är det ens möjligt att köra in i en cyklist på en cykelpassage om den inte redan befinner sig i cykelpassagen?
Det kan ju ha varit så att du hade hög fart. Och du såg ju bilen innan, ändå körde du ut framför den - vilket är lite märkligt. Det är inte säkert att bilisten såg dig, förloppet tyder på det.

Sedan låter det lite märkligt att bilen fick en skada på motorhuven om sammanstötningen var som du beskriver den.

Det är något som inte stämmer, det hade varit intressant att höra bilistens version också, inte säkert att den låter likadant…
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och du såg ju bilen innan, ändå körde du ut framför den - vilket är lite märkligt. Det är inte säkert att bilisten såg dig, förloppet tyder på det.
Detta har du skrivit flera gånger i tråden. Det är ju inget märkligt alls med det:
  • Man är på väg över
  • Man ser bilen
  • Man ser att bilen saktar ner
  • Man kör då vidare.
Det är ju exakt så det går till de flesta gångerna. Bilarna stannar, cykeln kör på. Jag cyklar en hel del i Stockholm och det är mer regel än undantag att bilar stannar på cykelpassager, oavsett om de måste eller inte.

Jag förstår inte varför du ska försöka misstänkliggöra detta som är och låter helt normalt.
 
  • Gilla
JustDoIt och 5 till
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Detta har du skrivit flera gånger i tråden. Det är ju inget märkligt alls med det:
  • Man är på väg över
  • Man ser bilen
  • Man ser att bilen saktar ner
  • Man kör då vidare.
Det är ju exakt så det går till de flesta gångerna. Bilarna stannar, cykeln kör på. Jag cyklar en hel del i Stockholm och det är mer regel än undantag att bilar stannar på cykelpassager, oavsett om de måste eller inte.

Jag förstår inte varför du ska försöka misstänkliggöra detta som är och låter helt normalt.
Det lilla problemet med din beskrivning är ju att bilen inte stannade. Sannolikt såg bilisten inte ens cyklisten. Det måste vara något TS helt missuppfattat. Eller tror du bilisten körde på honom medvetet?

Alltså, cyklisten körde ut framför en bil trots att han såg bilen. Av någon anledning trodde cyklisten att bilen stannade, men det stämmer bevisligen inte… Bilistens version vet vi inget om, man kan bara gissa.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Det lilla problemet med din beskrivning är ju att bilen inte stannade. Sannolikt såg bilisten inte ens cyklisten. Det måste vara något TS helt missuppfattat. Eller tror du bilisten körde på honom medvetet?

Alltså, cyklisten körde ut framför en bil trots att han såg bilen. Av någon anledning trodde cyklisten att bilen stannade, men det stämmer bevisligen inte… Bilistens version vet vi inget om, man kan bara gissa.
Bilen saktade ner, enligt min beskrivning. Det är inte ett problem. Precis som jag skriver - väldigt vanligt och helt naturligt. En bil som saktar ner för att släppa fram en cykel. Händer hela tiden.

Uppenbarligen har ett missförstånd uppstått och sannolikt handlar det om att bilisten inte såg cykeln och saktade ner av helt andra skäl.

Så vad är det som är så märkligt med detta? Inget alls.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Bilen saktade ner, enligt min beskrivning. Det är inte ett problem. Precis som jag skriver - väldigt vanligt och helt naturligt. En bil som saktar ner för att släppa fram en cykel. Händer hela tiden.

Uppenbarligen har ett missförstånd uppstått och sannolikt handlar det om att bilisten inte såg cykeln och saktade ner av helt andra skäl.

Så vad är det som är så märkligt med detta? Inget alls.
Du vet inte om bilen saktade ner, det gissar du bara. Det vi vet är att cyklisten såg bilen, körde ut framför den och blev påkörd. Om bilen saktade ned eller inte är inte givet. Om den saktade ned så var det uppenbarligen inte för att hen såg cykeln. Så långt är vi väl överens.

Det märkliga är väl att cyklisten slutade ha koll på bilen. När jag cyklar eller går i trafiken har jag koll på övrig trafik. Däremot ser jag många som ger sig rätt ut i körbanan utan att ens kasta en blick på trafiken. Det är som om de inte har någon överlevnadsinstinkt alls, eller så litar de så mycket på att andra har koll.
 
Nissens Nissens skrev:
Du vet inte om bilen saktade ner, det gissar du bara. Det vi vet är att cyklisten såg bilen, körde ut framför den och blev påkörd. Om bilen saktade ned eller inte är inte givet. Om den saktade ned så var det uppenbarligen inte för att hen såg cykeln. Så långt är vi väl överens.

Det märkliga är väl att cyklisten slutade ha koll på bilen. När jag cyklar eller går i trafiken har jag koll på övrig trafik. Däremot ser jag många som ger sig rätt ut i körbanan utan att ens kasta en blick på trafiken. Det är som om de inte har någon överlevnadsinstinkt alls, eller så litar de så mycket på att andra har koll.
Bilen saktade ner. Det framgår av första inlägget
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Med samma argumentation borde att köra på oskyddad trafikant bedömas minst som mordförsök.
Normalt saknas uppsåt i dessa fall. Anfaller man en bil i syfte att väcka bilföraren är det uppenbart uppsåtligen. En avgrundsdjup skillnad om man se det ur ett straffrättsligt perspektiv. 😉
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du vet inte om bilen saktade ner, det gissar du bara. Det vi vet är att cyklisten såg bilen, körde ut framför den och blev påkörd. Om bilen saktade ned eller inte är inte givet. Om den saktade ned så var det uppenbarligen inte för att hen såg cykeln. Så långt är vi väl överens.

Det märkliga är väl att cyklisten slutade ha koll på bilen. När jag cyklar eller går i trafiken har jag koll på övrig trafik. Däremot ser jag många som ger sig rätt ut i körbanan utan att ens kasta en blick på trafiken. Det är som om de inte har någon överlevnadsinstinkt alls, eller så litar de så mycket på att andra har koll.
Jag gissar inte, det står i första inlägget klart och tydligt. Så jo, det är givet att bilen saktade ner.

Om bilen plötsligt började köra igen för att passera korsningen finns antagligen ingen tid att reagera och om du har koll på bilen eller inte spelar ingen roll om den börjar köra när du precis ska passera fronten - det handlar om ett förlopp som är över inom reaktionstiden.

Slutsats, helt naturligt förlopp när bilisten inte sett cyklisten och plötsligt ökar farten igen för att köra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
syfte att väcka bilföraren
Men uppsåtet är inte att hota, alltså saknas rekvisitet...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta har du skrivit flera gånger i tråden. Det är ju inget märkligt alls med det:
  • Man är på väg över
  • Man ser bilen
  • Man ser att bilen saktar ner
  • Man kör då vidare.
Det är ju exakt så det går till de flesta gångerna. Bilarna stannar, cykeln kör på. Jag cyklar en hel del i Stockholm och det är mer regel än undantag att bilar stannar på cykelpassager, oavsett om de måste eller inte.

Jag förstår inte varför du ska försöka misstänkliggöra detta som är och låter helt normalt.
Kan det vara så att bilisterna är mer rädda om sina bilar och ditt liv, än du är om din cykel och ditt liv?
 
X xyphax skrev:
Kan det vara så att bilisterna är mer rädda om sina bilar och ditt liv, än du är om din cykel och ditt liv?
Som bilist och cyklist tror jag att många bilister är mer rädda om lacken än något annat. Så länge det går att torka av är det ok...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Kan det vara så att bilisterna är mer rädda om sina bilar och ditt liv, än du är om din cykel och ditt liv?
Din fråga verkar inte ha med mitt inlägg att göra så kanske är det bättre att du startar en ny tråd och diskuterar det?

Din fråga förutsätter dessutom att jag tillhör den ena eller den andra gruppen vilket är fel.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Jag gissar inte, det står i första inlägget klart och tydligt. Så jo, det är givet att bilen saktade ner.

Om bilen plötsligt började köra igen för att passera korsningen finns antagligen ingen tid att reagera och om du har koll på bilen eller inte spelar ingen roll om den börjar köra när du precis ska passera fronten - det handlar om ett förlopp som är över inom reaktionstiden.

Slutsats, helt naturligt förlopp när bilisten inte sett cyklisten och plötsligt ökar farten igen för att köra.
Jo, det blir gissningar, jag tror att det handlar om ett missförstånd från cyklistens sida, att bilen skulle saktade ner mer än den faktiskt gjorde, du tror något annat.
Så vi kommer nog inte längre med det. ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.