Nissens Nissens skrev:
Jo, det blir gissningar, jag tror att det handlar om ett missförstånd från cyklistens sida, att bilen skulle saktade ner mer än den faktiskt gjorde, du tror något annat.
Så vi kommer nog inte längre med det. ☺️
Nej jag tror ingenting och gissar ingenting. Jag läser bara vad TS skriver. Att driva en tes att något helt annat egentligen skett är helt meningslöst och jag har noterat att du gör det rätt ofta. Det är meningslöst eftersom hela din ansats då blir spekulation. I varje tråd får vi utgå från den information som TS lämnar och diskutera utifrån det.

Om jag plötsligt får för mig att TS inte alls cyklade där han säger att han cyklade, och börjar diskutera utifrån min egen påhittade teori, så gör ju det inget annat än att göra diskussionen helt snurrig.
 
  • Gilla
JustDoIt och 9 till
  • Laddar…
D
MathiasS MathiasS skrev:
Detta har du skrivit flera gånger i tråden. Det är ju inget märkligt alls med det:
  • Man är på väg över
  • Man ser bilen
  • Man ser att bilen saktar ner
  • Man kör då vidare.
Det är ju exakt så det går till de flesta gångerna. Bilarna stannar, cykeln kör på. Jag cyklar en hel del i Stockholm och det är mer regel än undantag att bilar stannar på cykelpassager, oavsett om de måste eller inte.

Jag förstår inte varför du ska försöka misstänkliggöra detta som är och låter helt normalt.
Jag tror att det är för att många som kör bil har erfarenhet av "snabba" cyklister, precis som någon beskrev med matematik så kan hög hastighet göra det omöjligt för bilisten, om man är i korsning där cyklister kan dyka upp från flera håll, ofta kombinerat med fotgängare, så kan det rent faktuelt bli omöjligt att upptäcka en cyklist.

Nyanseringen här är att många inte går med på att helt friskriva cyklister från allt ansvar.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
MathiasS MathiasS skrev:
Bilen saktade ner, enligt min beskrivning. Det är inte ett problem. Precis som jag skriver - väldigt vanligt och helt naturligt. En bil som saktar ner för att släppa fram en cykel. Händer hela tiden.

Uppenbarligen har ett missförstånd uppstått och sannolikt handlar det om att bilisten inte såg cykeln och saktade ner av helt andra skäl.

Så vad är det som är så märkligt med detta? Inget alls.
Det jag ser missas helt av cyklisten här är något som jag lärde mig som barn redan, och mina barn fick lära sig tidigt, ögonkontakt, och mycket riktigt nämns det inte, möjligtvis för att cyklisten kom i så hög hastighet att det inte hanns med? (det sista spekulation)
 
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Nej jag tror ingenting och gissar ingenting. Jag läser bara vad TS skriver. Att driva en tes att något helt annat egentligen skett är helt meningslöst och jag har noterat att du gör det rätt ofta. Det är meningslöst eftersom hela din ansats då blir spekulation. I varje tråd får vi utgå från den information som TS lämnar och diskutera utifrån det.

Om jag plötsligt får för mig att TS inte alls cyklade där han säger att han cyklade, och börjar diskutera utifrån min egen påhittade teori, så gör ju det inget annat än att göra diskussionen helt snurrig.
Om du inte ser att du själv gissar så förstår jag din inställning.
Det TS skriver är vad han uppfattade, det är inte någon absolut sanning. Eftersom de krockade så är det uppenbarligen något som inte stämmer i den upplevelsen.

Sannolikt har bilföraren en helt annan upplevelse, men den får vi sannolikt inte ta del av.

Vem skulle du tro om bilföraren kom ed en annan fullt realistisk förklaring? Jag skulle kunna tänka mig att sanningen skulle ligga någonstans mitt emellan bådas förklaringar.

Du är bensäker på saker du inte kan veta något om.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det tycker jag inte. Jag har väldigt svårt att förstå varför du tror det.
Nej det är ett synnerligen aggressivt och omoget agerande som civiliserade människor aldrig skulle överväga och inget som på minsta sätt har något med samspel i trafiken att göra. Menar du på allvar att du tycker det är försvarligt att ta till våld för att få dina medtrafikanter att förstå att du anser att de agerar fel?
Hur är en klapp med handflatan mot plåten våld? Förklara!
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Min definition av tillräckligt avstånd är när avståndet är så stort att cyklisten kan vingla till och ramla utåt utan att jag för den skull kör över personen i fråga. Ock att fart och avstånd ska anpassas så att man inte skrämmer skiten ur cyklisten. Mao ofta åtminstone en bra bit ut i mötande körbana om det inte finns en vägren.
Helt rätt!
 
L Leifur skrev:
En klapp i plåten ÄR INTE på något sätt samspel. Det är ren dumhet och i vissa fall skadegörelse. Om det sker med fordon i rörelse så kan det nog kvala in som vårdslöshet.
Nej, det är INTE skadegörelse.
Att stanna på övergångsställe/cykelpassage/cykelöverfart är däremot olagligt, du ska alltid stanna FÖRE om du inte får plats efter. Att på ett ofarligt men högljutt sätt "väcka" bilisten ur sin dvala och uppmärksamma hen på att hen gör något olagligt och är i vägen för sina medtrafikanter är samspel.

Är det inte plats för en hel bil efter överfarten får man stanna före tills man tror att det är fritt fram, sedan smyga fram och hoppas att man hade rätt. Då blir det ju en betydligt kortare tid man blockerar överfarten. Så måste man ofta göra i städer, där det är hus i vägen som blockerar sikten. Men så är ju inte fallet här, sikten är god.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ok, ja det är inte riktigt min stil att gå runt och läxa upp folk fysiskt,
Sedan när är bilar mänskliga? 😄
 
E Edlunn skrev:
Vad gäller här egentligen? Det är inte skyltat som övergångsställe eller cykelöverfart men gående och cyklister förväntar sig att bilarna ska stanna.

[bild]
Här har det antagligen varit ett övergångsställe, som man tagit bort i samband med zebralagen.
Det som gäller enligt lag är att det är helt vanlig väg, och bilister har ingen skyldighet att lämna företräde. Däremot får de ju göra det om de vill, och de får givetvis inte köra på folk vare sig de går, cyklar elelr kör rullstol elelr barnvagn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Anna_H Anna_H skrev:
Sedan när är bilar mänskliga? 😄
Fast om man tänker att genom att slå på bilen så läxar man upp denna så lär man snart hamna på en psykiatrisk mottagning.
 
X xyphax skrev:
Det är anmärkningsvärt att din fråga skapat en tråd på nästan 80 sidor än sålänge, jag undrar hur många vettiga svar du fått. Jag har redan klämt ur mig en spydig kommentar till dig, så egentligen har jag väl sagt mitt, men den doldes inbakad i ditt meddelande…

Det är väldigt enkelt, nästan allt i trafiken bygger på logik och förmågan att tänka logiskt. Cyklister har alltid väjningsplikt, såvida de inte redan befinner sig i korsande körväg, men innan de hamnar där, har de alltid skyldighet att väja för alla som transporterar sig på den väg de är på väg att korsa.

Tyvärr har vi lagstiftat att gångtrafikanter får gå rakt ut framför allt som rör sig, i prinhelt utan några som helst förbehåll. Det är fullständigt vansinnigt att det är så numera och förundrande att det inte sker fler olyckor än det gör, kanske är det för att de trots allt inte håller så hög fart.

Det gör däremot cyklister, och att de, utan respekt för sitt eget liv, anser det var ok att slänga sig ut framför t.ex. buss som kan väga så mycket som 36 ton, och tycker att de ska stanna utan i bärheten rimliga marginaler, det är fan hål i huvudet. Att du ens frågan här, visar bara att du är en av dem med hål i huvudet.

Jag upprepar det jag skrev tidigare, det är tråkigt att du gjorde illa dig, men glädjande att det dömdes till bilistens fördel. Din cukel är bara en cykel och du har förhoppningsvis lärt dig en nyttig läxa, om än den tuffa vägen…

Och har det inte gått fram till dig eller andra här:

Du får inte cykla på trottoaren, den är till för de som går, det finns cykelbanor för cyklister.

Du ska väja för bilarna i alla lägen då du ska korsa annan trafik, även gående.

Tänk på den där bussen som väger 36 ton, full av passagerare. Hur mycket vikt ska du få stopp på, 100-120 kg kanske, om du har några kolon för mycket runt midjan? Tycker du verkligen att det är rimligt att du ska ha förtur ut framför något som är stort, hårt, troligtvis håller högre hastighet, och väger flera ton? Hur kan du och alla andra som resonerar som du, veta att föraren vet vad du tänker göra?

Från mitt tidigare inlägg, minns Televinken (om ni har åldern inne), vänster, höger, sen vänster igen, SEN går man, eller cyklar…

Allt var inte bättre förr, men då visste iaf folk att bilar var hårda och barn mjuka, det är tydligen inte alls viktigt idag, sorgligt är det.

PS. Du som faktiskt läste mitt förra inlägg och svarade med en suck, jag hoppas verkligen att du läser det här och tar åt dig extra mycket. DS.
Du har dålig koll och har missuppfattat zebralagen på det klassiska sättet. Att bilister ska lämna företräde för gående på övergångsställe men inte behöver göra det för cyklister innebär INTE att cyklister alltid ska lämna företräde till alla överallt.

Att dessutom komma med hot och vädja till cyklisternas självbevarelsedrift är lika dumt som att säga till kvinnor i ett våldsamt förhållande att det är bäst att vara ödmjuk och lydig så slipper man få stryk.

Cykeln är ett fordon, med vissa undantagsregler. Men en cykel på bilväg har i princip samma regler som en bil. Som bilist ska du då lämna företräde till cyklister enligt högerregeln tex. Du ska även lämna företräde till cyklister på många cykelöverfarter, tex när du har svängt i en korsning elelr när det sitter en skylt så som det gör här, eller när du kör ut ur en cirkulationsplats. Även på utfarter ska du lämna företräde, åt såväl gående som yklsiter, även om det inte är övergångsställe eller cykelöverfart.

Att tråden blivit så lång beror helt enkelt på att reglerna för cykel, med lagstiftarens goda minne, är snåriga. Det tillsammans med trafikverkets och kommunernas oförmåga att skapa bra infrastruktur för cyklister ger oss detta kaos.

Källor för den som faktiskt vill lära sig något:
https://happyride.se/vad-ar-en-cykel-juridisk-oversiktskurs-for-cyklister-del-15/
https://happyride.se/samspelet-i-trafiken-juridisk-oversiktskurs-for-cyklister-del-25/
https://happyride.se/cyklisten-och-vagmarkena-juridisk-oversiktskurs-for-cyklister-del-3/
https://happyride.se/cyklisten-som-...n-juridisk-oversiktskurs-for-cyklister-del-4/
https://happyride.se/konsten-att-parkera-sin-cykel-juridisk-oversiktskurs-for-cyklister-del-5/
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
En undran, hur långt efter en sväng/cirkulationsplats ska bilisten lämna företräde för cyklist på cykelpassage och när blir det omvänt att cyklisten ska lämna företräde?
Det finns ingen tydlig regel om det. "I anslutning till" tror jag det står, men det finns ingen exakt definition av hur många meter det är.
 
T
Anna_H Anna_H skrev:
Ur är en klapp med handflatan mot plåten våld? Förklara!
Att klappa till någons bil skulle inte jag rekommendera.
Kommer 99% leda till våld.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Var hittar man den regeln.
När det gäller väjningsplikten gäller denna från skylten (B1-skylt)
TraF 3kap 5 § ”Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna. Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.”
 
P pmd skrev:
Det borde vara tillåtet för även andra fordon än cyklar att svänga höger mot rött. Det gör att trafiken flyter smidigare.
Absolut, och det är det ju tex i USA. Men för cyklister kan det vara direkt livsavgörande, eftersom det innebär att man slipper bli mosad av de bilister som inte förstått att cyklisten de nyligen körde om måste finnas till höger om dem vid trafikljuset.

En cyklist med självbevarelsedrift passerar trafikljuset precis när det blir rött för korsande trafik istället för att invänta grönt. Det är visserligen ett lagbrott, men det är mycket säkrare än att vänta på grönt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.