E Edlunn skrev:
Vad gäller här egentligen? Det är inte skyltat som övergångsställe eller cykelöverfart men gående och cyklister förväntar sig att bilarna ska stanna.

[bild]
Ett problem i många situationer är att cykelbanan i juridisk mening faktiskt inte korsar bilvägen. Att påbudsmärkena för cykelbana sitter på båda sidor av vägen innebär inte automatiskt att cykelbanan korsar vägen. Oftast är det i stället så att cykelbanan tar slut innan vägkorsningen och börjar igen på andra sidan. Att en obruten cykelbana leds rakt ut i en vägkorsning för bilar är ovanligt. Transportstyrelsen har sagt: ”En cykelbana korsar generellt inte en väg/gata”.

Hur kan jag veta om jag korsar en obruten cykelbana?
– Det är tyvärr mycket svårt att veta, eftersom en obruten cykelbana inte har någon standardiserad utformning. Frågar du Transportstyrelsens experter kommer de att hänvisa dig till kommunens detaljplan.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Klicka på märket B1 och läs innantill.

"Märket anger att förare har väjningsplikt mot fordon på korsande väg eller led och att bestämmelserna i 3 kap. 5 § trafikförordningen (1998:1276) är tillämpliga."

5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.

Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.
[länk]

En cykelpassage är ”en del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller en cykelbana och som kan anges med vägmarkering”.
[länk]
S SueCia skrev:
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).

När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..

Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.

Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.

Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.

Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

[bild]
Det är anmärkningsvärt att din fråga skapat en tråd på nästan 80 sidor än sålänge, jag undrar hur många vettiga svar du fått. Jag har redan klämt ur mig en spydig kommentar till dig, så egentligen har jag väl sagt mitt, men den doldes inbakad i ditt meddelande…

Det är väldigt enkelt, nästan allt i trafiken bygger på logik och förmågan att tänka logiskt. Cyklister har alltid väjningsplikt, såvida de inte redan befinner sig i korsande körväg, men innan de hamnar där, har de alltid skyldighet att väja för alla som transporterar sig på den väg de är på väg att korsa.

Tyvärr har vi lagstiftat att gångtrafikanter får gå rakt ut framför allt som rör sig, i prinhelt utan några som helst förbehåll. Det är fullständigt vansinnigt att det är så numera och förundrande att det inte sker fler olyckor än det gör, kanske är det för att de trots allt inte håller så hög fart.

Det gör däremot cyklister, och att de, utan respekt för sitt eget liv, anser det var ok att slänga sig ut framför t.ex. buss som kan väga så mycket som 36 ton, och tycker att de ska stanna utan i bärheten rimliga marginaler, det är fan hål i huvudet. Att du ens frågan här, visar bara att du är en av dem med hål i huvudet.

Jag upprepar det jag skrev tidigare, det är tråkigt att du gjorde illa dig, men glädjande att det dömdes till bilistens fördel. Din cukel är bara en cykel och du har förhoppningsvis lärt dig en nyttig läxa, om än den tuffa vägen…

Och har det inte gått fram till dig eller andra här:

Du får inte cykla på trottoaren, den är till för de som går, det finns cykelbanor för cyklister.

Du ska väja för bilarna i alla lägen då du ska korsa annan trafik, även gående.

Tänk på den där bussen som väger 36 ton, full av passagerare. Hur mycket vikt ska du få stopp på, 100-120 kg kanske, om du har några kolon för mycket runt midjan? Tycker du verkligen att det är rimligt att du ska ha förtur ut framför något som är stort, hårt, troligtvis håller högre hastighet, och väger flera ton? Hur kan du och alla andra som resonerar som du, veta att föraren vet vad du tänker göra?

Från mitt tidigare inlägg, minns Televinken (om ni har åldern inne), vänster, höger, sen vänster igen, SEN går man, eller cyklar…

Allt var inte bättre förr, men då visste iaf folk att bilar var hårda och barn mjuka, det är tydligen inte alls viktigt idag, sorgligt är det.

PS. Du som faktiskt läste mitt förra inlägg och svarade med en suck, jag hoppas verkligen att du läser det här och tar åt dig extra mycket. DS.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S
X xyphax skrev:
Det är väldigt enkelt, nästan allt i trafiken bygger på logik och förmågan att tänka logiskt. Cyklister har alltid väjningsplikt, såvida de inte redan befinner sig i korsande körväg.
Egentligen borde jag inte bemöda mig med att svara dig då du uppenbarligen saknar läsförmåga.
Men jag känner ändå att jag måste fråga. Med tanke på att jag nästan var helt över en av de bredaste cykelpassagerna vi har i hela kommunen, eller faktiskt så är det nog den bredaste. Och hon kör in i mitt bakdäck när jag nästan är helt över.

När är det OK att vara ute på cykelpassagen där du anser att man ska väja för cyklisten?

Egentligen är väl frågan, hur är det ens möjligt att köra in i en cyklist på en cykelpassage om den inte redan befinner sig i cykelpassagen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
När det ser ut sådär gäller "ingenting" mer än att man inte får krocka eller köra på någon. Det saknas skyltar och vägmarkeringar.

När man gör klart det där kommer det bli en cykelpassage och ett övergångsställe och där behöver du då stanna för gående men inte cyklister. Kommer du från cirkulationsplatsen behöver du stanna även för cyklister. Verkar rätt rimligt att köra efter det redan nu.
Är det inte klart? många ställen som ser ut sådär var tidigare målade/skyltade men pga olyckor togs det bort.

En undran, hur långt efter en sväng/cirkulationsplats ska bilisten lämna företräde för cyklist på cykelpassage och när blir det omvänt att cyklisten ska lämna företräde?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Är det inte klart? många ställen som ser ut sådär var tidigare målade/skyltade men pga olyckor togs det bort.

En undran, hur långt efter en sväng/cirkulationsplats ska bilisten lämna företräde för cyklist på cykelpassage och när blir det omvänt att cyklisten ska lämna företräde?
Jag vet förstås inte om arbete pågår, men på den platsen finns inget övergångsställe och ingen cykelpassage eftersom skyltning och vägmarkeringar saknas. Eller rättare sagt, det kan ju finnas enligt lokal trafikföreskrift, men det är ju inte skyltat för det.

Angåend din andra fråga så är jag rätt säker på att det inte finns angivet, exakt. Det heter "i samband med sväng". Jag tror det är svårt att slingra sig från att detta skulle vara "i samband med sväng" eller i samband med att man lämnar en cirkulationsplats. Dock gäller ju det när det finns en cykelpassage. Det gör det ju inte här.
 
Redigerat:
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
När det ser ut sådär gäller "ingenting" mer än att man inte får krocka eller köra på någon. Det saknas skyltar och vägmarkeringar.

När man gör klart det där kommer det bli en cykelpassage och ett övergångsställe och där behöver du då stanna för gående men inte cyklister. Kommer du från cirkulationsplatsen behöver du stanna även för cyklister. Verkar rätt rimligt att köra efter det redan nu.
Jag antar att det är klart. Det var ett skyltat och målat överångsställe tidigare och har gjorts om till detta. Avståndet från rondellen är så pass långt, typ 3 billängder, att det inte handlar om "att köra ut" från rondellen.
Security by obscurity?
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
?
D djac skrev:
Ok, ja det är inte riktigt min stil att gå runt och läxa upp folk fysiskt, jag hoppas du bor avsides för det finns en del som skulle kunna ta såpass illa upp att det slår tillbaks.

Det är dessutom väldigt mänskligt att brista i uppmärksamhet, ingen av oss här kan hålla uppmärksamheten särskilt långa stunder när man utför rutinuppgifter, inte ens piloter även om de har metoder för att motverka detta.

Illusionen att förare i allmänhet är speciellt uppmärksamma vore nog bra om man kunde döda snabbt, detta tillsammans med förarstöd i bilarna skulle nog få ner olyckorna dramatiskt.
I min ungdom sparkade jag in en skärm på en gubbe som stannade för mig och sen körde på mig när jag var mitt på övergångstället. Han stanna inte efter sparken heller =)

Klart det är mänskligt, men om du sover i bilen eller gör annat än att köra bil så ska man inte köra bil utan gå eller ta bussen så kan man hålla på med annat under tiden.
100% av de jag "läxat" till har suttit med mobiler istället, när det är mörkt syns det ju extra bra dessutom.

Bor i en stor by =) Om någon vågar ta konflikten tar jag den gärna med en konversation. Vill de slåss så får de vara bra smidiga eller gigantiska.
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Väjningpliktskylten förstås. som sitter före passagen och därmed stärker väjningsplikten, som gäller även cykelbanan, även om svaren från lagstiftaren tydligen varierar med humöret.
Var hittar man den regeln.
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, tyvärr, man vågade inte godkänna de förslag som kom, med bland annat minst ,5 meter, rätt för cyklister att svänga höger mot rött och lite annat som hade minskat risken för att dö i trafiken som cyklist betydligt.
Det borde vara tillåtet för även andra fordon än cyklar att svänga höger mot rött. Det gör att trafiken flyter smidigare.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på vad som hände så såg sannolikt bilisten inte cykeln
Det låter ganska troligt. Många trafikolyckor beror på dålig uppmärksamhet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag tror ärligt talat att det blir så i 100% av fallen, försäkringsbolagen lägger nog mindre än 1 minut på ett sånt här ärende och då blir det bilen.
Vid en kollision mellan en cykel och en bil är det alltid bilens trafikförsäkring som står för skadekostnader.
Cyklar har i allmänhet inte trafikförsäkring och eftersom det inte heller finns något lagkrav för det så ställer inte trafikförsäkringsföreningen upp med ersättning för skador (såvida inte bilen saknar trafikförsäkring, förstås). Cyklar är inte motorfordon.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det krävs antagligen mer än en öppen hand för att uppnå rekvisiten för skadegörelse men jag utesluter inte att olaga hot och helt uppenbart ofredande skulle kunna bli aktuella brottsrubriceringar. Då båda dessa brott har fängelse i straffskalan hoppas jag att den som utsätts för en medveten smäll av en hand i sitt bilplåt, omedelbart griper gärningspersonen! 😡

Att slå på en medtrafikants bil är inte samspel utan brott!
Med samma argumentation borde att köra på oskyddad trafikant bedömas minst som mordförsök.

Underlåtelse att stanna som minst försök till kroppsskada.
 
P
X xyphax skrev:
Jag upprepar det jag skrev tidigare, det är tråkigt att du gjorde illa dig, men glädjande att det dömdes till bilistens fördel.
SueCias fall har inte varit uppe i en domstol.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande omkörning av cyklist så hade jag häromåret mer tur än skicklighet när jag lyckades undvika att krascha i samband med att en hantverkare körde om mig så nära att backspegeln slog i min armbåge.
Jag upprepar: skaffa en stingpinne. Helst en extra lång med en vass spets längst ut.
 
P
kashieda kashieda skrev:
Med samma argumentation borde att köra på oskyddad trafikant bedömas minst som mordförsök.
Om det görs avsiktligt så kan det nog bli ett rättsligt efterspel, men vilken brottsrubricering det skulle bli kan jag inte sia om.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.