127 768 läst · 1 709 svar
128k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
orkar inte läsa hela tråden ifall någon har gett denna länk tidigare.S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cykeloverfart/
Ser ut att vara cykelpassage/cykelöverfart på din bild
Så gör jag också, oftast handlar det om att de stannat PÅ övergångsställe/passage för att vänta på att kunna köra, vilket ju är olagligt. Eftersom jag är kvinna vågar de bli arga, vevar ner rutan och vrålar att jag får betala. De kan lära sig att köra bil istället.R Rkarlsson skrev:
Eller så lättar du på gaspedalen och vinkar så cyklar Lennart över utan att någon av er behöver stanna. Så gör man i 95% av fallen där jag cyklar iallafall.L lennart Å skrev:
Man lär ut det så till barn för att man räknar med att barnen inte kan cykla och kolla trafiken samtidigt, man vill att de stannar, ser sig för och leder över cykeln. En vit lögn av trafiksäkerhetsskäl.Alfredo skrev:
För att ha tillräckligt avstånd måste du ut i mötande körbana. Kanske inte helt och hållet, men tillräckligt mycket för att det inte ska gå att köra om cyklister vid möte eller dålig sikt om cyklisten inte får plats på vägrenen.Nissens skrev:
Har du aldrig sett bilrutor? Finns inga bilar idag som har klarglas utan reflektioner i framrutan. Prova att sätta dig på en cykel så kommer du att upptäcka att jag har rätt.Alfredo skrev:
Vad lagen säger stämmer inte med verkligheten. Det är väldigt svårt att lyckas kommunicera med bilister genom ögonkontakt, endast mycket yviga vinkningar syns. Och det behöver vara ljushyade personer eller så måste de ha ljusa handskar.D Dilato skrev:lagen säger:
Bilrutan i förarens siktfält ska ha ett ljusgenomsläpp i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta, alltså sidorutorna fram. Rutorna får inte heller ge störande reflexer eller risk att blända andra trafikanter.
Så, det går utmärkt att se igen rutan och få ögonkontakt i de flesta fall.
Fast sådana cykeltomtar existerar inte annat än i din fantasi. Och på GC-banorna. Även om det oftast är gående då.Nissens skrev:Nej, jag behöver inte ha fritt i mötande fält om cyklisten inte är ute och vinglar långt ut i körbanan.
Tänk dig att två cykeltomtar cyklar i bredd över hela körfältet och det då dessutom kommer två likadana tomtar i mötande körfält som cyklar i bredd. Då har de fyra tomtarna lyckats stänga av hela vägen. Och sannolikt utsatt sig själva och andra för helt onödiga olycksrisker.
Lite extremt, men fullt möjligt med alla dessa tomtar som är ute och cyklar. ☺️
Manganbangan skrev:
Är det enbart en gångbana så får du inte cyckla där.T Thomas_Blekinge skrev:
Är det enbart ett övergångställe för fotgångare så får man cyckla där men bilisterna har ingen skyldighet att stanna.