Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inte sett någon som ansett det. Däremot flera som ifrågasätter lämpligheten av att cykla i bredd.
Nisse verkar tråden igenom vara rätt negativt inställd till att man som bilist ska behöva bromsa eller hålla undan för cyklister som samsas om samma väg
 
  • Gilla
JustDoIt och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Inte med de mått som anges här, två bredbenta cyklister som håller en bit ut från kanten eftersom de vinglar lite (deras fulla rätt) och lite mellanrum så är det kört, jag tycker bara det är ohyfsat att inte visa hänsyn men det är ju jag, skulle aldrig få för mig att njuta av att långsamt glida ner för gatan med en svans av bilar bakom.
Ah, jag som missförstod dig, trodde inte du kunde köra om en ensam cyklist om man skulle hålla avstånd, missade att det var två.

För mig är det naturligt att man som den cyklist som är närmast vägens mitt flyttar sig utåt (eller tar plats framför/bakom den andra cykeln) för att underlätta en omkörning om man känner att här riskerar jag inte att bli prejad vid en omkörning.
Så vill jag till och med minnas att vi gjorde när jag cyklade i större klunga, vi tog vår plats när det behövdes, men så fort det var fritt så gjorde vi plats och vinkade fram bilen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah, jag som missförstod dig, trodde inte du kunde köra om en ensam cyklist om man skulle hålla avstånd, missade att det var två.

För mig är det naturligt att man som den cyklist som är närmast vägens mitt flyttar sig utåt (eller tar plats framför/bakom den andra cykeln) för att underlätta en omkörning om man känner att här riskerar jag inte att bli prejad vid en omkörning.
Så vill jag till och med minnas att vi gjorde när jag cyklade i större klunga, vi tog vår plats när det behövdes, men så fort det var fritt så gjorde vi plats och vinkade fram bilen.
I mitt sinne är det milsvid mellan klungcyklande cyklister i träning och två lallare (jag och min fru tex) på väg till affären, att vi skulle "hålla på vår rätt" och skapa lång kö (med sannolikt grannar etc i kön) är absurt för mig. Det var den andra bilden jag fick upp i mitt huvud.. :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D djac skrev:
I mitt sinne är det milsvid mellan klungcyklande cyklister i träning och två lallare (jag och min fru tex) på väg till affären, att vi skulle "hålla på vår rätt" och skapa lång kö (med sannolikt grannar etc i kön) är absurt för mig. Det var den andra bilden jag fick upp i mitt huvud.. :)
Det är inte alltid lätt att göra sig förstådd 😅

När folk klagar på cyklister i bredd så tror jag (nu är vi där igen 😅) att de oftast menar en klunga cyklister (oftast brukar ordet lycra användas i samma mening), men det är ju inte säkert 🙈
 
Redigerat:
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är inte alltid lätt att göra sig förstått 😅

När folk klagar på cyklister i bredd så tror jag (nu är vi där igen 😅) att de oftast menar en klunga cyklister (oftast brukar ordet lycra användas i samma mening), men det är ju inte säkert 🙈
Däremot kan jag kanske ha en åsikt som kanske alla inte håller med om, cyklister samlas ofta för att träna gemensamt, trevligt kan jag förstå och då blir man ju en tränande grupp som cyklar samlat, helst i bredd, inga problem men... här kanske jag retar någon, på vägen till och från samlingsplatsen, när man cyklar långsamt med kompisen mitt i gatan som en king, då tycker jag man ska bete sig normalt och hålla till sidan etc, som alla andra cyklister, trots att man har smala däck.
 
  • Gilla
uecsj och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Däremot kan jag kanske ha en åsikt som kanske alla inte håller med om, cyklister samlas ofta för att träna gemensamt, trevligt kan jag förstå och då blir man ju en tränande grupp som cyklar samlat, helst i bredd, inga problem men... här kanske jag retar någon, på vägen till och från samlingsplatsen, när man cyklar långsamt med kompisen mitt i gatan som en king, då tycker jag man ska bete sig normalt och hålla till sidan etc, som alla andra cyklister, trots att man har smala däck.
Jag säger inte emot dig, det var här jag menar att man flyttar sig åt sidan och gör plats för en omkörning om det är lämpligt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Här tycker väghållaren (Skurups kommun) att man ska stanna mitt på övergångsställe & cykelpassage
Gatumiljö, övergångsställe, trafikskyltar, rött tegelhus, parkerade bilar, molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övergångsställe, gatlyktor, trafiksignal, parkerade bilar, byggnader, cykel, asfalterad väg, trottoar, vägskyltar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men nästa gata ser det ut så här (inget övergångsställe trots att det är parallellt med samma huvudled som i bilden ovan).
Gatukorsning, tegelbyggnader, "Väntrum" skylt, parkerade bilar, trottoar, vägmarkeringar, gröna buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
JSten och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag tror rent allmänt att om man ska korsa en väg, vare sig man är fotgängare, cyklist eller bilist, så är det en bra idé att inte köra rakt ut framför fordon som inte stannar, det är också därför logiskt att man sätter reglerna så att en oskyddad sådan, cyklist/fotgängare ska se sig för i allmänhet.
Det är lite konstigt att lagstiftarna ansåg att det behövs en sådan regel. Det finns ganska många andra sammanhang i vilka man kan utsätta sig för livsfara som saknar liknande lagstiftning.
 
D Dilato skrev:
Här tycker väghållaren (Skurups kommun) att man ska stanna mitt på övergångsställe & cykelpassage
[bild]
[bild]
men nästa gata ser det ut så här (inget övergångsställe trots att det är parallellt med samma huvudled som i bilden ovan).
[bild]
Är nog första gången jag sett sockerbitarna målade på det hållet 🤔
 
A
D djac skrev:
När jag ska gå över ett övergångsställe så anpassar jag mig efter trafiken, lite samspel gör trafiken säkrare och minskar frustrationen.
Jo men absolut. Men om jag ser att bilen inte visar att den kommer stanna trots den är en bra bit bort så går jag ju inte trots jag visar att jag ska över.
Så då får de en liten lavett på bilen för att vakna till. Vi kan väl inte ha sovande bilister på gatan ?
 
  • Gilla
  • Haha
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S Stuff skrev:
Men fyra tomtar är fler än en Nisse.
Du får anpassa dig efter trafikrytmen. Det är väl inte rimligt att de ska kasta sig ut mot diket för att du ska förbi och fram? ;)
Nä, om de inte cyklar i bredd så är det inga problem. ☺️
 
M mojjen skrev:
Ovan inlägg bör utesluta all koppling mellan väjnings skyltar och cykelpassager och cykelbanor. Dom har ingen koppling till av varandra enligt transportstyrelsen.
förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde, en cykelgata eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hodo hodo skrev:
förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde, en cykelgata eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
Står i trafikförordningen.
 
hodo hodo skrev:
förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde, en cykelgata eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
Jo nu talar du ju om bla utfartsregeln. Alla dessa är ju avvikande där bilen inte kör på en vanlig väg. Så kanske mindre applicerbar i TS situation.
Men självklart om en bilist kör på en cykelbana, så är det ju ganska rimligt att han inte förväntar sig förkörsrätt. Dock gäller det ju då även cyklisten som kör på samma cykelbana, när denna korsar bilvägen, vilket lite är frågans kärna här:)
 
M mojjen skrev:
Jo nu talar du ju om bla utfartsregeln. Alla dessa är ju avvikande där bilen inte kör på en vanlig väg. Så kanske mindre applicerbar i TS situation.
Men självklart om en bilist kör på en cykelbana, så är det ju ganska rimligt att han inte förväntar sig förkörsrätt. Dock gäller det ju då även cyklisten som kör på samma cykelbana, när denna korsar bilvägen, vilket lite är frågans kärna här:)
Mitt svar kanske hamnade lite fel. Jag svarade varför det inte finns lämnaföreträdesskyltar när man passerar en gång och cykelväg. Det behövs inte för att man skall lämna företräde då. Enligt trafikförordningen. Cyklar till jobbet och privat tycker nog att man som cyklist oftast får företräde. Men jag cyklar aldrig ut eller korsar en väg utan att bilen stannat. Tackar för vänligheten och cyklar vidare. Och jag har körkort och lämnar då cyklister företräde även när dom inte har förkörsrätt.
😊
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.