127 774 läst · 1 709 svar
128k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Ja, så det är i min bok högst oklart, även de som är satta att kunna tolka dessa reglementen ger ju spretande svar.pacman42 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Två cyklar i bredd = Svårt att göra en idiotisk omkörning.
En cykel i bredd = Stor risk för idiotisk omkörning.
Idiotisk omkörning är de där bilisten inte kan hålla tillräckligt till vänster då denne har möte utan istället kör nära cyklisten (Hur ofta är vägbanan tillräckligt bred för att man ska kunna köra om med 1,5-2m avstånd till cyklisten?)
Två i bredd halverar dessutom längden på en större klunga.
En cykel i bredd = Stor risk för idiotisk omkörning.
Idiotisk omkörning är de där bilisten inte kan hålla tillräckligt till vänster då denne har möte utan istället kör nära cyklisten (Hur ofta är vägbanan tillräckligt bred för att man ska kunna köra om med 1,5-2m avstånd till cyklisten?)
Två i bredd halverar dessutom längden på en större klunga.
Jag håller med vid klungkörning, att man rent generellt ska stoppa trafiken genom att cykla i bredd håller jag inte med om, det skulle i praktiken betyda att i hela den orten jag bor kan ingen köra snabbare än den långsammaste cyklisten, det är inte snabbt.13th Marine skrev:Två cyklar i bredd = Svårt att göra en idiotisk omkörning.
En cykel i bredd = Stor risk för idiotisk omkörning.
Idiotisk omkörning är de där bilisten inte kan hålla tillräckligt till vänster då denne har möte utan istället kör nära cyklisten (Hur ofta är vägbanan tillräckligt bred för att man ska kunna köra om med 1,5-2m avstånd till cyklisten?)
Två i bredd halverar dessutom längden på en större klunga.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Du menar det aldrig finns tillfälle att köra om och hålla vettigt avstånd? 🤔D djac skrev:
Var hittar man den regeln?Anna_H skrev:
Trafikförordningen 3 kap. 61 § 2 st.
"En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen".
Inte med de mått som anges här, två bredbenta cyklister som håller en bit ut från kanten eftersom de vinglar lite (deras fulla rätt) och lite mellanrum så är det kört, jag tycker bara det är ohyfsat att inte visa hänsyn men det är ju jag, skulle aldrig få för mig att njuta av att långsamt glida ner för gatan med en svans av bilar bakom.13th Marine skrev:
Då har man nog ryckt hårrötterna. Den som blir omkörd får inte försvåra omkörningen. Trafikförordningen [K3]38 §.Anna_H skrev:
Det bästa är att kliva av cykeln när man leder den för att tydligt visa att man är gångtrafikant och inte cyklist.Anna_H skrev:Här kommer ju Schrödingers cyklist in också. Om man cyklar är man cyklist. Om man kliver av cykeln är man gående. Men om man har en fot på marken och en på en pedal, vad är man då? Sedan finns det vissa som påstår att en cyklist måste sätta ner båda fötterna på marken för att det skas räknas som stopp vid stoppskylt. Så är det inte. Inte heller måste man leda cykeln bredvid sig för att räknas som gående, det går utmärkt att ha den mellan benen.
Rörande omkörning av cyklist så hade jag häromåret mer tur än skicklighet när jag lyckades undvika att krascha i samband med att en hantverkare körde om mig så nära att backspegeln slog i min armbåge. Detta undviker man om man cyklar i bredd.
det tror jag inte man gör men man är förmodligen lite längre till vänster på vägen när det händer.pacman42 skrev:
Absolut. Nån gång ibland har jag faktiskt observerat andra cyklister som förfinat konsten att hoppa av cykeln i skapligt hög fart ända framme vid herrgårman-skylten och kan altså konvertera från cyklist till gående innan nån ens hinner blinkaP pmd skrev:
Trafikrytm är ett luddigt begrepp. Sätts rytmen av den lägsta, den högsta, det aritmetiska medelvärdet, det geometriska medelvärdet (eller något annat sorts medelvärde) eller av medianen av fordonens hastighet?kashieda skrev: