D
pacman42 pacman42 skrev:
Men vi har också referenser till reglementen som säger motsatsen. Exempelvis det som jag refererade tidigare där det klart framgår att om en cykelbana vid en huvudled också skall räknas som huvudled så sätter man väjningsplikten för korsande trafik före cykelbanan.
Ja, så det är i min bok högst oklart, även de som är satta att kunna tolka dessa reglementen ger ju spretande svar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det är väl inte rimligt att de ska kasta sig ut mot diket för att du ska förbi och fram?
Jag har inte sett någon som ansett det. Däremot flera som ifrågasätter lämpligheten av att cykla i bredd.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inte sett någon som ansett det. Däremot flera som ifrågasätter lämpligheten av att cykla i bredd.
Det är såklart mer än olämpligt, bara för att man får en sak så är det inte nödvändigtvis lämpligt, det trodde jag vi hade fått klara lektioner i på sistone...
 
Två cyklar i bredd = Svårt att göra en idiotisk omkörning.
En cykel i bredd = Stor risk för idiotisk omkörning.

Idiotisk omkörning är de där bilisten inte kan hålla tillräckligt till vänster då denne har möte utan istället kör nära cyklisten (Hur ofta är vägbanan tillräckligt bred för att man ska kunna köra om med 1,5-2m avstånd till cyklisten?)

Två i bredd halverar dessutom längden på en större klunga.
 
  • Gilla
JustDoIt och 5 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Två cyklar i bredd = Svårt att göra en idiotisk omkörning.
En cykel i bredd = Stor risk för idiotisk omkörning.

Idiotisk omkörning är de där bilisten inte kan hålla tillräckligt till vänster då denne har möte utan istället kör nära cyklisten (Hur ofta är vägbanan tillräckligt bred för att man ska kunna köra om med 1,5-2m avstånd till cyklisten?)

Två i bredd halverar dessutom längden på en större klunga.
Jag håller med vid klungkörning, att man rent generellt ska stoppa trafiken genom att cykla i bredd håller jag inte med om, det skulle i praktiken betyda att i hela den orten jag bor kan ingen köra snabbare än den långsammaste cyklisten, det är inte snabbt.
 
D djac skrev:
Jag håller med vid klungkörning, att man rent generellt ska stoppa trafiken genom att cykla i bredd håller jag inte med om, det skulle i praktiken betyda att i hela den orten jag bor kan ingen köra snabbare än den långsammaste cyklisten, det är inte snabbt.
Du menar det aldrig finns tillfälle att köra om och hålla vettigt avstånd? 🤔
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Korrekt, men när det som här är skyltat med väjningsplikt före passagen har bilisten lika stark väjningsplikt! Båda ska alltså släppa fram den andra!
Var hittar man den regeln?

Trafikförordningen 3 kap. 61 § 2 st.
"En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen".
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Bilisten ska ut i körbana med mötande trafik även när det är EN cyklist som ska köras om.
Någon sådan regel tror jag inte finns. En omkörning av en cyklist ska göras på betryggande avstånd, men hur stort det avståndet är lämnas till bilistens omdöme.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar det aldrig finns tillfälle att köra om och hålla vettigt avstånd? 🤔
Inte med de mått som anges här, två bredbenta cyklister som håller en bit ut från kanten eftersom de vinglar lite (deras fulla rätt) och lite mellanrum så är det kört, jag tycker bara det är ohyfsat att inte visa hänsyn men det är ju jag, skulle aldrig få för mig att njuta av att långsamt glida ner för gatan med en svans av bilar bakom.
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Man får cykla två i bredd om det inte medför olägenhet. Hårdraget kan det faktiskt tolkas som att man SKA cykla i bredd för att förhindra omkörning där det är olämpligt att köra om, tex vid skymd sikt.
Då har man nog ryckt hårrötterna. Den som blir omkörd får inte försvåra omkörningen. Trafikförordningen [K3]38 §.
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Här kommer ju Schrödingers cyklist in också. Om man cyklar är man cyklist. Om man kliver av cykeln är man gående. Men om man har en fot på marken och en på en pedal, vad är man då? Sedan finns det vissa som påstår att en cyklist måste sätta ner båda fötterna på marken för att det skas räknas som stopp vid stoppskylt. Så är det inte. Inte heller måste man leda cykeln bredvid sig för att räknas som gående, det går utmärkt att ha den mellan benen.
Det bästa är att kliva av cykeln när man leder den för att tydligt visa att man är gångtrafikant och inte cyklist.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Rörande omkörning av cyklist så hade jag häromåret mer tur än skicklighet när jag lyckades undvika att krascha i samband med att en hantverkare körde om mig så nära att backspegeln slog i min armbåge. Detta undviker man om man cyklar i bredd.
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande omkörning av cyklist så hade jag häromåret mer tur än skicklighet när jag lyckades undvika att krascha i samband med att en hantverkare körde om mig så nära att backspegeln slog i min armbåge. Detta undviker man om man cyklar i bredd.
det tror jag inte man gör men man är förmodligen lite längre till vänster på vägen när det händer.
 
P pmd skrev:
Det bästa är att kliva av cykeln när man leder den för att tydligt visa att man är gångtrafikant och inte cyklist.
Absolut. Nån gång ibland har jag faktiskt observerat andra cyklister som förfinat konsten att hoppa av cykeln i skapligt hög fart ända framme vid herrgårman-skylten och kan altså konvertera från cyklist till gående innan nån ens hinner blinka
 
P
kashieda kashieda skrev:
Trafikrytmen sätts väl av trafikanterna? Om du hinner ifatt cyklisterna är det väl du som inte följer trafikrytmen?
Trafikrytm är ett luddigt begrepp. Sätts rytmen av den lägsta, den högsta, det aritmetiska medelvärdet, det geometriska medelvärdet (eller något annat sorts medelvärde) eller av medianen av fordonens hastighet?
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.