129 338 läst · 1 709 svar
129k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 921 inlägg
Jag väntar fortfarande på svar i #1 073Anna_H skrev:
Du har korta och bestämda åsikter. Jag skulle vilja se dig lägga ut texten lite och belysa någon del mer heltäckande istället för att detta. Vad är det som är enkelt i den bild jag postade, dvs hur kommer du fram till att bilar har väjningsplikt i detta fall?
Men det är det bästa vi har att utgå från eftersom det inte finns information från någon annan källa.Nissens skrev:
Nej, så är det inte. Enligt TS saktade bilen in varpå han fortsatte att cykla. Därefter ökade bilen farten och de båda fordonen kolliderade. Det finns ingen inbyggd motsägelse i den berättelsen.Nissens skrev:
Det är inte omöjligt, men det är tämligen meningslöst att spekulera om bilförarens upplevelse.Nissens skrev:
Att ta lagen i egna händer är för det mesta dåligt, och olagligt. Man får använda våld i nödvärn, men då ska verkligen liv eller egendom vara i omedelbar fara.Anna_H skrev:Nej, det är INTE skadegörelse.
Att stanna på övergångsställe/cykelpassage/cykelöverfart är däremot olagligt, du ska alltid stanna FÖRE om du inte får plats efter. Att på ett ofarligt men högljutt sätt "väcka" bilisten ur sin dvala och uppmärksamma hen på att hen gör något olagligt och är i vägen för sina medtrafikanter är samspel.
Redigerat:
Att hävda sin rätt i fysiskt underläge med risk för kroppsskador är verkligen dumt. Då har man svag självbevarelsedrift.Anna_H skrev:
Frågan gällde var man hittar regeln att skylten anger väjningsplikt även för cykelpassagen. (På en cykelbana är frågan om väjningsplikt för bilar irrelevant, förstås).Anna_H skrev:När det gäller väjningsplikten gäller denna från skylten (B1-skylt)
TraF 3kap 5 § ”Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna. Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.”
Att samhället ska svänga åt att vi som privatpersoner använder våld när vi anser (även om det inte stämmer) att någon annan gör något fel vore en katastrof och kan nog bara beskrivas som en våldsspiral, svaret på en smäll i bilen måste ju då bli ännu mer våld osv. Nej, en liten droppe sunt förnuft tack.P pmd skrev:
Min erfarenhet av att cykla med bockstyre är att man har ganska dålig sikt bakåt jämfört med att cykla på en "vanlig" cykel.Anna_H skrev:Ett vanligt påstående från bilister som inte själva cyklar är att "alla" cyklister är ouppmärksamma och aldrig ser sig för. De har inte förstått att man från cykelsadeln har väldigt bra uppsikt, och förhoppningsvis även hörsel, vilket innebär att jag med endast en lätt vridning på huvudet ser bakom mig. De verkar tro att cyklister bara ser rakt fram och att man måste vrida huvudet bakåt för att se bakåt.
Om bilister tror att cyklister är ouppmärksamma och inte ser sig för så är det väl ett gott skäl till att köra extra försiktigt i närheten av en cyklist?
Det kan alltså finnas anledning för cyklister att köra extra försiktigt i närheten av bilar. Skrämda trafikanter kan bli en trafikfara.Anna_H skrev:Många blir även skrämda när en cyklist gör bedömningen att det inte är något problem att hinna över så länge bilisten bibehåller ´hastigheten och "kastar sig ut med dödsförakt". Att bli skrämd av att något plötsligt dyker upp framför bilen är i sig inte farligt. Däremot är det en varningsklocka till den bilisten om att öka uppmärksamheten.
Det kan räcka att bilisten ändrar beteende och slutar att rattsurfa.Anna_H skrev:
Rattsurfning är ett beteende som jag helt enkelt inte begriper att någon vågar sig på. Man utsätter ju sig själv för ganska stora risker.
Vi vet TS upplevelse, men vi vet inte vad bilföraren upplevde eller eventuella vittnen.P pmd skrev:Men det är det bästa vi har att utgå från eftersom det inte finns information från någon annan källa.
Nej, så är det inte. Enligt TS saktade bilen in varpå han fortsatte att cykla. Därefter ökade bilen farten och de båda fordonen kolliderade. Det finns ingen inbyggd motsägelse i den berättelsen.
Det är inte omöjligt, men det är tämligen meningslöst att spekulera om bilförarens upplevelse.
Självklart är det meningslöst att spekulera i vad andra parter kan ha upplevt. Har du sett någon göra det?
Men att bara ha hört en part är för lite för att dra slutsatser. Där och då vet vi att TS drog en slutsats som var felaktig. Mycket annat vet vi inte.
Vissa säger att det går att dra slutsatser om exakt vad som hände med den info som finns, jag säger att det inte går. Åtminstone inte med någon tyngd.
All 50 states, the District of Columbia, Guam and Puerto Rico have allowed right turns on red since 1980, except where prohibited by a sign or where right turns are controlled by dedicated traffic signals.P pmd skrev: