D
Anna_H Anna_H skrev:
Nej.
Att just slå med handen är en grundläggande sak man gör när man utövar våld.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det var en ovanligt enkel fråga, som tyvärr många ändå inte har koll på. Vid utfart gäller utfartsregeln, dvs väjningplikt åt allt och alla, även på GC-bana.
Jag väntar fortfarande på svar i #1 073
Du har korta och bestämda åsikter. Jag skulle vilja se dig lägga ut texten lite och belysa någon del mer heltäckande istället för att detta. Vad är det som är enkelt i den bild jag postade, dvs hur kommer du fram till att bilar har väjningsplikt i detta fall?
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P
kashieda kashieda skrev:
Men uppsåtet är inte att hota, alltså saknas rekvisitet...
Om uppsåtet inte är att hota, vad är det då? Att skrämmas?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Det TS skriver är vad han uppfattade, det är inte någon absolut sanning.
Men det är det bästa vi har att utgå från eftersom det inte finns information från någon annan källa.
Nissens Nissens skrev:
Eftersom de krockade så är det uppenbarligen något som inte stämmer i den upplevelsen.
Nej, så är det inte. Enligt TS saktade bilen in varpå han fortsatte att cykla. Därefter ökade bilen farten och de båda fordonen kolliderade. Det finns ingen inbyggd motsägelse i den berättelsen.
Nissens Nissens skrev:
Sannolikt har bilföraren en helt annan upplevelse, men den får vi sannolikt inte ta del av.
Det är inte omöjligt, men det är tämligen meningslöst att spekulera om bilförarens upplevelse.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är INTE skadegörelse.
Att stanna på övergångsställe/cykelpassage/cykelöverfart är däremot olagligt, du ska alltid stanna FÖRE om du inte får plats efter. Att på ett ofarligt men högljutt sätt "väcka" bilisten ur sin dvala och uppmärksamma hen på att hen gör något olagligt och är i vägen för sina medtrafikanter är samspel.
Att ta lagen i egna händer är för det mesta dåligt, och olagligt. Man får använda våld i nödvärn, men då ska verkligen liv eller egendom vara i omedelbar fara.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Att dessutom komma med hot och vädja till cyklisternas självbevarelsedrift är lika dumt som att säga till kvinnor i ett våldsamt förhållande att det är bäst att vara ödmjuk och lydig så slipper man få stryk.
Att hävda sin rätt i fysiskt underläge med risk för kroppsskador är verkligen dumt. Då har man svag självbevarelsedrift.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
När det gäller väjningsplikten gäller denna från skylten (B1-skylt)
TraF 3kap 5 § ”Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna. Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.”
Frågan gällde var man hittar regeln att skylten anger väjningsplikt även för cykelpassagen. (På en cykelbana är frågan om väjningsplikt för bilar irrelevant, förstås).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Att ta lagen i egna händer är för det mesta dåligt, och olagligt. Man får använda våld i nödvärn, men så ska verkligen liv eller egendom vara i omedelbar fara.
Att samhället ska svänga åt att vi som privatpersoner använder våld när vi anser (även om det inte stämmer) att någon annan gör något fel vore en katastrof och kan nog bara beskrivas som en våldsspiral, svaret på en smäll i bilen måste ju då bli ännu mer våld osv. Nej, en liten droppe sunt förnuft tack.
 
  • Älska
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Absolut, och det är det ju tex i USA.
Här är det nog plats för en uppmaning om att vara noga med att studera trafikreglerna för det område man ska köra i när man ska köra bil i USA. Trafikreglerna är inte desamma i hela landet.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om uppsåtet inte är att hota, vad är det då? Att skrämmas?
Uppmärksamma personen på att hen är ett jävla klantarschle som parkerat på fel ställe?
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Ett vanligt påstående från bilister som inte själva cyklar är att "alla" cyklister är ouppmärksamma och aldrig ser sig för. De har inte förstått att man från cykelsadeln har väldigt bra uppsikt, och förhoppningsvis även hörsel, vilket innebär att jag med endast en lätt vridning på huvudet ser bakom mig. De verkar tro att cyklister bara ser rakt fram och att man måste vrida huvudet bakåt för att se bakåt.
Min erfarenhet av att cykla med bockstyre är att man har ganska dålig sikt bakåt jämfört med att cykla på en "vanlig" cykel.

Om bilister tror att cyklister är ouppmärksamma och inte ser sig för så är det väl ett gott skäl till att köra extra försiktigt i närheten av en cyklist?
Anna_H Anna_H skrev:
Många blir även skrämda när en cyklist gör bedömningen att det inte är något problem att hinna över så länge bilisten bibehåller ´hastigheten och "kastar sig ut med dödsförakt". Att bli skrämd av att något plötsligt dyker upp framför bilen är i sig inte farligt. Däremot är det en varningsklocka till den bilisten om att öka uppmärksamheten.
Det kan alltså finnas anledning för cyklister att köra extra försiktigt i närheten av bilar. Skrämda trafikanter kan bli en trafikfara.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Det hanldar inte om att läxa upp dem, utan om att väcka dem eftersom de uppenbarligen sitter i andra tankar.
Det kan räcka att bilisten ändrar beteende och slutar att rattsurfa.
Rattsurfning är ett beteende som jag helt enkelt inte begriper att någon vågar sig på. Man utsätter ju sig själv för ganska stora risker.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Men det är det bästa vi har att utgå från eftersom det inte finns information från någon annan källa.

Nej, så är det inte. Enligt TS saktade bilen in varpå han fortsatte att cykla. Därefter ökade bilen farten och de båda fordonen kolliderade. Det finns ingen inbyggd motsägelse i den berättelsen.

Det är inte omöjligt, men det är tämligen meningslöst att spekulera om bilförarens upplevelse.
Vi vet TS upplevelse, men vi vet inte vad bilföraren upplevde eller eventuella vittnen.

Självklart är det meningslöst att spekulera i vad andra parter kan ha upplevt. Har du sett någon göra det?

Men att bara ha hört en part är för lite för att dra slutsatser. Där och då vet vi att TS drog en slutsats som var felaktig. Mycket annat vet vi inte.

Vissa säger att det går att dra slutsatser om exakt vad som hände med den info som finns, jag säger att det inte går. Åtminstone inte med någon tyngd.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Att smälla handflatan i bilplåt är däremot inte våld.
Om du accepterar definitionen av våld i inlägg #1 207 så är att smälla handflatan i bilplåt våld.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Här är det nog plats för en uppmaning om att vara noga med att studera trafikreglerna för det område man ska köra i när man ska köra bil i USA. Trafikreglerna är inte desamma i hela landet.
All 50 states, the District of Columbia, Guam and Puerto Rico have allowed right turns on red since 1980, except where prohibited by a sign or where right turns are controlled by dedicated traffic signals.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.