127 765 läst · 1 709 svar
128k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Ok, det måste jag ha missat, det enda jag har sett är om skylten står någon annanstans så gäller den inte vid en passage och det tycker jag verkar rimligt. Som i det inledande inlägget, där står ju skylten inte vid passagen men TS vill att den ska gälla platser i närheten.Nyfniken skrev:
Eller om det var Trafikverket som tillfrågades. Jag får många träffar på båda vid en sökning i tråden.13th Marine skrev:
Kan det vara så att de tre svaren inte alla kom från Transportstyrelsen?
Var framagår det? I Trafikförordningen hittar jag inget som tyder på att det är så.Nyfniken skrev:
Det finns flera ställen i texten som antyder att det är tvärtom, t.ex. detta (i 61 §):
"En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen".
Eller det här (62 §):
"En förare som närmar sig ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart ska anpassa sitt körsätt så att han eller hon inte tvingas stanna på övergångsstället, passagen eller överfarten" (min fetning).
De som har skrivit Wikipediaartikeln om cykelpassage och cykelöverfart är sålunda normalt funtade människor.Nyfniken skrev:
Redigerat:
Jag antar att du lika lite som jag har lust att leta rätt på inläggen med svaren.MathiasS skrev:
Det vore dock intressant att ställa den gubben mot väggen och be om en referens till trafikförordningen och Transportstyrelsens föreskrifter som ligger till grund för svaren.
Det var uppenbarligen fel gubbe som svarade på frågorna.
Det är §6 för skylt B1 som är relevant, det har citerats ovan i tråden också "väjningsplikt mot fordon på korsande väg eller led". Eftersom cykelbanan inte korsar vägen du åker på utan avslutas innan (vilket är centralt för andra regler runt cykelpassager, tex vid sväng) så kan man hävda att väjningsplikten inte gäller mot cykelpassagens trafikanter. Både transportstyrelsen och andra har frågespalter osv hävdat att man inte har väjningsplikt som bilist.P pmd skrev:
I motsats till det har vi ett bildexempel där Transportstyrelsen svarat att B1 innan en cykelpassage innebär väjningsplikt mot cyklarna.
För egen del håller jag det senare för rimligast. Det första resonemangen bygger på en teknikalitet som ingen normalintresserad trafikant har en aning om.
I inlägg #1 643 hänvisade jag nyligen till just vägmärkesförordningens text om märke B1. Pudelns kärna är alltså om en cykelpassage räknas som led.
Cykelpassagen ligger på den korsande vägen. Det framgår av andra texter i trafikförordningnen som säger att ett fordon ska minska farten för att inte köra på en cyklist som befinner sig på cykelpassagen.
Cykelpassagen ligger på den korsande vägen. Det framgår av andra texter i trafikförordningnen som säger att ett fordon ska minska farten för att inte köra på en cyklist som befinner sig på cykelpassagen.
egentligen spelar det ingen roll. Du kan kalla den en led, det är ändå så att den leden slutar på ena sidan om vägen och börjar på den andra. Den korsar alltså inte.P pmd skrev:
Ja, de vita strecken är ritade på vägbanan som cyklisten vill ta sig över. Så när man befinner sig på cykelpassagen så befinner man sig på den vägen.P pmd skrev:
Trafikförordningen.MathiasS skrev:
3 kap.
41 § … Om ett fordon före ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, ska det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelpassagen eller cykelöverfarten.
61 § … En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart ska anpassa sitt körsätt så att han eller hon inte tvingas stanna på övergångsstället, passagen eller överfarten.
(Mina fetningar).
Om en cykelpassage är en led när den inte korsar en väg, vad är den då när den korsar en väg? Är en cykelpassage en slags abstraktion för att beskriva delar av andra banor för fordon som kallas väg eller led?
Om cykelpassagen finns på vägen så kan den knappast inte vara på vägen samtidigt.MathiasS skrev:
Schrödingers cykelpassage? (Men så fort man försöker mäta cykelpassagen så kommer den att hamna i det ena av de två tillstånden. )
Min (nuvarande) tolkning är att en cykelpassage endast finns på vägen den korsar. Cykelpassagen börjar där cykelbanan ansluter till den korsande vägen, och upphör på andra sidan vägen där en annan cykelbana ansluter till vägen.
Det är dock fortfarande oklart vad som menas med en led i vägmärkesförordningen 2 kap. 6 §, märke B1.
Varför har inte lagar och förordningar oftare en inledande avdelning med en begreppsordlista?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg