P
Det ändrar inte jättemycket, men det ändrar dock lite grann. Det finns paragrafer i Trafikförordningen som säger att Transportstyrelsen får göra vissa föreskrifter, men det är fortfarande, såvitt jag vet, regeringen (genom ett departement) som har utfärdat Trafikförordningen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nope, Transportstyrelsen har både sagt att det är som du säger, och att väjningsplikten även är mot cyklister på en cykelpassage som kommer efter hajtänderna...
Så inte ens Transportstyrelsen verkar vara överens med sig själv om vad som gäller.
Men snälla nån.. Trafikförordningslagen! Varför har ni så svårt för att läsa och förstå, ingenting är oklart. Otydligt uttryckt ibland kanske, men definitivt inte oklart. Att jag förstår, men inte du är ditt problem, inte mitt.
 
X xyphax skrev:
Men snälla nån.. Trafikförordningslagen! Varför har ni så svårt för att läsa och förstå, ingenting är oklart. Otydligt uttryckt ibland kanske, men definitivt inte oklart. Att jag förstår, men inte du är ditt problem, inte mitt.
Då kan väl herrn som uppenbart förstår så väl förklara för oss treåringar vad som gäller när det är skyltat väjningsplikt precis innan en cykelpassage, hänvisa givetvis till relevant lagstiftning för tydlighetens skull.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag som skrivits tidigare frågat Transportstyrelsen vad som gäller vid aktuell korsning och fått detta svar:

Fråga: Hej!

Bifogar en bild på en korsning med en cykelpassage och skyltat väjningsplikt.
Har bilar som kommer enligt bilden väjningsplikt mot cyklar på cykelpassagen?




Svar: Transportstyrelsen kan endast hänvisa till gällande lagstiftning och då Trafikförordningen samt Vägmärkesförordningen.

Den bifogade bilden visar ett obevakat övergångsställe i kombination med en obevakad cykelpassage samt att en reglering för väjningsplikt.

För cykelpassage gäller följande:
För cyklist.
Kapitel 6.
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.


För fordonsförare (även cyklister) så gäller följande:
Kapitel 3.
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.

En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.

En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
Förordning (2014:1035).




För fordonsförare som närmar sig reglering med vägmärke och vägmarkering gäller så gäller Vägmärkesförordningen och Trafikförordningen.

Vägmärkesförordningen kapitel 2 och 6§.
[länk]

samt vägmarkering.
[länk]

Trafikförordningen.
Kapitel 3.
5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.

Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.


Med vänliga hälsningar
Hans Östh

Sektion regelinformation

Transportstyrelsen
Jag kan ingenstans i detta läsa ut att väjningsplikt inte gäller mot cykelpassager.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då kan väl herrn som uppenbart förstår så väl förklara för oss treåringar vad som gäller när det är skyltat väjningsplikt precis innan en cykelpassage, hänvisa givetvis till relevant lagstiftning för tydlighetens skull.
Jag har redan hänvisat till både text att läsa och länk till video, jag är inte nån jävla dagisfröken, även om det verkar behövas här… Vänster, höger, vänster, håll dig till det om det är din nivå.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Jag har redan hänvisat till både text att läsa och länk till video, jag är inte nån jävla dagisfröken, även om det verkar behövas här… Vänster, höger, vänster, håll dig till det om det är din nivå.
Andra i tråden har tittat på det och kommit fram till att det inte säger vad du tror, men du tycker fortfarande att de bara borde kamma sig och lyssna lite bättre?

Jag applåderar din debatteknik. Den måste vara väldigt effektiv.
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Jag har redan hänvisat till både text att läsa och länk till video, jag är inte nån jävla dagisfröken, även om det verkar behövas här… Vänster, höger, vänster, håll dig till det om det är din nivå.
Då ska dagisfröken Marine se...
Du har presterat 0 länkar och 0 hänvisningar till relevant lagparagraf vad jag kan se, och då har jag kikat genom dina 40 inlägg i tråden. Du har några gånger gjort ett par påstånden om vad som gäller, och sagt åt oss att läsa trafikförordningen, men inget mer konkret än så.
Sedan har du lagt upp ett klipp, som hänvisats till förr, som inte berör aktuell frågeställning.

Jag har dock till och med kontaktat transportstyrelsen för att försöka få klarhet i det hela.

Så jag undrar vem det är som är troll egentligen... 🤔
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Jag har redan hänvisat till både text att läsa och länk till video, jag är inte nån jävla dagisfröken, även om det verkar behövas här… Vänster, höger, vänster, håll dig till det om det är din nivå.
Du fortsätter att ånga på lyckligt ovetande om att du fortfarande inte förstått vad kärnfrågan är här, eller vari de motstridiga uppgifterna från Transportstyrelsen ligger - trots att du fått länkar och information serverat på ett fat flera gånger.

Bara för några få inlägg sedan är kärnfrågan formulerad ytterligare en gång för er som inte har kapacitet att ta er igenom tråden. Den text du har hänvisat till svarar inte på den tolkningstvist som föreligger så vill du fortsätta diskussionen behöver du höja nivån på tankearbetet.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du fortsätter att ånga på lyckligt ovetande om att du fortfarande inte förstått vad kärnfrågan är här, eller vari de motstridiga uppgifterna från Transportstyrelsen ligger - trots att du fått länkar och information serverat på ett fat flera gånger.

Bara för några få inlägg sedan är kärnfrågan formulerad ytterligare en gång för er som inte har kapacitet att ta er igenom tråden. Den text du har hänvisat till svarar inte på den tolkningstvist som föreligger så vill du fortsätta diskussionen behöver du höja nivån på tankearbetet.
Lyckligt vet jag inte, verkar rätt bitter 🤔
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Men snälla nån.. Trafikförordningslagen!
Vad menar du nu? 🤔
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ska vi ta det från ruta 1 igen: Frågan gäller alltså om bilistens väjningsplikt mot korsande cyklister påverkas över huvud taget p.g.a. skylt och hajtänder, oavsett placering.
Självklart inte, skylten gäller där den står, allt annat blir ju omöjligt, ska det vara en radie runt varje skylt som gäller då?
 
Redigerat:
kashieda kashieda skrev:
Andra i tråden har tittat på det och kommit fram till att det inte säger vad du tror, men du tycker fortfarande att de bara borde kamma sig och lyssna lite bättre?

Jag applåderar din debatteknik. Den måste vara väldigt effektiv.
Jag har aldrig fel. Jag trodde jag hade fel en gång, men det var fel… ;)

Vad vet du om vad jag tror, om jag får fråga? Det är inte så att det är du som tror, och sedan drar felaktiga slutsatser utifrån det du tror dig tro? Du tror dig kanske se och höra något annat än det du tror att jag tror mig se och höra? Eller du tror dig kanske veta vad andra tror när de sett, hört och trott? Vad vet jag, mer än att jag inte tror någonting, jag är dessutom ateist, tro är för förvirrade människor som går på vilken skit som helst de presenteras inför. Du verkar glatt ansluta dig till den skaran, och det gör du som du vill, men sluta tro att du vet någonting om mig, mår du bättre…
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Jag har aldrig fel. Jag trodde jag hade fel en gång, men det var fel… ;)

Vad vet du om vad jag tror, om jag får fråga? Det är inte så att det är du som tror, och sedan drar felaktiga slutsatser utifrån det du tror dig tro? Du tror dig kanske se och höra något annat än det du tror att jag tror mig se och höra? Eller du tror dig kanske veta vad andra tror när de sett, hört och trott? Vad vet jag, mer än att jag inte tror någonting, jag är dessutom ateist, tro är för förvirrade människor som går på vilken skit som helst de presenteras inför. Du verkar glatt ansluta dig till den skaran, och det gör du som du vill, men sluta tro att du vet någonting om mig, mår du bättre…
Ok, det blir nog bra.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A-theist betyder bara en enda sak, att man inte tror på någon gud.

I övrigt kan man vara lika förvirrad som vem som helst avseende vad man tror på.

Flat earth, antivaxx och generellt foliehattande är exempel på vad en ateist kan tro på.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du fortsätter att ånga på lyckligt ovetande om att du fortfarande inte förstått vad kärnfrågan är här, eller vari de motstridiga uppgifterna från Transportstyrelsen ligger - trots att du fått länkar och information serverat på ett fat flera gånger.

Bara för några få inlägg sedan är kärnfrågan formulerad ytterligare en gång för er som inte har kapacitet att ta er igenom tråden. Den text du har hänvisat till svarar inte på den tolkningstvist som föreligger så vill du fortsätta diskussionen behöver du höja nivån på tankearbetet.
xyphax har vid ett flertal tillfällen klargjort att hen inte bryr sig om vad andra säger, även om andra råkar ha rätt.
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.