kashieda kashieda skrev:
Fast det finns ju vissa regler, som "över hastighetsgränsen är aldrig en lämplig hastighet för normal trafik".
Men om du lyssnar in dig lite inser du snabbt att allt över 15 kmh anses supersnabbt och farligt när det gäller cyklister, även om hastighetsbegränsningen är 30, 50 elelr rent av 70. Fast på 50- och 70-väg är de förståss samtidigt väldigt långsamma även om de kör 30-40 kmh.

Medan bilister som kär långsammare än skyltad hastighet alltid kör för långsamt 🙄
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Ja, att ta hänsyn till varandra, och fortfarande följa regler, är verkligen stendumt. Anarki i trafiken är ju helt klart mycket bättre, och visa hänsyn rimmar ju dåligt då. Bra input, du är uppenbarligen en skärpt snubbe…
Du har fortfarande inte läst artiklarna jag bett dig läsa, elelr hur?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tar till mig essensen i din text. 😆

Jag tycker att det enda rimliga är att bilar ska lämna företräde åt cyklister på alla typer av passager.

Det går naturligtvis på tvärs med dagens miljöfokus, men vill man nå regelefterlevnad får man nog störst effekt genom att lägga ansvaret på bilisterna.
Faktiskt är det helt i linje med miljöfokus. Som det ser ut idag tvingas ju både bilister till stopp som dels tar tid, dels släpper ut mer avgaser. Om bilisterna hade väjningsplikt för cyklister skulle de istället bara sänka farten så att cyklisterna kan glida förbi, och vid ställen där det är mycket cyklister skulle kommunerna tvingas göra bättre trafiklösningar för att inte bilisterna ska bli för arga på köerna. Om det blir enklare och tydligare husman ska cykla är chansen dessutom större att fler som har korta avstånd till jobbet väljer cykeln framför bilen och därmed sparar miljö och pengar och får bättre hälsa.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
2+1-vägar tex har bedömts som helt säkra för cyklister, då statistiken visar att inga olyckor med cykel sker på vägar som byggts om till 2+1.
 
  • Illustration av urvalsfel där en presentation visar missvisande data om att folk gillar enkäter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Stuff och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men om du lyssnar in dig lite inser du snabbt att allt över 15 kmh anses supersnabbt och farligt när det gäller cyklister, även om hastighetsbegränsningen är 30, 50 elelr rent av 70. Fast på 50- och 70-väg är de förståss samtidigt väldigt långsamma även om de kör 30-40 kmh.

Medan bilister som kär långsammare än skyltad hastighet alltid kör för långsamt 🙄
Ahjustdet.

Dessutom borde vi cyklister kunna sälja in oss till försvarsindustrin, för även med starka lampor är vi totalt osynliga och omöjliga att upptäcka.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Ahjustdet.

Dessutom borde vi cyklister kunna sälja in oss till försvarsindustrin, för även med starka lampor är vi totalt osynliga och omöjliga att upptäcka.
Och kommer plötsligt från ingenstans - det är värdefullt i krig.
 
  • Gilla
  • Älska
Fulkemisten och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du har fortfarande inte läst artiklarna jag bett dig läsa, elelr hur?
Du får resonera fram till huruvida jag gjort det eller inte, eller om jag helt enkelt bara ignorerar dig och det du skriver, av den enkla anledningen att du blottar avgrunder av okunskap i ämnet som behandlas. Du kan ju alltid göra samma val själv, att ignorera mig, så slipper du bli triggad på grund av din ignorans… (Pun intended)
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Säger den som endast presenterat ett klipp som inte har nått med problemställningen att göra 😆

Men det verkar vara en brinnande fråga för dig, du har snart skrivit hälften av dina inlägg i denna tråd...
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Säger den som endast presenterat ett klipp som inte har nått med problemställningen att göra 😆

Men det verkar vara en brinnande fråga för dig, du har snart skrivit hälften av dina inlägg i denna tråd...
Behövs det förklaras på ett ännu enklare sätt för att du också ska förstå? Eller du bara skriver för skrivandets skull, för du kan väl ändå inte påstå att du bidragit med något relevant alls? Eller?
 
X xyphax skrev:
Behövs det förklaras på ett ännu enklare sätt för att du också ska förstå? Eller du bara skriver för skrivandets skull, för du kan väl ändå inte påstå att du bidragit med något relevant alls? Eller?
Ja, du får gärna förklara var i ditt klipp de berör cykelpassager som föregås av markeringar för väjningsplikt på vägbanan, du vet det fall vi faktiskt diskuterar i tråden...
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, du får gärna förklara var i ditt klipp de berör cykelpassager som föregås av markeringar för väjningsplikt på vägbanan, du vet det fall vi faktiskt diskuterar i tråden...
Vilket troll du är
 
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Vilket troll du är
Var det det enda svar du kunde komma med? 😂
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Vilket troll du är
Det är väl i princip det enda som är oklart?

Cyklister ska lämna bilar företräde vid cykelpassager (förutom om bilisten har svängt, eller tänkte svänga, eller hur det nu var). Sen har man i en bisats lagt till en lite onödig lagtext om att det är olagligt för bilister att köra över cyklister som inte lämnade företräde.

Bilar ska lämna cyklister företräde på cykelöverfarter.

Sen är det det där jädra åbäket med hajtänder vid cykelpassagen och om det då är omvänd väjningsplikt och att bilisterna nu har väjningsplikt fast cyklisterna också har det (en cykelväg som alltså inte finns, för cykelbanan slutade vid vägen och börjar igen på andra sidan och mellan dessa cykelbanor har man klämt in en passage där djundelns lag råder).

🤯🤪
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
P
Har vi inte rett ut att hajtänderna är en markering som visar var det är lämpligt att stanna för den som har väjningsplikt? Dvs själva väjningsplikten påbjuds på annat sätt.
 
P pmd skrev:
Har vi inte rett ut att hajtänderna är en markering som visar var det är lämpligt att stanna för den som har väjningsplikt? Dvs själva väjningsplikten påbjuds på annat sätt.
Nope, Transportstyrelsen har både sagt att det är som du säger, och att väjningsplikten även är mot cyklister på en cykelpassage som kommer efter hajtänderna...
Så inte ens Transportstyrelsen verkar vara överens med sig själv om vad som gäller.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.