127 672 läst · 1 709 svar
128k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Men om du lyssnar in dig lite inser du snabbt att allt över 15 kmh anses supersnabbt och farligt när det gäller cyklister, även om hastighetsbegränsningen är 30, 50 elelr rent av 70. Fast på 50- och 70-väg är de förståss samtidigt väldigt långsamma även om de kör 30-40 kmh.kashieda skrev:
Medan bilister som kär långsammare än skyltad hastighet alltid kör för långsamt 🙄
Du har fortfarande inte läst artiklarna jag bett dig läsa, elelr hur?X xyphax skrev:
Faktiskt är det helt i linje med miljöfokus. Som det ser ut idag tvingas ju både bilister till stopp som dels tar tid, dels släpper ut mer avgaser. Om bilisterna hade väjningsplikt för cyklister skulle de istället bara sänka farten så att cyklisterna kan glida förbi, och vid ställen där det är mycket cyklister skulle kommunerna tvingas göra bättre trafiklösningar för att inte bilisterna ska bli för arga på köerna. Om det blir enklare och tydligare husman ska cykla är chansen dessutom större att fler som har korta avstånd till jobbet väljer cykeln framför bilen och därmed sparar miljö och pengar och får bättre hälsa.Nyfniken skrev:
Ahjustdet.Anna_H skrev:Men om du lyssnar in dig lite inser du snabbt att allt över 15 kmh anses supersnabbt och farligt när det gäller cyklister, även om hastighetsbegränsningen är 30, 50 elelr rent av 70. Fast på 50- och 70-väg är de förståss samtidigt väldigt långsamma även om de kör 30-40 kmh.
Medan bilister som kär långsammare än skyltad hastighet alltid kör för långsamt 🙄
Dessutom borde vi cyklister kunna sälja in oss till försvarsindustrin, för även med starka lampor är vi totalt osynliga och omöjliga att upptäcka.
Du får resonera fram till huruvida jag gjort det eller inte, eller om jag helt enkelt bara ignorerar dig och det du skriver, av den enkla anledningen att du blottar avgrunder av okunskap i ämnet som behandlas. Du kan ju alltid göra samma val själv, att ignorera mig, så slipper du bli triggad på grund av din ignorans… (Pun intended)Anna_H skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 242 inlägg
Säger den som endast presenterat ett klipp som inte har nått med problemställningen att göra 😆
Men det verkar vara en brinnande fråga för dig, du har snart skrivit hälften av dina inlägg i denna tråd...
Men det verkar vara en brinnande fråga för dig, du har snart skrivit hälften av dina inlägg i denna tråd...
Behövs det förklaras på ett ännu enklare sätt för att du också ska förstå? Eller du bara skriver för skrivandets skull, för du kan väl ändå inte påstå att du bidragit med något relevant alls? Eller?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 242 inlägg
Ja, du får gärna förklara var i ditt klipp de berör cykelpassager som föregås av markeringar för väjningsplikt på vägbanan, du vet det fall vi faktiskt diskuterar i tråden...X xyphax skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 242 inlägg
Det är väl i princip det enda som är oklart?X xyphax skrev:
Cyklister ska lämna bilar företräde vid cykelpassager (förutom om bilisten har svängt, eller tänkte svänga, eller hur det nu var). Sen har man i en bisats lagt till en lite onödig lagtext om att det är olagligt för bilister att köra över cyklister som inte lämnade företräde.
Bilar ska lämna cyklister företräde på cykelöverfarter.
Sen är det det där jädra åbäket med hajtänder vid cykelpassagen och om det då är omvänd väjningsplikt och att bilisterna nu har väjningsplikt fast cyklisterna också har det (en cykelväg som alltså inte finns, för cykelbanan slutade vid vägen och börjar igen på andra sidan och mellan dessa cykelbanor har man klämt in en passage där djundelns lag råder).
🤯🤪
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 242 inlägg
Nope, Transportstyrelsen har både sagt att det är som du säger, och att väjningsplikten även är mot cyklister på en cykelpassage som kommer efter hajtänderna...P pmd skrev:
Så inte ens Transportstyrelsen verkar vara överens med sig själv om vad som gäller.