127 678 läst · 1 709 svar
128k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Så du följer reglerna OCH använder sunt förnuft?pacman42 skrev:Till största delen är det ju så redan, skulle jag strikt följa principerna i lagtexten så skulle jag ha kollisioner med cyklister under de flesta av årets veckor. Jag väjer undan för dem för att slippa ha bilen på verkstaden.
När jag cyklar så gör jag samma sak, jag väjer även när jag inte behöver. Trots detta så är man då och då väldigt nära att bli påkörd då bilar plötsligt börjar köra när man redan är halvvägs över vägen (bara för att de inte ser mig, de vrider inte på huvudet - jag tror att de väjer för mig, men de har tydligen något helt annat i tanken). Det enda som i praktiken får mig att cykla över vägen i dessa situationer är att jag har ögonkontakt med chauffören och denna säger mig att det är klart att åka över.
Jag tror att miljön vid cykel{överfarter, passager} blir bättre utan blodfläckar, krossat glas och cykeldelar.Nyfniken skrev:
Menade du klimatfokus?
Håller med. Jag var i en lättare sammanstötning där en bil körde in i mig bakifrån efter att jag backat bak en meter som sist i en stillastående kö för att släppa förbi en annan bil från en sidoväg. Jag bedömdes som skyldig för att jag hade backat trots att jag blev påkörd efter att jag slutat backa. Man berättade från försäkringsbolaget att backande alltid fick företräde som vållande orsak vid olyckor. Jag hade behövt ta dit polisen för att få en riktig utredning. Nu kostade undersökningen av den andra bilen bara 1500kr så det var ju inte så farligt, men det sved att anses vara vållande när man blir påkörd.D djac skrev:
Det spelade ingen roll att vi hade nästintill samstämmiga uppgifter. Det faktum att jag backade gjorde mig skyldig ändå enligt hur försäkringsbolagen bedömmer. De har som jag förstår det ett flödesschema för att bedömma skulden och är man inte nöjd får man överklagaP pmd skrev:
Jaha. Men i ts fall bedömde försäkringsbolagen bilisten som vållande vilket jag tycker är bra, eftersom bilisten körde på ts trots att bilisten hade väjningsplikt.D djac skrev:
Förutom att de flesta cyklister och bilister faktiskt sänker hastigheten och tar hänsyn till varandra stämmer ditt resonemang. Problemet är snarare det lilla, lilla fåtal cyklister som faktiskt inte tar hänsyn, och det tyvärr ganska stora antal kaxiga gubbar som spyr galla i olika kommentarsfält när de tvingas vara uppmärksamma i trafiken.D djac skrev:Jag tycker videon var bra, det svåra är väl att den resonerar med sunt förnuft, en stor bristvara. I korthet så, om vi bortser från cykelöverfart, ska cyklisterna sänka hastigheten och bara köra ut om det är säkert men om cyklisten redan är ute på vägen så ska bilisten inte köra på denna.
Bägge händer idag i relativt få fall, få bilister kör på cyklister som korsar vägen och väldigt få cyklister anpassar farten och tar hänsyn till trafiken på vägen de ska korsa.
Som själv varande både bilist, cyklist och gående har jag egentligen nästan bara problem med gående eftersom många av dem inte uppfattar sig själva som trafikanter. Sedan är det säkerligen ett anta lav dem som artigt sänker hastigheten och släpper fram mig som sedan går hem och är förbannade för att jag "bara kastat mig ut utan att överhuvudtaget kolla om det kommer någon". Jag försöker minska risken för detta missförstånd genom att göra 👍när jag passerar. Cyklister har oftast mycket bättre koll än vad folk som aldrig cyklar är medvetna om.
Välskrivet. Tyvärr är det många lösningar för cykel som byggs enligt principen att göra dem så krångliga och /eller farliga att ingen använder dem. 2+1-vägar tex har bedömts som helt säkra för cyklister, då statistiken visar att inga olyckor med cykel sker på vägar som byggts om till 2+1.Tomtom79 skrev:Ja, problemet med sunt förnuft är att så många saknar det, sa nån gubbe nån gång.
"cyklisterna sänka hastigheten", vad betyder det? Om man cyklar i 40, räcker det till 30? Vad som är en rimlig hastighet vet man ju inte förrän efter en olycka där den uppenbarligen var något för hög.
Lagar och regler kan inte lita till sunt förnuft. Man bör bygga vägar så att de är säkra och effektiva att hantera trafik. Sen ska reglerna göra så att den sista säkerheten uppnås. I absolut sista hand ska man räkna med att folk visar hänsyn och använder sunt förnuft.
Lite som maskinsäkerhet. Man bygger bort de största riskerna, allt man kan som inte gör maskinen oanvändbar (tänk vägar, trottoarer, cykelbanor). Mindre risker kan man lämna men ska då skyddas av sensorer/rörliga skydd osv (tänk övergångställe med rödljus, fartgupp). Obefintliga eller risker som är omöjliga eller väldigt svåra att bygga bort informerar man om i regelverk (tänk gående på vägbanan, kommer boll kommer barn). Det är ju orimligt att el-stängsla in alla vägar.
Men som trenden är idag att skapa en massa gemensamma ytor i trafiken för att skapa osäkerhet och därmed lägre hastigheter är inge vidare. Dels minskar de nyttan av att HA vägar överhuvudtaget, effektiviteten minskar. Dels kommer alltid nån idiot som har bråttom, knarkar, super, är vimsig, pratar i telefon osv och om man då byggt hela systemet enligt "var försiktig" så blir det olyckor.
Risken är stor att du har en permanent skada på tex en ven där. Det har jag, efter ett stort hematom jag fick 1998. Det ledde till en blodpropp när jag var höggravid 2001, vilket i sin tur ledde till att venportarna kraschade så att jag fick operera bort åderbråck. Sådana operationer är svåra att få via den vanliga sjukvården idag, så det vore bra om du kunde få till en undersökning av benet, det du vill ha är en utraljudsdopplerundersökning. Detta för att få skadan dokumenterad i din olycksfallsförsäkring ifall du får ytterligare problem i framtiden och behöver köpa en åderbråcksoperation.S SueCia skrev:Ja det är alldeles uppenbart att kunskapen kring cykelpassager, och t.o.m regelverket i sig, är bristfälligt.
Det ”slutade” iallafall mef att både mitt och hennes försäkringsbolag bedömde henne som vållande. Skadorna på cykeln är reparerade och trafikförsäkringen stod för det.
Fick en infektion i en liten sårskada på vänster hand som uppstod i olyckan så det blev 10dagars antibiotika och läkaren fick snitta upp och dränera såret.
Benet är inte längre lila men istället för att vara svullet är det nu en tydlig grop där det tidigare varit svullet, det är mindre ömt nu än för två veckor sen men fortfarande ömt, vad kan det bero på tro?
Sen vettefan hur länge knäna tänker göra ont, känns som om det läker sjukt långsamt, är det för att man är så gammal nu? (37)