127 765 läst · 1 709 svar
128k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Oftast är väl hajtänderna i maskopi med en skylt om väjningsplikt?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/vagmarken/Vagmarkeringar/vajningslinje/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/vagmarken/Vagmarkeringar/vajningslinje/
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Jag har givetvis förutsatt att hajtänderna är ackompanjerade av en lämplig skylt såsom väjningsplikt eller cykelöverfart.
Kan inte tänka mig att där är många skyltlösa hajtänder ute i trafiken, så denna diskussion känns rätt meningslös.
Kan inte tänka mig att där är många skyltlösa hajtänder ute i trafiken, så denna diskussion känns rätt meningslös.
Jag drar mig till minnes en att en del inlägg i denna, mycket långa tråd, hävdade att hajtänderna påbjuder väjningsplikt.13th Marine skrev:
Inlägg #1604 tycks också fundera lite i de banorna.
Denna fråga handlar inte om var hajtänderna är. I detta fall sitter både skylt och tänder före cykelpassagen. För en sådan situation har Trafikverket tydligt deklarerat att väjningsplikt gäller mot cyklar på passagen. Samtidigt kan man läsa i vägmärkesförordningen att väjningsplikt gäller mot korsande vägbana och det omfattar inte cykelbanan.
…..och, på förekommen anledning, fråga inte efter referenser eller länkar till denna information, det finns tidigare i tråden, flera gånger.
…..och, på förekommen anledning, fråga inte efter referenser eller länkar till denna information, det finns tidigare i tråden, flera gånger.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Och vad tror du folk menar då? Att det är väjningsplikt med vägmarkeringar och skyltar eller att det är godtyckliga vägmarkeringar utan tillhörande skyltning?P pmd skrev:
Jag redovisade mitt resultat av att gräva i lagar och förordningar om vad hajtänderna betyder. Vad Trafikverket påstår är en tolkning som kanske, eller kanske inte, är korrekt. Det bästa är alltid att titta i relevant lag och förordning.
När det gäller vad folk menar så tror jag inte. Jag läser vad de skriver och lägger inte in underförstådda meningar i det.
När det gäller vad folk menar så tror jag inte. Jag läser vad de skriver och lägger inte in underförstådda meningar i det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Du får gärna länka till detta inlägg då jag inte hittar det.P pmd skrev:Jag redovisade mitt resultat av att gräva i lagar och förordningar om vad hajtänderna betyder. Vad Trafikverket påstår är en tolkning som kanske, eller kanske inte, är korrekt. Det bästa är alltid att titta i relevant lag och förordning.
Det är väl väjningsplikt vid skylten och hajtänderna är ett ställe dår det är lämpligt att stanna till, dvs om skylten står efter passagen så finns det ingen väjningsplikt gentemot cyklisterna.P pmd skrev:Jag redovisade mitt resultat av att gräva i lagar och förordningar om vad hajtänderna betyder. Vad Trafikverket påstår är en tolkning som kanske, eller kanske inte, är korrekt. Det bästa är alltid att titta i relevant lag och förordning.
Ja, kanske. Det beror kanske på hur van man är att läsa lagar och förordningar. Är Trafikverket ansvarig för Trafikförordningen? Enligt vad som står i inledningen av den förordningen är den utfärdad av Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.Nyfniken skrev:
Åtminstone gäller inte skyltens påbud om väjningsplikt för trafik som korsar ens färdväg före skylten. Så tolkade jag Trafikförordningen och Vägmärkesförordningen.D djac skrev: