S
P pmd skrev:
Fråga ChatGPT …
Chat GPT svarade:

"Jag är ingen läkare, men jag kan försöka ge dig en generell förståelse av situationen. Efter en skada som en cykelolycka kan det förekomma olika typer av skador på benet, inklusive frakturer, blåmärken och andra mjukdelskador. Det faktum att smalbenet var svullet och lila efter olyckan tyder på att det var en allvarlig skada, och svullnaden var sannolikt ett resultat av vätskeansamling och inflammation som en del av kroppens naturliga reaktion på skadan.

Det faktum att svullnaden har minskat och ersatts av en grop i benet kan vara ett resultat av att kroppen läker och återställer sig. När svullnaden minskar, kan det finnas en minskning av vävnadsmängden i området, och det kan leda till att det ser ut som en grop."

Låter ju ändå rimligt :)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Men om cyklisen kör ut på vägen samtidigt som bilisten passerar cykelpassagen så får bilisten köra på cyklisten.
Det berörs i videon.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P pmd skrev:
Men om cyklisen kör ut på vägen samtidigt som bilisten passerar cykelpassagen så får bilisten köra på cyklisten.
Nej.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag tror faktiskt att det enda som kan lösa dessa frågor är trafikseparation, det är för många variabler för att skapa statiska regler.
Det är anledningen till varför trafikflyg är det säkraste trafikslaget. Flyg är två storleksordningar säkrare än biltrafik.
Lägger till en retorisk fråga: detta kan väl sägas om mycket av vår lagstiftning, man är skyldig att känna till den men hur många kan säga att de verkligen kan vår lagar inom andra områden
Det är rimligt att känna till lagstiftningen bättre inom områden man är aktiv i än inom andra områden.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jösses vilka virrpannor.

"Att både du och cyklisten har skyldigheter mot varandra kan verka motsägelsefult. Eftersom ni båda har skyldigheter mot varandra tvingas ni ta hänsyn till varandra. Då ökar säkerheten."

Med den logiken kan vi ta bort alla stopplikter, väjningsplikter och rödljus. Låt folk ta hänsyn till varandra bara, så ökar säkerheten.
Men de har ju rätt...
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det är rimligt att känna till lagstiftningen bättre inom områden man är aktiv i än inom andra områden.
Annars tror jag aldrig den retoriska frågan blir aktuell men få om ens någon kan nog säga att de gör ens det.
 
P pmd skrev:
Men om cyklisen kör ut på vägen samtidigt som bilisten passerar cykelpassagen så får bilisten köra på cyklisten.
pacman42 pacman42 skrev:
Men de har ju rätt...
I vad?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
I vad?
Att säkerheten ökar om alla har väjningsplikt mot alla.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Att säkerheten ökar om alla har väjningsplikt mot alla.
I såna fall bör vi i konsekvensens namn skriva om bland annat reglerna för huvudled:

"Du som svänger ut på en huvudled har väjningsplikt mot fordon som kör på huvudleden. Du som kör på huvudled ska visa hänsyn till fordon som kör ut på huvudleden, eller precis har kört ut på den. Att ni båda har skyldigheter mot varandra kan verka motsägelsefullt. Eftersom ni båda har skyldigheter mot varandra tvingas ni ta hänsyn till varandra. Då ökar säkerheten."
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Som när det gäller allt annat så är det en fråga om överväganden, men i teorin har du ju rätt...

Texten är ju dock där rörande bilister vs gångare/cyklister för att hastigheten är så olika och att man därför inte kan hantera strikt väjningsplikt. Notera också att det alltså finns fall där cyklister har ansetts vara vållande trots att bilisten egentligen haft väjningsplikt och inte cyklisten, detta då cyklisten ändå har visst ansvar för sitt beteende i "korsningen". I praktiken är det ju nästintill alltid den som kör på den andre (utom när man blir påkörd när man kör ut på huvudled) som anses vara vållande. Därför är texten berättigad.

Not: rörande det sistnämnda så var det häromåret en gravid kvinna i Piteå som dog efter att ha kört ut på huvudled och blivit påkörd i sin bil. Bilen som körde på henne hade en drogpåverkad kvinna vid ratten och ena lampan i halvljuset fungerade inte (troligen körde hon för fort också, men det kunde inte bevisas), trots alla dessa saker så ansågs hon som hade väjningsplikt vara ensamt vållande.
 
pacman42 pacman42 skrev:
i teorin har du ju rätt
Jag tar till mig essensen i din text. 😆

Jag tycker att det enda rimliga är att bilar ska lämna företräde åt cyklister på alla typer av passager.

Det går naturligtvis på tvärs med dagens miljöfokus, men vill man nå regelefterlevnad får man nog störst effekt genom att lägga ansvaret på bilisterna.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Var det så du läste mitt inlägg? Att tydliga och lättbegripliga regler i stället för tvetydiga och röriga begrepp som bara bäddar för missförstånd skulle vara synonymt med anarki?

Tycker du att det verkar som att reglerna kring cykelpassager och -överfarter är tydliga och välkända av trafikanterna?

PS. Trafikförordningens första paragraf innehåller redan en allmän regel som säger att trafikanter ska visa hänsyn. Det behövs liksom inte skrivas in i varenda mening överallt. Det gäller redan.
Ja, det tycker jag
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tar till mig essensen i din text. 😆

Jag tycker att det enda rimliga är att bilar ska lämna företräde åt cyklister på alla typer av passager.

Det går naturligtvis på tvärs med dagens miljöfokus, men vill man nå regelefterlevnad får man nog störst effekt genom att lägga ansvaret på bilisterna.
Till största delen är det ju så redan, skulle jag strikt följa principerna i lagtexten så skulle jag ha kollisioner med cyklister under de flesta av årets veckor. Jag väjer undan för dem för att slippa ha bilen på verkstaden.

När jag cyklar så gör jag samma sak, jag väjer även när jag inte behöver. Trots detta så är man då och då väldigt nära att bli påkörd då bilar plötsligt börjar köra när man redan är halvvägs över vägen (bara för att de inte ser mig, de vrider inte på huvudet - jag tror att de väjer för mig, men de har tydligen något helt annat i tanken). Det enda som i praktiken får mig att cykla över vägen i dessa situationer är att jag har ögonkontakt med chauffören och denna säger mig att det är klart att åka över.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Ja, det tycker jag
1500+ inlägg senare, och fortfarande vet ingen som med bestämdhet vad som gäller. Inte ens myndigheten som tagit fram bestämmelserna. 😂
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
1500+ inlägg senare, och fortfarande vet ingen som med bestämdhet vad som gäller. Inte ens myndigheten som tagit fram bestämmelserna. 😂
Men det är inte sant.

I 99% av fallen är det väldigt tydligt vem som ska göra vad. Det framgår extremt tydligt av filmen. Sedan finns det några specialfall som komplicerar det hela en aning, men hur irriterande det än är så har det ju rätt begränsad praktiskt betydelse.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.