127 770 läst · 1 709 svar
128k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Skylten markerar var det är väjningsplikt, står denna efter cykelpassagen så är det där väjningsplikten är, inte vid cykelpassagen. Markeringarna i marken kan vara framflyttade, mot trafiken, och markera var man ska stanna vid väjning.Nyfniken skrev:
Detta är inte det enda exemplet på detta arrangemang, det finns trafiksignaler som är likadant ordnade.
Inte en enda har opponerat sig mot vad du skriver. Jag gör ett sista försök, eftersom problembeskrivningen inte verkar gå fram:D djac skrev:
1. Alla förstår och håller med om att cyklister vid en cykelpassage ska lämna bilister företräde.
2. Alla förstår och håller med om att en bilist trots det inte får köra på en cyklist (trots att denne struntat i son väjningsplikt).
3. Alla förstår och håller med om att hajtänder i kombination med en väjningspliktsskylt visar var det är lämpligt att stanna. De fyller också en funktion i att uppmärksamma bilister och övriga trafikanter att dessa bilar har väjningsplikt.
4. Det frågan gäller är om bilisterna, i och med väjningsplikten, bara har väjningsplikt mot trafik i korsningen, eller om de har väjningsplikt mot både trafik i korsningen och cyklande på cykelpassagen (vilket i praktiken då gör den till en cykelöverfart).
Jag kan förstå båda synsätten och argumenten men tycker att den logiska slutsatsen är att bilisterna inte har väjningsplikt för cyklisterna.
Frågan är alltså inte var man har väjningsplikt, utan mot vem. Det är inte samma fråga.
Det är det nog, det är ju bara var som är relevant, man har väjningsplikt mot alla vid skylten, dvs i det här fallet alla i cirkulationsplatsen, det kan ju vara en cyklist där med. Dock inte för någon som ska korsa vägen innan skylten, oavsett hur långt från skylten de ska göra det. Det är iaf så som jag tolkar det efter allt detta, jag tycker också det är rimligt, ibland står skylten innan cykelpassagen, då gäller den också de som ska korsa vägen där.Nyfniken skrev:Inte en enda har opponerat sig mot vad du skriver. Jag gör ett sista försök, eftersom problembeskrivningen inte verkar gå fram:
1. Alla förstår och håller med om att cyklister vid en cykelpassage ska lämna bilister företräde.
2. Alla förstår och håller med om att en bilist trots det inte får köra på en cyklist (trots att denne struntat i son väjningsplikt).
3. Alla förstår och håller med om att hajtänder i kombination med en väjningspliktsskylt visar var det är lämpligt att stanna. De fyller också en funktion i att uppmärksamma bilister och övriga trafikanter att dessa bilar har väjningsplikt.
4. Det frågan gäller är om bilisterna, i och med väjningsplikten, bara har väjningsplikt mot trafik i korsningen, eller om de har väjningsplikt mot både trafik i korsningen och cyklande på cykelpassagen (vilket i praktiken då gör den till en cykelöverfart).
Jag kan förstå båda synsätten och argumenten men tycker att den logiska slutsatsen är att bilisterna inte har väjningsplikt för cyklisterna.
Frågan är alltså inte var man har väjningsplikt, utan mot vem. Det är inte samma fråga.
Enligt vägmärkesförordningen betyder vägmärke B1 (gul triangel med spetsen nedåt och med röda kanter) att "förare har väjningsplikt mot fordon på korsande väg eller led och att bestämmelserna i 3 kap. 5 § trafikförordningen (1998:1276) är tillämpliga".
Frågan om väjningsplikten gäller mot cyklister som korsar vägen på en cykelpassage, där ett vägmärke B1 står innan cykelpassagen, beror alltså på om en cykelpassage är en led eller inte (för en väg är den knappast).
Frågan om väjningsplikten gäller mot cyklister som korsar vägen på en cykelpassage, där ett vägmärke B1 står innan cykelpassagen, beror alltså på om en cykelpassage är en led eller inte (för en väg är den knappast).
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Precis, det kan också vara att både fordonsförare OCH cyklisten har väjningsplikt mot varandra.P pmd skrev:Enligt vägmärkesförordningen betyder vägmärke B1 (gul triangel med spetsen nedåt och med röda kanter) att "förare har väjningsplikt mot fordon på korsande väg eller led och att bestämmelserna i 3 kap. 5 § trafikförordningen (1998:1276) är tillämpliga".
Frågan om väjningsplikten gäller mot cyklister som korsar vägen på en cykelpassage, där ett vägmärke B1 står innan cykelpassagen, beror alltså på om en cykelpassage är en led eller inte (för en väg är den knappast).
Men vi vet inte för vi har i princip fått alla tre svaren av Transportstyrelsen.
Jag håller inte med. Nyckelordet här är korsande, eftersom cykelbanan inte korsar vägen. Cykelbanan upphör vid vägen och börjar igen på andra sidan.P pmd skrev:
PS. Skjut inte budbäraren här. Det är ett helt vansinnigt synsätt som bara fungerar på pappret. Normalt funtade människor tycker intuitivt att cykelbanan korsar vägen. Men nu är det så det står.
Jag är människa av det maskulina könet. Att referera till någon som resonerar annorlunda än jag, och påstå att han har rätt, gör det inte rätt. Faktum är, att jag påstår mig inte ha rätt, jag säger bara att lagen har rätt, och att för mig är den klar och tydlig. Att du eller någon annan inte förstår det, eller att vissa är totalt humorbefriade och inte förstår skämtet i mitt förra inlägg, säger en del om varför ni har svårt att läsa innantill och förstå det ni läser. Du kan ju alltid skutta vidare till lyckligacyklister.se, eller vad du nu refererade till, och tala om för de som hänger där att det finns en dum pojke på det här forumet, som tycker du är ignorant och trångsynt.Anna_H skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
"Lagen har rätt"
No shit Sherlock...
Det är vad som står i lagen vi försöker reda ut.
No shit Sherlock...
Det är vad som står i lagen vi försöker reda ut.
Ja enligt vägmärkesförordningen.D djac skrev:
Och det har Transportstyrelsen sagt.
Men de har också sagt att bilen har väjningsplikt mot cykelbanan.
Fast det är ju inte det de har svarat på, frågan har varit om väjningsplikten gäller passager som inte ligger vid märket och det är ju solklart nej, det skulle vara oerhört förvirrande om det skulle vara "väjningsplikszoner", dvs 50meter runt en skylt gäller väjningsplikt, stopplikt, osv.MathiasS skrev:
De har svarat exakt på den frågan också och det är länkar tidigare i tråden. Dessutom samma gubbe som gett svaren.D djac skrev: