127 760 läst · 1 709 svar
128k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Det som många här hävdar är att den ska gälla retroaktivt, dvs även för det som ligger före skylten och det är en ganska grundläggande skillnad i hela tråden, jag menar att i den aktuella situationen kan skylten helt glömmas och fokus kan enbart ligga på cykelöverfarten.L Leifur skrev:Jag vet inte varför du argumenterar kring cirklar och områden och om skyltar som skulle gälla någon annanstans. Något sådant argument har jag inte framfört och jag förstår inte hur du kommer fram till det.
Skylten gäller givetvis för den korsande (bil)väg som ligger i anslutning till skylten. Cykelbanan är per definition inte en korsande väg och det är inte heller cykelöverfarten och därmed gäller inte väjningsplikten för cyklande på cykelbanan.
Återigen, i brist på ledning av förarbeten eller domslut så kan vi kan nog älta detta i evighet.
Där har det varit ganska tydligt, den som ska korsa vägen lämnar företräde men den som färdas på vägen ska å andra sidan inte köra på de som redan är ute i vägen och korsar den, ganska enkelt om än inte utan möjligheter för hårklyveri.
Vill bara rätta mig själv. Här menade jag givetvis att skriva cykelpassagen. Hade det varit en cykelöverfart så gäller givetvis väjningsplikt.L Leifur skrev:
Redigerat:
Nej, det är faktiskt ingen som sagt det. Alla är överens om att skylten sitter före passagen, och hela diskussionen gäller i huvudsak huruvida den då gäller passagen eller inte.D djac skrev:
Dock är det egentligen irrelevant, då TS redan var ute på passagen när bilisten närmade sig, vilket gör att bilistens skyldighet att anpassa hastigheten för att bereda cyklisten möjlighet att passera då inträdde.
Vilket också berörda instanser konstaterade när de dömde bilisten som vållande.
(rättade skrivfelet i citatet)
Helt irrelevant är det väl inte (förutsatt att väjningsplikten inte gäller passagen)?Anna_H skrev:
I så fall borde båda dömas som vållande. TS skulle lämnat bilen företräde, men bilister får oavsett inte köra på cyklister.
Jag tycker den här korsningen påminner om den du visar.S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
Den visar att du först enligt vägmarkeringen. Bilisten har väjningsplikt sedan övergångställe och till sist cykelöverfart. Det enda som saknas på bilden du visade är skylten cykelöverfart. Men vägmarkeringen finns.
Den som förde din talan i rättegången ville nog bara ha sin lön. I mina ögon är det solklart att bilisten gjort fel.
Bilden är hämtad från https://korkortonline.se/teori/passager/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yay. Jag trodde att denna tråd var död. Men nu kan vi sakta men säkert närma oss 2000 inlägg.Kjell1967 skrev:Jag tycker den här korsningen påminner om den du visar.
Den visar att du först enligt vägmarkeringen. Bilisten har väjningsplikt sedan övergångställe och till sist cykelöverfart. Det enda som saknas på bilden du visade är skylten cykelöverfart. Men vägmarkeringen finns.
Den som förde din talan i rättegången ville nog bara ha sin lön. I mina ögon är det solklart att bilisten gjort fel.
Bilden är hämtad från [länk]
[bild]
Bara den siffran är ju ett bevis i sig på att ingenting är solklart här.
Vilken rättegång är det du syftar på förresten?
Nej det är inte alls samma.
1. I din bild är det cykelöverfart. Utan skylt är det ingen cykelöverfart.
2. Väjningspplikten sitter efter överfarten.
Dvs, dessa fall är inte på något sätt jämförbara.
1. I din bild är det cykelöverfart. Utan skylt är det ingen cykelöverfart.
2. Väjningspplikten sitter efter överfarten.
Dvs, dessa fall är inte på något sätt jämförbara.
Det står i första inlägget:S Stuff skrev:
"men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt."