T
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Bara maten har nog ökat med 4-5k för samma vanor (fine dining excluded). Sen är det en massa annat som ström och bränsle som påverkar kalkylen.
Tror vi ligger på ca 1/4 mot er i ökning. I vinter lär det sticka iväg mer såklart med uppvärmningen.

T Träkåk skrev:
Tror vi ligger på ca 1/4 mot er i ökning. I vinter lär det sticka iväg mer såklart med uppvärmningen.
Det beror lite på vad man har för utgifter i vanliga fall. Vi är i alla fall glada över att enda gången vårt hus ligger under snittet i förbrukning är under de kalla månaderna :)

raveper raveper skrev:
Det blir väl så om man byter Kalles mot rysk kaviar.
Tycker inget av dem är gott ändå. Så skit samma.
Bara mindre socker i den senare. Fram med sockerskatt. Fast det blir det inte nu med blått styre.

Lustigt bara att det alltid sammanfaller att det röda gänget alltid lämnar lite innan "the shit hits the fan", nu är vi där igen. Anders Borg har varit den enda som verkligen dragit i handbromsen i rätt tid. Fast denna gång har vi inte den turen. Det kommer att bli tufft framöver för många, tyvärr.

Q Qunaki skrev:
Bara mindre socker i den senare. Fram med sockerskatt. Fast det blir det inte nu med blått styre.

Lustigt bara att det alltid sammanfaller att det röda gänget alltid lämnar lite innan "the shit hits the fan", nu är vi där igen. Anders Borg har varit den enda som verkligen dragit i handbromsen i rätt tid. Fast denna gång har vi inte den turen. Det kommer att bli tufft framöver för många, tyvärr.
Tufft på så sätt att man inte kan åka till Mallis och Österrike samma år? Det finns nog de som kommer i kläm men jag tror inte det är nån katastrof för de flesta. Kan man bara behålla sitt jobb så klarar man nog av det.

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
Men hallå där...det är nog liten andel av landets fastihetsägare som är i närheten av erat hushålls inkomstnivå. Väldigt många har likväl kring den inkomsten brutto före skatt i hushållet o då vart det inte mycket kvar att leva av kvar, typ 0:-
Då har man väl förhoppningsvis mindre lån. Annars har inte bankens kalkyl gått ihop och man borde inte fått låna.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det beror lite på vad man har för utgifter i vanliga fall. Vi är i alla fall glada över att enda gången vårt hus ligger under snittet i förbrukning är under de kalla månaderna :)
Jag njuter varje morgon när jag ser att utetemperaturen är ca 2,5 grader ute just dessa dagar och att det inomhus är 18,5 grader utan att värmepumpen öht har varit igång. Välisolerad kåk?

• Gilla
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
20k MER/månad, what?! Hur mkt bränner du totalt då?
Det blir en del. Men 20k är ändå rätt mycket mer än 7% :D

J
Q Qunaki skrev:

Sockerskatt... mindre punktbeskattningar tack. Det enda det kommer bidra till är mer pengar i statskassan och mindre i plånboken.

Skulle gissa på att detta blir en väldigt tuff mandatperiod för högern och att de kommer skuldbeläggas för detta i efterhand. Så blir det maktskifte om 4 år och lagom till det eller under den mandatperioden svänger konjunkturen och så tar andra sidan åt sig äran och får förlängt förtroende :crysmile:
Nästan så att det hade varit bättre att förlora valet, men är glad att Maggan inte sitter vid rodret under det som komma skall.

• Gilla
Qunaki och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det blir en del. Men 20k är ändå rätt mycket mer än 7% :D
Fattiglapp.

Snailman
N Nordsjö skrev:
Äh, knappast troligt. En undersökning som är gjord via Kantar Sifo som "frågat" drygt 1 800 hushåll om hur stort sparande de har på banken.

Annat vore det om de istället kollade konton, en fråga kan man ljuga rätt mycket på. Tror inte ett dugg på undersökningen då folk går ut och gnäller (ja många gnällde igår) om en höjning på 1 procentenheter av styrräntan. Gnäller så många redan nu då har man inte pengar i den omfattningen som undersökningen visar.
De verkar inte ha frågat hur mycket samma hushåll har i lån? Det är väl rätt vanligt här i landet att man har lån? Många som har stora lån brukar ju ha en slant på banken samtidigt, åtminstone ser jag sådana som frågar om de ska amortera på sitt lån eller inte, när olika räntejusteringar sker

T twinor skrev:
Riksbanken har väl gissat fel mer än de har gissat rätt i alla tider.
[bild]
Cornucopia gjorde en fin sammanställning 2016 över deras prognos vs utfall namngiven "riksigelkotten"
Spännande att dom alltid, under den periode, gissat på stigande kurvor...

N Nordsjö skrev:
Jag njuter varje morgon när jag ser att utetemperaturen är ca 2,5 grader ute just dessa dagar och att det inomhus är 18,5 grader utan att värmepumpen öht har varit igång. Välisolerad kåk?
Känns ju som den är bra isolerad - men något måste ju ändå tillföra värme, kanske ni är en stor familj/husdjur osv ...
Eller så är det massa apparater som värmer :)

Jag blir mer och mer fundersam kring både Riksbankens och Finansinspektionens kontakt med verkligheten. Idag meddelar Finansinspektionen att "en låntagare ska klara räntor på 5-7 %". Jaha, undrar jag. Inkluderar det en situation då inflationen samtidigt rusar med stigande priser på livsmedel, energi och i princip allt annat?

I december/januari ställde Infostat frågan om hushållen skulle klara en räntehöjning på 3 procentenheter. Då låg den rörliga räntan på omkring 1,4 % och inflationen för en barnfamilj i storstad låg på 3,9%.

Då, under förhållandevis gynnsamma omvärldsförhållanden, svarade 12,7% av barnfamiljerna i storstäderna att det skulle vara i princip omöjligt och att de eventuellt skulle behöva flytta om räntan höjdes till 4%. Något lägre, 9,8%, svarande samma utanför storstäderna.

Sedan dess har energipriserna dundrat iväg tillsammans med livsmedelskostnaderna. Sedan monsterhöjningen för ett par dagar sedan har bankerna som ett brev på posten ringts ned av oroliga låntagare, många av den barnfamiljer.

En betydande del av svenska hushåll kommer inte klara en ränta på 5-7 %, och särskilt inte samtidigt som allt annat blir dyrare. Sorry, det är rena fantasier och önsketänkande. Riksbankens signal till politiken att "hålla sig utanför" framstår därför också som mer eller mindre önsketänkande.

308642984_10167178566020284_7167643234855981613_n.jpg

Ref:
Mårten Lindberg, Ägare/Grundare på Infostat AB (PhD vid Lunds universitet, Harvard University, London School of Economics and Social Science)

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag blir mer och mer fundersam kring både Riksbankens och Finansinspektionens kontakt med verkligheten. Idag meddelar Finansinspektionen att "en låntagare ska klara räntor på 5-7 %". Jaha, undrar jag. Inkluderar det en situation då inflationen samtidigt rusar med stigande priser på livsmedel, energi och i princip allt annat?

I december/januari ställde Infostat frågan om hushållen skulle klara en räntehöjning på 3 procentenheter. Då låg den rörliga räntan på omkring 1,4 % och inflationen för en barnfamilj i storstad låg på 3,9%.

Då, under förhållandevis gynnsamma omvärldsförhållanden, svarade 12,7% av barnfamiljerna i storstäderna att det skulle vara i princip omöjligt och att de eventuellt skulle behöva flytta om räntan höjdes till 4%. Något lägre, 9,8%, svarande samma utanför storstäderna.

Sedan dess har energipriserna dundrat iväg tillsammans med livsmedelskostnaderna. Sedan monsterhöjningen för ett par dagar sedan har bankerna som ett brev på posten ringts ned av oroliga låntagare, många av den barnfamiljer.

En betydande del av svenska hushåll kommer inte klara en ränta på 5-7 %, och särskilt inte samtidigt som allt annat blir dyrare. Sorry, det är rena fantasier och önsketänkande. Riksbankens signal till politiken att "hålla sig utanför" framstår därför också som mer eller mindre önsketänkande.

[bild]

Ref:
Mårten Lindberg, Ägare/Grundare på Infostat AB (PhD vid Lunds universitet, Harvard University, London School of Economics and Social Science)
Alla bolån som blivit beviljade, iaf sedan amorteringskraven kom, ska klara 7% i ränta. Där tas ingen hänsyn till inflation eller ökade levnadskostnader i övrigt. Dock är 7% kontra den ränta de flesta fått de senaste åren en ganska rejäl buffert.

Att folk på gatan inte tror de klarar det är för att de inte vill dra ner på sin konsumtion. De klarar inte en höjd ränta och att fortsätta leva som de gör nu - borde svaret formulerats.

De med minst marginal hade antagligen runt 7500kr för den fösta vuxna, 5000kr för den andra och 3000kr per barn / månad att leva på i kalkylen med 7% ränta. Där samtliga lån, leasingbilar och andra åtaganden var medräknade samt att de båda hade en tillsvidareanställning.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:

[bild]

Ref:
Det där är ju alltid svårt.
Människor svarar dels lite olika; Vad innebär "klarar" ??
Innebär det "klarar med samma utgifter i övrigt som idag", eller "klarar, om jag säljer allt jag äger och har och lever på miniminivå"...eller något däremellan ?

Men jag håller med om att det där med räntenivåer vs alla andra höjningar är en nyckel. Problemet är väl lite att riksbanken i princip bara har räntevapnet, och en väldigt hög inflation är ju också katastrofal, särskilt om man kommer in en en spiral med lönehöjningar/kostnadsökningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.