Maxwells demon TotalControl skrev:
Vi handlar nästan bara uteslutande med kreditkort :crysmile:
Jag gissar du betalar fakturan innan räntan börjar ticka

• Haha
  • Gilla
  • Älska
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
Jo det stämmer :)

• Haha
  • Gilla
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Köpa julklappar för lånande pengar? :crysmile:
Köpa julklappar? :crysmile:

Magnus E K
Frågan är hur man resonerar nu om man har mer pengar på ett vanligt bankkonto än vad som behövs till närmaste vinterns elräkningar. Att bara ha dem stående där är ju en rejäl förlust när räntan är i bästa fall 1-2% och inflationen närmare 10%. Men att investera på börsen eller liknande nu är för osäkert. Så snart kommer folk på att det enda rätta är att handla upp pengarna, t ex tidigarelägga planerad konsumtion. Då tar inflationen fart ännu mer.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
A
Magnus E K Magnus E K skrev:
Frågan är hur man resonerar nu om man har mer pengar på ett vanligt bankkonto än vad som behövs till närmaste vinterns elräkningar. Att bara ha dem stående där är ju en rejäl förlust när räntan är i bästa fall 1-2% och inflationen närmare 10%. Men att investera på börsen eller liknande nu är för osäkert. Så snart kommer folk på att det enda rätta är att handla upp pengarna, t ex tidigarelägga planerad konsumtion. Då tar inflationen fart ännu mer.
Jag har sparat sen februari för att ha en buffert för räntan. Tänker inte handla upp dem.

Johan1975z skrev:
Jag har sparat sen februari för att ha en buffert för räntan. Tänker inte handla upp dem.
Antingen har man sparat för att kunna betala räntan eller så minskar man sin övriga konsumtion. Oavsett pekar mycket mot att många får det svårare att lägga pengar på sina sparkonton utan måste betala mer för el, mat och andra förnödenheter utöver boendet.

A
N Nordsjö skrev:
Antingen har man sparat för att kunna betala räntan eller så minskar man sin övriga konsumtion. Oavsett pekar mycket mot att många får det svårare att lägga pengar på sina sparkonton utan måste betala mer för el, mat och andra förnödenheter utöver boendet.
jag göra båda.
Men jag tror de flesta verkar leva som vanligt.
Mina kollegor är inte insatta i kriget, elpriset eller inflationen. Det är liksom morgondagens problem

T
S Styrman_jansson skrev:
Ehh... vi gör det i våran familj. Vi sitter i en situation inte helt olika ovan med nybyggt hus. Skillnaden är väl att vi inte har så höga driftkostnader då vi har relativt låg elförbrukning så riktigt så illa blir det inte... även med högre elpriser.

Vi får ut någonstans runt 55-60k i månaden ihop och en boendekostnad på runt 25-30tsek vore förvisso j*vligt sur , men nog drar vi runt resten av utgifterna, käk m.m. på ytterligare 30k...
Men hallå där...det är nog liten andel av landets fastihetsägare som är i närheten av erat hushålls inkomstnivå. Väldigt många har likväl kring den inkomsten brutto före skatt i hushållet o då vart det inte mycket kvar att leva av kvar, typ 0:-

T
Har helt klart blivit dyrare iallafall. Jag jämförde Juni, Juli, Aug mot samma period förra året och jag bränner 20k mer i snitt per månad i år.
20k MER/månad, what?! Hur mkt bränner du totalt då?

T Träkåk skrev:
20k MER/månad, what?! Hur mkt bränner du totalt då?
Bara maten har nog ökat med 4-5k för samma vanor (fine dining excluded). Sen är det en massa annat som ström och bränsle som påverkar kalkylen.

N Nordsjö skrev:
Eller så har man pengar att betala ändå. Man ska inte sticka under stolen med att väldigt många har haft möjlighet att leva väldigt bra med låg inflation och låga räntor oavsett inkomst.

Har helt klart blivit dyrare iallafall. Jag jämförde Juni, Juli, Aug mot samma period förra året och jag bränner 20k mer i snitt per månad i år.
Jag annat hade ju vart konstigt. Oavsett infaltion eller inte så hade ju saker konstat mer iår än förra året )

Det blir väl så om man byter Kalles mot rysk kaviar.

• Haha
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Det blir väl så om man byter Kalles mot rysk kaviar.

Vart får man tag i rysk dessa dagar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.