S Selma 80 skrev:
Det var ju så bra i Spanien under Francos tid, fascismen var bättre?
Säger du det? Det var före min tid så det kan jag inte uttala mig om. Har dock svårt att tro att diktatur skulle vara en fördel med undantag för diktator och närmaste.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Selma 80 skrev:
Det var ju så bra i Spanien under Francos tid, fascismen var bättre?
Så bara för att Spanien hade en fascistisk ledare så ursäktar det socialdemokraternas förtryck av företagare, innovatörer och höginkomstagare under hela 60, 70 och 80 talet?

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
S sallad skrev:
Men ekonomin är ju en fiktiv värld där ett gäng nissar sitter och haussar upp vissa värden och sänker andra. Ett svarte petter spel där alltid någon förlorar. En religion med tillräckligt många troende så blir det en självuppfyllande profetia.
Ja man kan absolut säga att du har rätt. Huspriserna exempelvis, styrs av många faktorer, en är mäklaren, en annan köparen och även säljaren. Utbudet är som sagt alltid begränsat och beror på hur mycket någon är villig att betala för att "vinna" köpet. En villa kunde under ex vis 2013 ha ett utropspris på ca 1,8 miljoner men säljas för ca 2,1 miljoner. Samma villa kunde säljas för ca 4 miljoner under år 2021. Det är nog många villor som värderats högt, kanske pga billig (då) låneränta. Men nu när räntorna stiger sjunker värdet tillbaka något. Trots det är det samma hus, samma mäklare bara, kanske lite färre som vågar köpa/investera. Men huset är detsamma. Lustigt det kan bli. Vart tog alla kapitalister vägen som lånade både till bil, båt och semesterresan via bostaden. Snart säljer grannen takpanna för takpanna för att betala sina dyrköpta vanor. :rolleyes:

Johan1975z skrev:
Konstigt att det inte finns något annat sätt att motverka inflationen än räntehöjningar.

det är bara vissa som blir drabbade, vissa har bundit el och lån i flera år och drabbas inte ett skvatt.

kunde man inte höja amorteringen?eller riksbanken lägger på någon inkomstskatt som dammsuger pengarna istället. Känns bara konstigt att vissa ska sänka hela inflationen och vissa inte.

man borde väl komma på nått system så att alla blir drabbade, istället för nån stackare som precis för ett år sedan lyckades få råd med ett hus.
Jag är en sån som i dina ögon inte drabbas ett skvatt.

Vi som av olika orsaker valt bundet har säkerligen gjort detta under lång tid. Så är det iallafall för mig, jag har haft bundet elavtal och ränta i 30 år.
Hur mycket jag har betalat mer totalt för att jag vill ha tryggheten vill jag inte räkna ut, men det har det varit värt.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
A
B Bogeymannen skrev:
Jag är en sån som i dina ögon inte drabbas ett skvatt.

Vi som av olika orsaker valt bundet har säkerligen gjort detta under lång tid. Så är det iallafall för mig, jag har haft bundet elavtal och ränta i 30 år.
Hur mycket jag har betalat mer totalt för att jag vill ha tryggheten vill jag inte räkna ut, men det har det varit värt.

Men du hade lika väl kunnat vara den största förloraren av alla. Säg att du alltid binder och ditt binda femårsavtal går ut just idag.

jag tycker man borde ta bort möjligheten att binda lån och el. Jag kanske tänker fel men tycker det är konstigt att inte alla ska vara med och få ner inflationen.

jag har också bundit men det går ut nästa år.

Bengt1964 skrev:
jag tycker man borde ta bort möjligheten att binda lån och el. Jag kanske tänker fel men tycker det är konstigt att inte alla ska vara med och få ner inflationen.
Du vill göra inskräkningar på avtalsfriheten?

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Elbolag som går under för att de sålt fasta avtal utan tillräcklig prissäkring ska dock inte räddas med statliga pengar. Om du tecknar ett avtal med någon så måste du göra en egen riskanalys om motparten har förmågan att uppfylla avtalet.

Redigering: Oops, lite off topic. Missade att det här inte är en av elpristrådarna. Kan dock säga samma sak om att banker inte heller borde räddas med statliga pengar även om det är mer kontroversiellt.

• Gilla
Selma 80 och 2 till
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Du vill göra inskräkningar på avtalsfriheten?
Fattar du inte min poäng?

Bengt1964 skrev:
Fattar du inte min poäng?
Alla ska få det sämre?
Eller ska de som vill köpa sig lite trygghet inte få det?

Förstår inte riktigt poängen. Vi som bundit både el och ränta har fått betala lite mer än de som kört rörligt innan. Det får vi igen nu…

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Alla ska få det sämre?
Eller ska de som vill köpa sig lite trygghet inte få det?

Förstår inte riktigt poängen. Vi som bundit både el och ränta har fått betala lite mer än de som kört rörligt innan. Det får vi igen nu…
Ponera att en person som alltid har bundit men personens avtal går ut idag. Då har han betalt lite mer över tid och får nu det svindyrt.
Ingen vet ju vad som kommer hända om några år framåt så att binda är ju lite lotteri precis som att köra rörligt. Jag tycker det är lite konstigt att inte alla ska hjälpa till att få ner inflationen. Man kunde göra så att från och med nu får ingen binda mer.. då blir alla drabbade vid nästa kris och alla tvingas till t.ex energieffektivisera.

Bengt1964 skrev:
Ponera att en person som alltid har bundit men personens avtal går ut idag. Då har han betalt lite mer över tid och får nu det svindyrt.
Ingen vet ju vad som kommer hända om några år framåt så att binda är ju lite lotteri precis som att köra rörligt. Jag tycker det är lite konstigt att inte alla ska hjälpa till att få ner inflationen. Man kunde göra så att från och med nu får ingen binda mer.. då blir alla drabbade vid nästa kris och alla tvingas till t.ex energieffektivisera.

Javisst kan man ha otur. Det går att säkra upp sig ändå genom att dela upp sitt huslån i flera lån med olika bindningstid. Det har jag gjort och jag drabbas inte fullt ut av höjd ränta förrän 2025.

Sedan är det bra att vissa får lite mer tid på sig att vidta energibesparingsåtgärder. T.ex. växelriktare för solpaneler går knappt att få tag på nu när alla ska ha samtidigt. Bra att de som inte bundit kan få sina först så kan jag som bundit elen vänta lite ;)

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Bengt1964 skrev:
...Jag tycker det är lite konstigt att inte alla ska hjälpa till att få ner inflationen...
Höjda energipriser drabbar även den som bundit elpriset så fort den konsumerar något. Nästan allt som tillverkas (inkl. mat) kräver el eller energi i annan form (typ diesel för lantbrukar) och får de ökade kostnader behöver de antingen tumma på marginalerna eller höja priserna. Det senare är nog det vanligaste.

Så nog får även vi som bundit "hjälpa till".

• Gilla
RalleB och 2 till
  • Laddar…
Ja, man kan ha tur/flyt med sina bundna avtal. Nu har ju vi som har bundna elavtal och räntor blivit hånade under många (bl a på detta forum) år för att ”det alltid är billigare med rörligt”, men så blev det inte just denna gång. Jag är rätt nöjd med 70 öre/kWh (SE3) och 0,99% ränta på bolånet, i ärlighetens namn. Däremot så går ju även våra avtal ut en vacker dag, så jag sitter inte och hånskrattar åt de som har rörliga avtal/räntor.

Att förbjuda bundna avtal är ju ingen lösning eller något som gagnar de som har rörliga avtal idag. Och såväl banker som elbolag prisar förstås in sina bundna avtal utifrån marknadsläget, så att binda idag är troligen ingen vidare bra idé.

Det vi däremot försöker göra i solidaritetens namn är att hålla nere vår elförbrukning och dessutom försöka undvika onödiga effektuttag de timmar på dygnet då elen är som dyrast. Det gagnar ju hela Sverige, och även oss själva den dagen vi ska lägga om våra avtal.

Men precis som flera har skrivit ovan så har ju vi som har bundna räntor och elavtal fått betala för säkerheten genom att det stundtals varit dyrare än med rörliga lån/räntor så jag har faktiskt inte ett dugg dåligt samvete. Och tycker inte heller ett dugg synd om varken banken eller elbolaget. De har ju gjort en riskkalkyl och om den har visat sig vara felaktig så är det deras problem.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Bengt1964 skrev:
Man köper sig ändå bara något eller några få år av säkerthet i de flesta fallen. Jag tycker de som vill ha stabilitet i sin ekonomi och planerar för det ska få ha det om de vill. De betalar en premie för en försäkring helt enkelt. På de år man får på sig kan man göra nödvändiga förändringar så att det den dagen bindningstiden går ut ser bättre ut. Går bindningstiden ut nu har man haft minst ett år på sig att förändra situationen eller eventuellt sparat pengar för att klara vintern. Osäkerheten visar sig nu t.ex. i se4 genom att det är väldigt dyrt att binda elavtalet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Man köper sig ändå bara något eller några få år av säkerthet i de flesta fallen. Jag tycker de som vill ha stabilitet i sin ekonomi och planerar för det ska få ha det om de vill. De betalar en premie för en försäkring helt enkelt. På de år man får på sig kan man göra nödvändiga förändringar så att det den dagen bindningstiden går ut ser bättre ut. Går bindningstiden ut nu har man haft minst ett år på sig att förändra situationen eller eventuellt sparat pengar för att klara vintern. Osäkerheten visar sig nu t.ex. i se4 genom att det är väldigt dyrt att binda elavtalet.
Precis. Vi har påbörjat ett rejält sparpaket här hemma ( vi lever som om räntor och el vore höga redan nu och sparar istället). Det vi sparar ihop blir det solceller, styrning av värmepump mot nordpol, lite elmätare för uppföljning m.m. av. Sambon undersöker också möjligheten att byta jobb, hon pendlar idag 5mil enkel resa, till ett på samma ort som jag så vi kan samåka.

Trots att vi har betalat lite mer än andra i både elkostnad och låneränta förut känns det riktigt skönt att få lite respit så man kan anpassa sig. Man hostar inte upp 50tsek för solceller bara sådär liksom. I alla fall inte vi.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.