C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men inget nytt under solen, så är det redan idag typiskt sett för golvbrunnen i badrummet, fönstren till lägenheten eller balkongdörren. Eller radiatorerna.
Skillnaden är att alla dessa prylar är lite i gränslandet mellan vad som kan sägas höra till lägenheten och vad som är gemensamma installationer. Det är också en rätt ny trend att lägga dessa på föreningen. I min BRF ligger t.ex. samtliga dessa prylar på bostadsrättshavaren, förutom det klassiska "målning på utsidan".

Och i det fallet, vad gäller då omvänt t.ex. vid stambyte eller renovering av värmesystemet? Behöver föreningen inhämta mitt godkännande innan golvbrunn och radiatorer kan röras? Eller för den delen eventuella ytskikt som påverkas av en sådan åtgärd. En knepig frågeställning, åtminstone i teorin.

Men annars håller jag helt med om att föreningen är fri att fördela underhållsansvaret precis som man vill. Men jag tror att den förening som lägger det inre underhållet på föreningen har en stor utmaning.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Och i det fallet, vad gäller då omvänt t.ex. vid stambyte eller renovering av värmesystemet? Behöver föreningen inhämta mitt godkännande innan golvbrunn och radiatorer kan röras? Eller för den delen eventuella ytskikt som påverkas av en sådan åtgärd. En knepig frågeställning, åtminstone i teorin.
Ja det behöver föreningen. Och det regleras också hur det ska gå till i lagen. Det vanligaste exemplet är nog badrumsrenoveringar i samband med stambyte där föreningen går in trots att underhållet av badrummet ligger på bostadsrättshavaren. För att få göra detta krävs en överenskommelse med bostadsrättshavaren eller ett kvalificerat stämmobeslut, se 9 kap 16 § punkt 2.

C cpalm skrev:
Men annars håller jag helt med om att föreningen är fri att fördela underhållsansvaret precis som man vill. Men jag tror att den förening som lägger det inre underhållet på föreningen har en stor utmaning.
Vi är helt överens, det blir som en dysfunktionell hyresrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.