Fairlane
A AG A skrev:
Jag lovar att det bara kräver en bråkdel av tid och energi, att följa dessa "larviga" regler. I jämförelse mot vad det kostar med att bråka och leta orsaker till att slippa.
Visst är det så. Personligen hade jag släppt in för besiktning, men jag hade inte accepterat en faktura för det. Frågan är om någon i styrelsen är kompetent att besiktiga eller om man köper in tjänsten. Lite bortkastade pengar för föreningen, men om folk vill ha det så är det ju enklast att bara spela med. Sen är det ändå bra att känna till vad som gäller för jag har hört allt möjligt dumt, både från styrelser som saknar kunskap och från boende som saknar kunskaper.
Min kompis fick ok på att göra om badrummet, men inte för att bila upp för att byta golvbrunnen. Motivering "Det låter så illa och vi har många pensionärer som bor här och som är hemma dagtid"...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Du menar att du betalt flera tusen för att en röris ska komma och skruva dit en kran om du anser dig behärska det själv, bara för att en styrelse vill hävda sin rätt?
Och glöm inte "besiktningen" för facila 9650 kr på det.

(Det är sån här lekstuga som leder till att bostadsrättshavarna inte underhåller sina VVS-installationer. Och sen får andra i föreningen betala när vattnet sprutar.)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
Nu får ni väl ta och ge er. Det enda jag läst är att styrelsen måste godkänna byte av blandare. Det står inget om att rörmokare måste göra jobbet, eller att TS ska bekosta någon besiktning. Eller ser ni något som jag inte ser?
 
C
A AG A skrev:
Det står inget om att rörmokare måste göra jobbet, eller att TS ska bekosta någon besiktning. Eller ser ni något som jag inte ser?
Du menar att TS skall knåpa ihop ett eget "Säker vatten-intyg" och skicka in?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu får ni väl ta och ge er. Det enda jag läst är att styrelsen måste godkänna byte av blandare. Det står inget om att rörmokare måste göra jobbet, eller att TS ska bekosta någon besiktning. Eller ser ni något som jag inte ser?
Det är ju i själva trådstarten från TS…
” Styrelsen menar på att skruva på en blandare klassas enligt 43 § "ändring av befintlig ledning för [...] vatten" och vill att jag ska skicka in något "säkert vatten"-intyg till dem för att få tillåtelse att BYTA BLANDARE.”

TS är ju uppenbarligen inte certifierad enligt Säker Vatten för då hade inte tråden funnits. Kvar står då att anlita någon som är det. Eller be styrelsen läsa på vad för mandat de faktiskt har.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu får ni väl ta och ge er. Det enda jag läst är att styrelsen måste godkänna byte av blandare. Det står inget om att rörmokare måste göra jobbet, eller att TS ska bekosta någon besiktning. Eller ser ni något som jag inte ser?
Var har du läst det någonstans, specifikt för byte av blandare?

Går det bra att ta bort blandaren, byta köksinredning och diskbänk, och sedan återmontera samma gamla blandare igen?
Även med en fabriksny identisk blandare?
Motsvarande blandare med samma funktion och dimensioner på kopplingen?

Alltså utan styrelsens inblandning före eller efter.

Hur är det att byta diskmaskin? Även där är VVS kopplande inblandat.
Nytt duschmunstycke?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Nu får ni väl ta och ge er. Det enda jag läst är att styrelsen måste godkänna byte av blandare. Det står inget om att rörmokare måste göra jobbet, eller att TS ska bekosta någon besiktning. Eller ser ni något som jag inte ser?
Trådstart:
Styrelsen menar nu på att jag måste få deras tillstånd till detta samt att de ska få besiktiga min installation när den är klar.
 
A AG A skrev:
Jag lovar att det bara kräver en bråkdel av tid och energi, att följa dessa "larviga" regler. I jämförelse mot vad det kostar med att bråka och leta orsaker till att slippa.
Frågan är väl snarare varför styrelsen inte håller sig till "lagar och regler" som finns.
Såna styrelser har en tendens att hitta på fler saker ...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A
Styrelsen har inte lagt sig i vilken blandare jag får ha. Det dem sagt är att "byte av blandare medför åverkan på rören och att göra det utan vår tillåtelse är olagligt". De kom och "hälsade på" oannonserat utan att presentera sig själva för att "varna" mig. Maffiabeteende. Har fått tillräckligt med kött på benen efter ha läst både här och på andra sidor att veta att styrelsens beteende är helt puckat och jag är villig att lägga all energi som krävs för att yrka mina rättigheter. Om styrelsen hade bemött mig med respekt och välvilja hade jag inte haft några problem att gå med på en besiktning.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag förstår inte heller riktigt problemet.
Det är väl ett rätt stort problem om man på osakliga grunder ska tvingas ta in en hantverkare för ett arbete som man tänkt göra själv?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Amatörmässig skrev:
Styrelsen har inte lagt sig i vilken blandare jag får ha. Det dem sagt är att "byte av blandare medför åverkan på rören och att göra det utan vår tillåtelse är olagligt". De kom och "hälsade på" oannonserat utan att presentera sig själva för att "varna" mig. Maffiabeteende. Har fått tillräckligt med kött på benen efter ha läst både här och på andra sidor att veta att styrelsens beteende är helt puckat och jag är villig att lägga all energi som krävs för att yrka mina rättigheter. Om styrelsen hade bemött mig med respekt och välvilja hade jag inte haft några problem att gå med på en besiktning.
Eskalera inte det här. Inget gott kommer ur det och du kommer aldrig att få någon ursäkt.

Blanda bara inte in dessa människor i ditt liv mer än nödvändigt. Styrelsen har rätt att inspektera din lägenhet men då får de bestämma en tid med dig några veckor i förväg. Om någon styrelsemedlem knackar oannonserat på dörren och vill komma in så öppna inte eller förklara att det inte passar vid tillfället. Om ni träffas i trappuppgången hälsa vänligt och le. Om personen vill prata så har du lite bråttom. Varje gång.
 
  • Gilla
Ockupanten och 13 till
  • Laddar…
A Amatörmässig skrev:
Det dem sagt är att "byte av blandare medför åverkan på rören och att göra det utan vår tillåtelse är olagligt".
Fullkomligt skitsnack, men det vet du ju redan. Den där typen av småpåvar på tvåhjulingar bör hanteras på det sätt du är inne på.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eskalera inte det här. Inget gott kommer ur det och du kommer aldrig att få någon ursäkt.
Exakt. De har gjort klart för dig hur de ser på saken men detta är helt fel tillfälle att argumentera utan det är bara - Jaha, tack då vet jag, och sedan agera utifrån vad man själv kommer fram till är rätt.

Om det sedan skulle komma fram att du gjort ett "olagligt" blandarbyte får de väl ta och ringa polisen i så fall.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eskalera inte det här. Inget gott kommer ur det och du kommer aldrig att få någon ursäkt.

Blanda bara inte in dessa människor i ditt liv mer än nödvändigt. Styrelsen har rätt att inspektera din lägenhet men då får de bestämma en tid med dig några veckor i förväg. Om någon styrelsemedlem knackar oannonserat på dörren och vill komma in så öppna inte eller förklara att det inte passar vid tillfället. Om ni träffas i trappuppgången hälsa vänligt och le. Om personen vill prata så har du lite bråttom. Varje gång.
Det är väl ungefär vad även jag menar.
 
  • Gilla
  • Haha
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Du vet att jag inte menar kran bytet och du vet också att medlemmar i bostadsföreningar ibland gör saker de inte borde eller har kompetensen för (stolle projekt). Vill bara bidra med en annan syn på styrelsens fråga, själv har jag inget problem med att man tycker olika.
Jag har hört om en förening som "förbjöd" VVS-arbete men själva tog kostnaden vid underhåll. Inte riktigt lagligt men om det ger en minskning av vattenskador så skulle det kunna vara ekonomiskt försvarbart.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.